افزایش 4 برابری سرعت اینترنت کاربران خانگی

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۳۸۹۰۵
افزایش 4  برابری سرعت اینترنت کاربران خانگی

گروه دانش و فن    مرجان محمدی|

 پنج شنبه 11 بهمن ماه سال جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در توییتر از افزایش حدود ۴ برابری حداکثر سرعت اینترنت خانگی خبر داد و گفت: این امکان به زودی در کل کشور اجرایی می‌شود.وی در ادامه پست خود نوشت قرار است حداکثر سرعت اینترنت خانگی از ۱۶ مگابیت به حداقل ۷۰ مگابیت در شهر دزفول برسد و با ارتقای تکنولوژی ADSL به FTTC این کار امکان پذیر است.

وی توضیح داد: در آستانه دهه فجر یکی از اپراتورهای اینترنت این تکنولوژی را در دزفول ارتقا داد و شش هزار مشترک این حس را تجربه کردند. این در حالی است که به زودی این سرویس در کل ایران راه‌اندازی می‌شود .

ازسوی دیگر مشکل کاربران اینترنت در شهرهای بزرگ هنوز در خصوص فیبرنوری حل نشده است به‌طوری‌که برخی کاربران معتقدند از دریافت سرویس اینترنت محروم هستند چرا که باید برای دریافت اینترنت کابل کشی به صورت فیبر نوری صورت بگیرد. اینترنت در کشور به خصوص در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده نه تنها هیچ جایگاهی ندارد بلکه در برخی از روستا‌ها و شهرستان‌ها هنوز آن‌طور که باید و شاید از این فناوری نمی‌توانند استفاده کنند چرا که زیرساخت‌ها هنوز به‌طور کامل فراهم نشده است، ‌هرچند که به گفته وزیر ارتباطات قرار است با ارتقای تکنولوژی از ADSL به FTTC همگان از این فناوری استفاده کنند .

بر اساس این گزارش برخی مدیران مخابراتی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت جایگزینی فیبر نوری با کابل‌های مسی اعلام کرده بودند تا سال ۲۰۲۰ تمام روستاها و شهرهای کشور همانند یک تار عصبی گسترده، تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد گرفت. کابل‌های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند و اگرچه شاید به زعم برخی، کاربران عادی اینترنت نیازی به اینترنت با سرعت‌های چند ده مگابیتی نداشته باشند، اما گسترش فناوری به مرور به این سمت حرکت خواهد کرد و همین موضوع لزوم حرکت به سمت فیبر نوری‌را آشکار می‌کند.

با وجود تمام پیشرفت‌ها دراین عرصه، اما به اعتقاد تحلیلگران، هنوز در بخش اینترنت ثابت در ایران نتوانستیم آن‌طور که باید توسعه پیدا کنیم، زیرا هنوز روی‌ ADSL هستیم که این فناوری در دنیا رو به انقراض است و فناوری‌های VDSL و FTTH رو به گسترش هستند.

این در حالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه، مکلف شده است که ۸۰ درصد خانوارها را به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دهد. ووزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز پیش از این درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش سرعت اینترنت بیان کرده بود که شرکت‌ها را برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده و امیدواریم تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از دو میلیون پورت پرسرعت سرویس دهد.

گفتنی است، اینترنت دایل‌آپ در دهه ۸۰ در ایران، بیش‌ترین استفاده را داشت و کاربران با خرید کارت‌های اینترنتی به شبکه جهانی وصل می‌شدند. پس از دایل‌آپ، دسترسی به فناوری ای‌دی‌اس‌ال فراهم شد که البته در ابتدا برای همه کاربران قابل استفاده نبود اما به تدریج، به‌طور کلی جایگزین دایل‌آپ شد و در کنار آن هم، اینترنت بی‌سیم از جمله وایمکس مورد استفاده قرار گرفت. فیبر نوری با سرعت‌های چند ده مگابیتی و بالاتر هم جدیدترین فناوری است که اگرچه هنوز در ایران فراگیر نشده اما کاربرانی دارد.

از سوی دیگر اما اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبرنوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیشتری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت ارایه دهد.

حال وزیر ارتباطات خبر از سرعت اینترنت خانگی به ۷۰ مگابیت در ثانیه را داده است که می‌تواند برای کاربران خانگی به شرط تحقق انجام آن خبر خوبی باشد . محمد ایمان معتمدی کارشناس ارشد شبکه در این خصوص به تعادل گفت: ‌فضای مجازی و اینترنت هم می‌تواند مفید باشد و هم می‌تواند مضر باشد و این بستگی به عملکرد و رفتار یک جامعه در برابر فناوری را دارد .

وی با اشار به اینکه در حال حاضر کره جنوبی با دارابودن بالا‌ترین سرعت اینترنت در جایگاه نخست جهان قرار دارد گفت: این فناوری در تمام عرصه‌های این کشور نفوذ کرده است و امروزه خبرهایی را می‌شنویم که برای بسیار ی از ما باور پذیر نیست به عنوان مثال در کسری از ثانیه یا دقیقا در پلک زدنی می‌توان یک فیلم سه ساعته را در کره دانلود کرد .

وی تصریح کرد: ‌زیرساخت‌های اینترنتی کره جنوبی بسیار بالا ست چرا که این زیرساخت‌ها هستند که توانسته‌اند انواع و اقسام خدمات را روی اینترنت به شهروندان و کاربران ارایه کنند، ‌حال اینکه در کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه هنوز فیبرنوری به‌طور کامل اجرایی نشده یا دارای مخالفانی سرسخت است . وی در پاسخ به این سووال که جایگاه ایران در رتبه‌بندی کشورها در خصوص سرعت اینترنت یا خدماتی که از طریق اینترنت به کاربرانش می‌دهد را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟‌گفت: نمی‌توان از فناوری و پیشرفت‌های لحظه‌ای آن جا خالی کرد یا نسبت به آن بی‌تفاوت بود. در حال حاضر در کشور زیرساخت‌های ارتباطی در حال به روز شدن و توسعه است و تلاش برای رسیدن به کشورهای در حال توسعه در این عرصه قابل تقدیر است حال اینکه نقص‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد که باید برطرف شود .در هر صورت می‌توان با استناد به صحبت‌های وزیر ارتباطات به آینده در این خصوص امیدوار بود .

 

ارسال نظر