رویداد

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۳۱

بهبود عملکرد تراشه‌ها با کمک ترانزیستورهای ۳بعدی

ام.آی.تی نیوز| مهندسان دانشگاه «ام.آی.تی» نوعی ترانزیستور ۳بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند عملکرد تراشه‌های رایانه‌ای را بهبود بخشد.

مهندسان دانشگاه‌های «ام.آی.تی» و «کلرادو» ، یک ترانزیستور سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که از کوچک‌ترین مدل‌های تجاری آن نیز کوچک‌تر است. آنها برای این کار، از یک روش میکروساخت استفاده کردند که اتم به اتم مواد نیم‌رسانا را تغییر می‌دهد.

اندازه این ترانزیستور جدید که به شکل عمودی قرار می‌گیرد، هفت نانومتر و ده‌ها هزار برابر باریک‌تر از موی انسان است. در نتیجه می‌توان ده‌ها میلیارد ترانزیستور را روی یک تراشه به اندازه یک ناخن قرار داد.

پژوهشگران، روشی موسوم به «چاپ حرارتی در سطح اتم» را اصلاح کردند تا امکان تغییر مواد نیمه‌رسانا در سطح اتم فراهم شود. ترانزیستورهایی که با استفاده از این روش ابداع شدند، بسیار کارآمدتر از مدل‌های تجاری خود هستند.«ونجی لو»، نویسنده ارشد این پروژه گفت: ما باور داریم این ابداع، تاثیر بسیاری خواهد داشت. ما باید برای مهندسی ترانزیستورهای کوچک‌تر، بتوانیم مواد را در سطح اتم تغییر دهیم.

حسگری که از مرگ کودکان جلوگیری می‌کند

گیزمگ| یک شرکت امریکایی دستگاهی تولید کرده است که جا ماندن کودکان در ماشین را هشدار می‌دهد.

گاهی اوقات خبرهایی از مرگ کودکان در ماشین به گوش می‌رسد که علت مرگ نیز گرمای درون ماشین اعلام می‌شود. حال یک شرکت امریکایی دستگاهی به نام « Payton's Charm » تولید کرده است که حضور کودکان در ماشین را هشدار می‌دهد.

این دستگاه زمانی ساخته شد که یک دختر بچه در ماشین جا مانده بود و بر اثر گرما، جان خود را از دست داد. این دستگاه به سوکت برق خودرو وصل می‌شود و با شارژ باتری نیز تا یک ماه کار می‌کند.زمانی‌که خودرو از حرکت متوقف شد، یک شتاب‌سنج این توقف را تعیین می‌کند.دستگاه قادر است میزان دمای خودرو و مقدار کربن‌ دی‌اکسید را تشخیص دهد.اگر میزان «کربن دی اکسید» حاکی از آن بود که یک کودک درون ماشین است و درجه حرارت درون خودرو نیز بالا بود،

« Payton's Charm » به گوشی هوشمند صاحب خودرو یک پیام هشدار ارسال می‌کند.

اگر راننده خودرو به پیام هشدار ارسال‌شده جوابی نفرستاد، پیام هشدار دوم به شماره‌ای دیگر ارسال می‌شود.قیمت این دستگاه ۳۴۹ دلار تعیین شده است.

اپل دستگاه رصد خواب ساخت

دیلی‌میل| به تازگی یک دستگاه رصد خواب ساخته شده که شامل یک پد است که زیر تشک قرار می‌گیرد و خواب کاربر رار صد می‌کند. اپل پس از خرید اپلیکیشن‌ها و شرکت سازنده حسگر Beddit از نخستین دستگاه ردیابی خواب رونمایی کرده است.حسگر Beddit جدید با قیمت ۱۴۹ دلار عرضه می‌شود و دارای یک پد با ضخامت ۲ میلیمتر است که زیر تشک قرار می‌گیرد و خواب کاربر را رصد می‌کند.این دستگاه الگوهای خواب کاربر را رصد می‌کند و حتی می‌تواند بهترین زمان برای رختخواب رفتن و بیدار شدن را به آنها بگوید.دستگاه Beddit Sleep Monitor بطور اتوماتیک خواب کاربر را رصد می‌کند. همچنین به وسیله یک اپلیکیشن روی آیفون خواب را اندازه‌گیری و مدیریت می‌کند. این دستگاه همچنین ضربان قلب، مدت خواب، تنفس، خرخر کردن، دمای اتاق و رطوبت را می‌سنجد. هنگامیکه کاربر زمانبندی خواب خود را مشخص می‌کند، Beddit کاربر را تشویق می‌کند تا برنامه‌ریزی انجام شده را حتما انجام دهد. برای این منظور زمان خواب را به کاربر یادآوری می‌کند و بطور هفتگی گزارش‌هایی برای او ارسال می‌کند.تخمین زده می‌شود ارزش صنعت خواب ۳۲ میلیارد دلار باشد.

 

ارسال نظر