دوماهواره ایران در مدار پرتاب قرار می‌گیرند

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۷۳
دوماهواره ایران در مدار پرتاب قرار می‌گیرند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بازدید خبرنگاران از دستاوردهای فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به صلح آمیز بودن دستاوردهای فضایی ایران از پرتاپ دو ماهواره «پیام» و «دوستی»، خبر داد و گفت: ‌برای پرتاب این دو ماهواره منتظر دیگر کشورها نمی‌مانیم .

وی در ادامه این دیدار به خُلف وعده همکاری‌ بین‌المللی در پرتاب ماهواره «مصباح» اشاره کرد و گفت: برای پرتاب ماهواره نباید معطل دیگر کشورها بمانیم، ‌چرا که ماهواره‌های «مصباح»، «‌پیام»و «دوستی» برای استفاده صلح‌آمیز و ارتقا زندگی بشر طراحی شده است ولی به نظر می‌رسد کشورهای دیگر همکاری بین‌المللی خوبی در این عرصه با ایران ندارند .

وی با بیان اینکه کشور ایران یک ماهواره مشترک با نام “مصباح “ با کشورهای خارجی تولیدکرده است و از سال 80 تاکنون در انتظار پرتاب است، ‌این ماهواره طول عمر مفیدی داشت که اکنون این طول عمر مفید سپری شده است و این ماهواره از رده خارج شده است، ‌حال اینکه استفاده کاملاً صلح‌آمیز و کاربردهای مخابراتی برای این ماهواره در نظر گرفته شده بود .

وی در ادامه تصریح کرد: برای پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «دوستی» دیگر در انتظار دیگر کشورها نمی‌مانیم، ‌چرا که ادعای دیگر کشورها مبنی بر صلح آمیز نبودن صنعت فضایی و توسعه آن کاملا بی‌ربط است .

وی زمان پرتاب این دو ماهواره را بنا بر اعلام وزارت دفاع دانست و گفت: ما مسوول توسعه صنعت فضایی هستیم و برای قرار دادن این ماهواره‌ها در مدار، وزارت دفاع باید پاسخگو باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر قرار باشد این دو ماهواره با پرتابگر داخلی در مدار قرار گیرد، ماهواره دوستی در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری زمین با ماهواره‌بر سفیر امتحان خواهد شد که این پرتابگر در دهه ۸۰ آزمایش شده است. همچنین اگر صلاح مسوولان دفاعی به پرتاب ماهواره «پیام» با پرتابگر بومی باشند، پرتابگر «سیمرغ» در نظر گرفته شده که قبلاً نیز تست شده و جزو دستاوردهای قدیمی کشور است. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در سال ۸۷ قرار بود ماهواره‌ای با دقت هزار متر و با مشارکت برخی کشورها در زمینه فناوری سنجش از دور ساخته شود اما کشورها در این زمینه با ایران همکاری نکردند، گفت: بر این اساس ما خودمان دست به کار شدیم و با توسعه دانش فضایی توسط پژوهشگران فضایی کشور موفق شدیم هم‌اکنون ماهواره‌ای با ۲۵ برابر دقت اولیه تعریف کنیم و آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با کشور آذربایجان برای ساخت ماهواره مشترک صورت گرفته است، گفت: دنبال همکاری مشترک بین‌المللی در حوزه فضایی هستیم و در این زمینه پیشنهاد ما برای ساخت ماهواره مشترک با کشور آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: در زمینه بودجه و منابع مالی ساخت و طراحی ماهواره‌ها، اعتبارات مورد نیاز تامین خواهد شد و با توجه به رشد بودجه‌ای که داشتیم در حوزه‌های مالی مشکلی نخواهیم داشت.

