معرفی نسل جدید سیستم‌های واقعیت مجازی

۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۸۴

اسپکتروم|

 واقعیت مجازی یک تکنولوژی بصری بسیار پیشرفته است که در ممکن شدن غیرممکن‌ها پیشقدم بوده است، اما این فناوری برای پیشرفت بیشتر نیازمند هماهنگ شدن با سیستم جدید صدای مجازی است.

مهم‌ترین ویژگی فناوری صدای مجازی، تجلی احساس حضور در مکان تصویر مورد نظر است که کاربر از طریق هدست واقعیت مجازی با آن مواجه می‌شود.

مثلاً کاربر می‌تواند کیفیت بازی بسکتبال را با همان کیفیت صدای استادیوم در خانه تجربه کند، یا فضای تخیلی بازی‌های گرافیکی را با احساس عمیق‌تری تجربه کند.

در شرایط فعلی، شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات صوتی و‌گیرنده صدا هنوز با فناوری‌های نه چندان جدید محصولات جدید را عرضه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری صدای مجازی، قابلیت تغییر صدا با توجه به موقعیت کاربر در فضای مجازی است، مثلاً هنگامی که کاربر در استادیوم در حال مشاهده بازی فوتبال است، با تغییر موقعیت در فضای مجازی، صدای بازی، تماشاچیان، مربی و اسپیکرهای ورزشگاه را نیز مطابق با همان مکان دریافت می‌کند.

اگرچه فناوری صدای مجازی در ظاهر ساده‌تر از واقعیت مجازی به نظر می‌رسد، اما به عقیده محققان، محاسبات لازم برای تولید صدای مجازی تقریباً مشابه فناوری واقعیت مجازی است.

محققان معتقدند که برای تولید صدای مجازی نیازی نیست که از چندین اسپیکر مانند سیستم سینمای خانواده استفاده کرد، چرا که تنها راه ورودی صدا به مغز انسان، دو گوش هستند.

در واقع آنچه مغز انسان را قادر به تشخیص جهت‌های صدا می‌کند، توانایی پردازش تأخیر دریافت صدا بین دو گوش برای شناسایی جهت است.

برای رسیدن به صدای واقعیت مجازی باید صدای تولید شده را با رعایت فاکتورهایی مثل زمان، صدا، بسامد و اکو برای هر گوش رعایت کرد.

پردازش چهار فاکتور بیان شده نیازمند پردازشگرهای سریع و قدرتمند است که می‌تواند قیمت نهایی این فناوری را بسیار افزایش دهد.

 

ارسال نظر