رویداد

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۸۱

تلسکوپ رادیویی روسیه از کنترل خارج شد

آسوشیتدپرس |

سازمان فضایی روسیه اعلام کرده تنها تلسکوپ رادیویی این کشور در فضا از کنترل خارج شده است.

سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است متخصصان مشغول تعمیر مشکلاتی هستند که کنترل تلسکوپ رادیویی این کشور در مدار زمین را مختل کرده است.

ماهواره Spektr-R همچنان سیگنال‌هایی به زمین ارسال می‌کند اما دانشمندان از روز جمعه قادر به کنترل آن نیستند. این ماهواره در سال ۲۰۱۱ میلادی به فضا ارسال شد و درحال حاضر ۳ سال از پایان عمر مفید آن می‌گذرد. Spektr-R  برای مطالعه منابع رادیویی به کار می‌رفت.

«الکساندر بلوشنکو» یکی از مقامات سازمان فصایی روسیه، دیروز اعلام کرد، تلاشی برای کنترل دوباره ماهواره انجام می‌شود.

Spektr-R یک ماهواره رادیویی ۳۳ فوتی است که همراه تلسکوپ‌های روی زمین در یک برنامه بین‌المللی فعالیت می‌کند.

 

تغییر عجیب میدان مغناطیسی زمین

ایندیپندنت |

حرکت قطب شمال و تغییرات سریع و بی‌قاعده در میدان مغناطیسی زمین دانشمندان را مجبور کرده سیستم‌های مسیریابی مورد استفاده هواپیماها، کشتی‌ها و حتی موبایل‌ها را سریع‌تر به روزرسانی کنند.

قطب شمال میدان مغناطیسی زمین با سرعتی فوق‌العاده به سمت سیبری حرکت می‌کند و کارشناسان هنوز دلیل این امر را نمی‌دانند. این حرکت عجیب و غریب دانشمندان را مجبور کرده میدان مغناطیسی زمین را رصد و سیستم‌های مسیریابی جهان از گوگل مپ گرفته تا مسیرهای حمل ونقل باری را آپدیت کنند. در حالی که آهن مایع در اطراف هسته زمین می‌چرخد، میدان مغناطیسی و در نتیجه قطب‌های زمین نیز به تدریج و اغلب غیر منتظره تغییر می‌کنند. دانشمندان باید به‌طور دوره‌ای «مدل مغناطیسی جهان» را به روز رسانی کنند تا این فرایند را رصد کنند.  آخرین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی این سیستم به روز رسانی شد و قرار بود به‌روز‌رسانی بعدی ۲۰۲۰ انجام شود.

 

روزنامه‌ها با بلندگوهای هوشمند راهی خانه‌ها می‌شوند

ورج |

کاسته شدن از تیراژ روزنامه‌های چاپی باعث شده روزنامه‌نگاران به دنبال یافتن روش‌هایی خلاقانه برای جذب مخاطب باشند و حالا بلندگوهای هوشمند به کمک آنها آمده‌اند. مدیران روزنامه نیویورک تایمز قصد دارند از فناوری صوتی هوشمند الکسای آمازون به منظور یافتن مخاطبینی جدید استفاده کنند تا آنها مطالب مختلف را به صورت شنیداری و نه مکتوب دریافت کرده و مطالعه کنند.

به نظر می‌رسد اقبال خوب به بلندگوهای هوشمند در امریکا وخرید گسترده آن توسط مردم روزنامه‌نگاران را به فکر استفاده از این ظرفیت بالقوه انداخته است.

نیویورک تایمز قصد دارد از انتهای هفته جاری برخی مطالب خود را به صورت صوتی تولید کند تا بطور اختصاصی از طریق بلندگوها یا دیگر محصولات سازگار با فناوری صوتی الکسا در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. مطالب یادشده عبارتند از خلاصه اخبار، تست‌های هفتگی و برخی دیگر از مطالب درج شده در نسخه چاپی روزنامه در روز یکشنبه. مجموعه این مطالب در هر بخش از سه دقیقه فراتر نمی‌رود.

 

ارسال نظر