جهرمی تاکید کرد: پیشرفت صنعت فضایی موجب افزایش بهره وری می‌شود و ما معتقدیم هزینه کرد در فضا برای ما سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی همچنین در مورد پیگیری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره ملی برای پخش تصاویر تلویزیونی گفت: این موضوع را از طریق شورای عالی فضایی پیگیری می‌کنیم چرا که معتقدیم اقتصاد صدا و سیما باید در حوزه محتوا هزینه شود اما هم‌اکنون این سازمان پیگیر داشتن ماهواره خود در فضا است. سازمان صدا و سیما یک ظرفیت ماهواره‌ای تعیین شده می‌خواهد و راهی که پیش گرفته است این است که خودش به تنهایی این موضوع را پیش ببرد. به همین دلیل ما این موضوع را در شورای عالی فضایی پیگیری خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حذف قبوض کاغذی تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: قرار است این پروژه با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیک عملیاتی و اجرا شود .

   حذف قبوض کاغذی تا اردیبهشت 98

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر قبض‌های کاغذی توسط مخابرات، وزارت نیرو، وزارت نفت و شهرداری برای شهروندان صادر می‌شود، به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران در هر دوره ۳۵ میلیون قبض صادر می‌کند، وزارت نیرو نیز صدور قبوض آب و برق و وزارت نفت قبوض گاز را بر عهده دارد، ‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک می‌توان این قبوض را حذف کرد و با استفاده از اپلیکیشن، پیامک و کدهای دستوری این خدمت را به مردم ارایه کرد.

وی به دستور رییس‌جمهور در این خصوص اشاره کرد و گفت: در فاز اول و در یک بازه 45 روزه حذف قبوض مخابرات را در دستور کار قرار داده‌ایم و در فاز بعدی قرار است قبوض کاغذی آب و برق نیز حذف شود.

وزیر ارتباطات در ادامه از به روز نبودن بانک اطلاعات مالکان کنتورها در وزارت نیرو خبر دادو گفت: در حال حاضر این مشکل وجود دارد که بسیاری از کنتورهای برق و آب به نام مالکان نیست و سیستم خدمات مشتریان وزارت نیرو به روز نیست و مقرر شد به زودی وارد فاز اجرایی شود .

   دریافت روزانه ۲۰۰ گیگ اطلاعات

همچنین در این بازدید معاون وزیر ارتباطات، از دریافت 200 گیگ اطلاعات از 10 ماهواره خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۷۶ درصد از اقتصاد حوزه فضا در اختیار بخش خصوصی است، همانطور که اپراتورهای مخابراتی ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه موبایل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در بخش فضایی نیز پتانسیل ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای آن وجود دارد. وی در ادامه خواستار افزایش سهم ایران از فضا شد و گفت: سهم فضا از اقتصاد دنیا ۳۴۵ میلیارد دلار برآورد شده است و اگر سهم ایران یک درصد از اقتصاد دنیا باشد باید سهم اقتصاد فضایی ایران به ۳.۵ میلیارد دلار برسد اما هم‌اکنون برخی برآوردها نشان می‌دهد که سهم اقتصاد فضا در ایران ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به اقتصاد تلویزیون‌های ماهواره‌ای می‌شود. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۱ اپراتور ماهواره مخابراتی در ۴۶ کشور دنیا حضور دارند، گفت: ما تاکنون موفق به داشتن اپراتور ماهواره مخابراتی نبودیم و هم‌اکنون با صدور پروانه بهره‌برداری از این اپراتور می‌توانیم در این حوزه وارد شویم. از سوی دیگر اپراتورهای ماهواره‌ای سنجشی نیز در دنیا رونق خوبی گرفته‌اند و ما نیز در آینده نزدیک شاهد تدوین پروانه فعالیت اپراتور ماهواره سنجشی خواهیم بود. براری با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۵، ۶.۵ تا ۱۱ تریلیون دلار سهم اقتصاد اینترنت اشیاء خواهد بود و موضوعاتی مانند شبکه‌های برق و سلامت مهم‌ترین اولویت آن است، گفت: با وجود انقلاب فضایی در منظومه‌های ماهواره‌ای می‌توان از فناوری فضایی همراه با اینترنت اشیاء در پایش شبکه‌های برق استفاده کرد. در این زمینه شرکت‌های خارجی هم‌اکنون سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه کرده‌اند و شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند برای پایش شبکه‌های برق کشور وارد این حوزه شوند.

 

 

ارسال نظر