فیلترینگ را به شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنید

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۶۰
فیلترینگ را به شبکه ملی اطلاعات پیوند نزنید

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات از مسوولان خواست تا شبکه ملی اطلاعات را با مسائل سیاسی آمیخته نکنند و کلمه فیلترینگ را به این شبکه پیوند نزنند. مراسم افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و جمعی از معاونان وزیر و مسوولان ارتباطی کشور برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم با اشاره به اینکه تمام تجهیزات استفاده شده در شبکه ملی اطلاعات ایرانی است و از هیچ تجهیزات خارجی استفاده نشده است، ‌گفت: با بهره‌برداری این پروژه سرعت هسته IP کشور اطلاعات از 8/6 به 5/18 ترابیت بر ثانیه خواهد رسید. وزیر ارتباطات با اشاره به قابلیت‌های شبکه ملی اطلاعات گفت: ارایه سرویس از 3 ترابیت بر ثانیه به بیش از 8 ترابیت بر ثانیه، افزایش نقاط ارایه خدمات به مشتریان از 90 نقطه به 105 نقطه، تمرکز زدایی و توجه به ملاحظات پدافند غیر عامل در طراحی شبکه، پایداری و اطمینان شبکه، طراحی و راه‌اندازی سیستم مدیریت و مونیتورینگ یکپارچه از مهم‌ترین قابلیت‌های این شبکه است .

وزیر ارتباطات در ادامه از همکاری چهارجانبه بین ایران، ‌ترکیه، ‌آذربایجان و روسیه خبر داد و گفت: این همکاری در قالب تفاهم نامه‌ای برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بازارهای چهار کشور برای استارتاپ‌ها و رویدادهای مشترک آموزشی به امضا رسیده است .

وی به اقدامات انجام شده برای بالابردن امنیت و سالم‌سازی در فضای مجازی را از دیگر اهداف این شبکه اعلام کرد و گفت: در سال گذشته تنها 9 سامانه رصدی در مرکز ماهر وجود داشت که اکنون به ۱۸ سامانه رسیده است. همچنین پوشش خدمات محافظت ابری برای وب‌سایت‌های دولتی از ۲۰۰۰ به ۲۸۰۰ رسیده است. این در حالی است که طی یک سال گذشته ۱۲۱ میلیون حمله شناسایی و کشف بدافزار از ۴۶۴۰ مورد در سال ۹۶ به ۴۴ هزار و ۳۹۹ در سال ۹۷ رسیده است.  جهرمی با بیان اینکه حملات بدافزاری افزایش نیافته بلکه توانایی ما در شناسایی و کشف این بدافزارها بالارفته است، ‌افزود: در سال 97 آسیب‌های امنیتی 50 هزار وب سایت را شناسایی و به آنها اعلام کردیم .

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در مرکز ماهر تاکنون بیش از ۲۵ میلیون حملات اینترنتی و مقابله با آنها، شناسایی و کشف شده است که به این آمار می‌توان شناسایی بیش از ۲۰۰ هزار حمله و تهدید در دستگاه‌های کشور، شناسایی بیش از ۵۰۰ حمله فیشینگ علیه سایت‌های پرداخت الکترونیک بانکی کشور، حفاظت بیش از ۳۰۰۰ وب‌سایت دولتی در برابر حملات اینترنتی ddos و شناسایی نفوذ به ۶۵۰۰وب‌سایت کشور اشاره کرد . در این مراسم همچنین از بسته اقتصادی حمایت از کسب و کارهای خدمات ابری، میزبانی و شبکه توزیع محتوا نیز رونمایی شد. وزیر ارتباطات در خصوص خدمات ابری گفت: ‌این خدمات نسبت به سال 96 با رشد 300 برابری مواجه بوده است، همچنین در سال جاری 250 هزار اپلیکیشن از مارکت‌های بومی نصب شده است و 66 هزار اپ ایرانی نیز تولید شده است که تقریبا نسبت به سال گذشته رشد 2 برابری داشته ا ست . آذری جهرمی در ادامه به اقدامات حمایتی در حوزه خدمات کسب و کارهای داخلی اشاره کرد و گفت: تدوین لوایح و آیین‌نامه‌ها در راستای رفع موانع و تسهیل فعالیت‌ کسب و کارهای مجازی برای حمایت از پیام رسان‌ها و کسب و کارهای داخلی، تشکیل کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی در دولت، کارگروه عدم فیلترینگ دسترسی کسب و کارها به سامانه احراز هویت دیجیتال، آیین‌نامه طرح نوآفرین حمایت از شرکت‌های نوپا در اقتصاد دیجیتال و لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی از جمله این حمایت‌ها بوده است .

   پلتفرم‌ها سیاست‌گذاران  فضای مجازی

همچنین در این مراسم ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در حوزه پیام‌رسان‌ها و سکوهای اینترنتی عقب هستیم، گفت: در حال حاضرپلتفرم پیام‌رسانی از ما گرفته شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند و اقدام نکنیم در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جایی نخواهیم داشت .

وی افزود: پلتفرم‌ها امروزه سیاست‌گذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی و انحصاری هستند که می‌توانند از مزیت سرویس بهتر استفاده کنند و هرچه اطلاعات یک شرکت بیشتر باشد، می‌تواند سرویس‌های بهتر و ارزان‌تری را در اختیار افراد قرار دهد. وی افزود: کشور در شرایط کنونی 2 تا 3 پلتفرم دارد که در تلاش هستیم آن را به 10 تا 12 پلتفرم برسانیم و با ارایه خدمات بهتر و ارزان‌تر به کاربران بتوانیم جایگاه خود را به دست آوریم و با مستقل شدن شبکه ملی اطلاعات این مهم میسر می‌شود .

وی به استقلال در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما هفت پیام‌رسان فعال در کشور داریم که بخشی از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده‌ است و دولت باید به صورت جدی از این پیام رسانها حمایت کند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه ما در برابر یک تصمیم بزرگ هستیم که بخواهیم مستقل باشیم یا نه، افزود: در ایران هنوز جامعه‌ مدنی قدرت دولت را پیدا نکرده است و به همین دلیل از دولت انتظار داریم از موتورهای جست‌وجو و پلتفرم‌ها حمایت کند، برای اینکه در این فضا زنده و مستقل بمانیم، تا زمانی که ذی‌نفعان دیگر قدرتی ندارند، دولت باید نقش خود را ایفا کند.

 

 

ارسال نظر