ارایه‌دهند گان اینترنت تعرفه را افزایش دادند

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۴۹
ارایه‌دهند گان اینترنت تعرفه را افزایش دادند

گروه دانش و فن   

بسیاری از کاربران از خدماتی که از شرکت‌های خصوص در زمینه اینترنت دریافت می‌کنند گلایه دارند، ‌این مساله بارها و از طرق مختلف بیان شده است، به طوریکه برخی از کاربران فعال با حضور در صفحه توییتری وزیر ارتباطات خواستار رسیدگی به این هزینه‌ها هستند، مساله‌ای که باعث شد تا وزیر ارتباطات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بخواهد تا مدل قیمت‌گذاری را در خصوص اینترنت همراه تغییر دهند و با پیش نویسی که به تایید وزیر ارتباطات رسیده است قرار است به زودی این قیمت‌گذاری تغییر کند، حال به نظر می‌رسد شکایت کاربران در خصوص قیمت خدمات دریافتی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت نیز درست بوده است چرا که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمارهای این وزارتخانه، رشد 100 درصدی در بهبود شاخص‌های کیفی خدمات را نمایش می‌دهد. از طرفی اگرچه قیمت خدمات دولت به شرکت‌های اینترنتی با کاهش متوسط 40 درصدی مواجه بوده، اما در دو ماه اخیر تعرفه خدمات بخش خصوصی هفت تا 12 درصد رشد داشته است. این در حالی است که کاربران در قبال این افزایش قیمت خدمات ویژه یا خاصی را دریافت نمی‌کنند، ‌بلکه همان خدمات را با قیمت بالاتر دریافت می‌کنند که به نظر می‌رسد ناشی از بالا رفتن تورم است .

به گزارش «تعادل»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توییتر خود با طرح این پرسش که «در یک سال اخیر در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؟»، به بررسی اقداماتی که در این حوزها انجام شده، پرداخته است.

در زمینه توسعه لایه دسترسی، تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن‌باند سیار نسل سوم در شهریورماه سال گذشته، یک هزارو 57 شهر بوده که در شهریور سال جاری به یک هزارو 224 شهر رسیده است.

تعداد شهرهای تحت پوشش دسترسی پهن‌باند سیار نسل چهارم نیز در شهریورماه سال گذشته، 710 شهر بوده که در شهریور سال جاری به بیش از یک هزارو 242 شهر رسیده است.

از سوی دیگر در زمینه توسعه هسته شبکه ملی اطلاعات، در حوزه توسعه زیرساخت فیبرنوری بین استانی، میزان فیبر نوری در آذر سال گذشته، 66 هزارو 381کیلومتر بوده که در آذرماه سال جاری به 68 هزارو 920 کیلومتر رسیده است.

همچنین در حوزه توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه، در شهریورماه سال 96، ظرفیت انتقال بخش هسته 10 ترابیت بر ثانیه بوده که این رقم در آذرماه سال جاری به 24 ترابیت بر ثانیه رسیده است.

در شهریور 96 ظرفیت IP هسته شبکه ملی اطلاعات 6.8 ترابیت بر ثانیه بوده که در آذرماه سال جاری به 18.5 ترابیت بر ثانیه رسیده است.

در زمینه خدمات ابری و میزبانی، رشد ظرفیت میزبانی محتوا و خدمات داخلی در مراکز داده عمومی از 1200 رک در شهریور ماه سال 96، به 1600 رک در آذرماه سال جاری رسیده است.

اما در زمینه توسعه لایه خدمات نرم‌افزاری، نمودار تجمعی تعداد برنامه‌های موبایل نشان می‌دهد در حالی که تا پیش از سال 92 برنامه موبایلی وجود نداشته، این عدد به بیش از 100 هزار برنامه در سال 96 رسیده و تا آبان ماه سال جاری، بیش از 200 هزار برنامه موبایلی بومی موجود بوده است.

از این تعداد برنامه‌های بومی موجود، بیش از 114 هزار اپلیکیشن بومی تنها در سال 97 تولید شده است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد بیشترین برنامه‌های تولید شده در این سال‌ها در حوزه بازی و سرگرمی بوده است.در زمینه منشأ ترافیک مصرفی کاربران، مقایسه نرخ رشد ترافیک داخلی و اینترنت نشان می‌دهد نرخ رشد ترافیک داخلی در آذر 97 نسبت به شهریور 96 با رشد 317 درصدی مواجه بوده و نرخ رشد ترافیک اینترنت در آذر 97 نسبت به شهریور 96 با 55 درصد رشد مواجه بوده است.

در پایان هرچند طبق آمار ارایه شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه کیفیت خدمات، آمارها رشد قابل توجهی را نشان می‌دهند اما در زمینه‌ قیمت خدمات، آمارها برای کاربران و استفاده‌کنندگان از خدمات خوشایند نیست چراکه باتوجه به کاهش تقریبا 40 درصدی دولت به شرکت‌های اینترنتی برای ارایه خدمات، ‌این شرکت‌ها در دوماه اخیر قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند، ‌حال اینکه هیچ خدمات ویژه یا ارزش افزوده‌ای به کاربران خود ارایه نکرده‌اند.

 

 

ارسال نظر