افشای همکاری اسراییل و عربستان برای هک کردن واتس‌اپ خاشقجی

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۷۹
افشای همکاری اسراییل و عربستان برای هک کردن واتس‌اپ خاشقجی

گیزمودو |

بررسی‌های امنیتی مستقل نشان می‌دهد نرم‌افزار جاسوسی یک شرکت سایبری اسراییلی توسط سعودی‌ها برای تسهیل ردیابی و استراق سمع از خاشقجی مورد استفاده قرار گرفته است.

این شرکت صهیونیستی NSO Group نام دارد و نرم‌افزار Pegasus آن به‌طور گسترده برای استراق سمع مکالمات تلفن همراه و جاسوسی از گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از موسسان این شرکت استفاده از تولیدات NSO Group و به خصوص نرم‌افزار Pegasus را برای ردگیری و جمع‌آوری اطلاعات از جمال خاشقجی ناراضی سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، انکار کرده است. اما نکته جالب این است که در مصاحبه یادشده مشخص نشده که آیا دولت دیکتاتوری سعودی نرم‌افزار Pegasus را در اختیار داشته یا خیر؛ امری که با توجه به شیوه تولید این نوع نرم‌افزارهای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات قطعا برای شرکت سازنده مشخص است و از سوی دیگر بررسی‌های مستقل تردیدی در این زمینه باقی نمی‌گذارد. شالو هولی در مصاحبه خود افزوده که محصولات شرکت یادشده تنها برای ردگیری تروریست‌ها و جنایتکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگونه سوءاستفاده قابل شناسایی و مجازات است. وی استفاده از نرم‌افزار Pegasus را برای استراق سمع، کنترل، ردگیری و جمع‌آوری داده در مورد خاشقجی را انکار کرده و افزوده در شش ماه اخیر از نرم‌افزار یادشده برای شناسایی چند حمله تروریستی در اروپا استفاده شده است.

نرم‌افزار Pegasus یک جاسوس‌افزار است که از آسیب‌پذیری‌های برنامه‌های گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به محتوای آنها سوءاستفاده کرده و قادر به دسترسی به میکروفون، دوربین، صفحه کلید و همه داده‌های ذخیره شده در گوشی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این جاسوس‌افزار اسراییلی در ۴۵ کشور جهان در حال استفاده است و در ۱۰ کشور از این نرم‌افزار برای کنترل‌های مرزی نیز استفاده می‌شود. تحقیقاتی که شرکت کانادایی سیتیزن لب در این مورد انجام داده نشان می‌دهد که مقامات جنایتکار سعودی برای شناسایی و ردگیری برخی ناراضیان این کشور و به خصوص عمربن عبدالعزیز که در کانادا زندگی می‌کند از برنامه یادشده استفاده کرده‌اند. عمربن عبدالعزیز از طریق برنامه واتس اپ با خاشقجی نیز در ارتباط بوده و به نظر می‌رسد از همین طریق جاسوسی مستقیم از خاشقجی برای سعودی‌ها ممکن شده است. پیش از این شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود که گفت‌وگوهای جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در واتس اپ با عمر بن عبدالعزیز، فعال عربستانی مقیم کانادا که در آن به‌شدت از سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی انتقاد کرده بود، احتمالا یکی از دلایل قتل جمال خاشقجی باشد. خاشقجی در یکی از گفت‌وگوهای خود با این ناراضی سعودی در واتس اپ به صراحت با اشاره به اقدامات سرکوبگرانه بن سلمان می‌نویسد: “ دستگیری‌ها غیر قابل توجیه هست و منطق می‌گوید کمکی به او (بن سلمان) نمی‌کند. ولی استبداد منطق ندارد. او به ستم عشق می‌ورزد و از نمایش آن لذت می‌برد. او مثل یک هیولا یا «پک من» هر تعداد را قربانی کند، باز قربانیان بیشتری را طلب می‌کند. برای من هرگز غیر منتظره نیست که دامنه استبداد و ستم او بیشتر و بیشتر، گسترش یابد و حتی گریبانگیر حامیانش شود. خدا می‌داند تا کجا پیش می‌رود. “

شالو هولی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان فروش Pegasus به القحطانی یکی از مشاوران سیاسی کینه توز سابق بن سلمان را تکذیب کرده است. اما وی حاضر به پاسخ به این سوال نشد که آیا NSO Group اصولا نرم‌افزار یادشده را به دولت سعودی فروخته یا خیر. شالو هولی در پاسخ به این سوال سی‌ان‌ان تنها گفت: تمامی این فروش‌ها با مجوز وزارت دفاع اسراییل انجام شده و صرفا دولت‌ها و پلیس و سازمان‌های انتظامی می‌توانند آن را خریداری کنند. هدف نیز تنها باید مقابله با تروریسم و جنایت باشد. ما در مورد سوال در مورد مشتریان خاص اظهارنظر نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم این مورد را تایید یا تکذیب کنیم.

پیش از این واشنگتن پست در دسامبر ۲۰۱۸ به نقل از سه مقام سابق دولت امریکا افشا کرده بود که مقامات سعودی به خرید نرم‌افزار Pegasus علاقه زیادی دارند و از طریق شعبه NSO Group در لوکزامبورگ به نام Q Cyber در تلاش برای خرید این نرم‌افزار هستند. سازمان عفو بین‌الملل هم در نوامبر سال ۲۰۱۸ گزارش‌هایی در مورد دیدار مقامات شرکت یادشده با مسوولان سعودی منتشر کرده و به همین علت خواستار لغو مجوز صادراتی NSO Group شده بود، امری که هرگز اتفاق نیفتاد. در آن مقطع حکام سعودی خواستار استفاده از نرم‌افزار یادشده برای جاسوسی از کارکنان عفو بین‌الملل بودند.

عبدالعزیز ناراضی سعودی چندی قبل از NSO Group به جرم نقض قوانین بین‌المللی و فروش نرم‌افزار جاسوسی خود به حکومت سرکوبگر سعودی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی ۱۶۰ هزار دلاری از آن شده است. در این دادخواست جلوگیری از فروش هرگونه نرم‌افزار مشابه به عربستان نیز درخواست شده است.

 

 

ارسال نظر