آمادگی ایران برای میزبانی مرکز منطقه‌ای ویژه استارت آپ‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۰۹
آمادگی ایران برای میزبانی مرکز منطقه‌ای ویژه استارت آپ‌ها

گروه دانش و فن   

 محمدجواد آذری‌جهرمی در نشست چهارجانبه وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه در باکو، پیشنهاد ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای حمایت از فعالیت استارت آپ‌ها را مطرح کرد و گفت: ایران آماده میزبانی این مرکز است.

 نشست چهارجانبه وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه روزگذشته در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی «باکو تل – 2018» برگزار شد .

 محمدجواد آذری‌جهرمی، رامین قلی‌زاده، محمد جاهد تورهان و کنستانتین ناسکف به ترتیب وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه در این نشست راهکارهای توسعه همکاری چهار جانبه در حوزه‌های ارتباطات و مخابرات را بررسی کردند.

در این نشست همکاری چهار کشور در زمینه توسعه اکو سیستم‌های استارت‌آپ، تبادل اطلاعات و تجربه در راستای طراحی و مدیریت پارک‌های تکنولوژی، ترویج استارتاپ و واحد‌های مشترک، همکاری در حوزه خدمات ماهواره‌ای، مبادله آموزش و دانش در این راستا، خدمات ماهواره‌ای با محوریت تجارت، همکاری در حوزه امنیت سایبری و سازماندهی آموزش‌های مشترک سایبری بررسی شد .

همکاری در حوزه خدمات پستی، استفاده از امکانات حمل و نقل و ترانزیتی، مبادله تجربه در زمینه خدمات پستی نوین، همکاری در زمینه توسعه شبکه‌های فیبرنوری بین‌المللی از جمله موضوعات مورد بحث این دیدار چهار جانبه بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست چهارجانبه که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی ‘باکوتل - 2018’ برگزار شد، افزود: ایده جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک بازار مشترک منطقه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات میان چهار کشور  ایران، روسیه، آذربایجان، و ترکیه است.

به گزارش ایرنا، وی دیدارها و مذاکرات فشرده قبلی با با وزرای این کشورها را در حاشیه اجلاس عشق آباد و اجلاس ‌ای‌تی‌یو در دوبی را خاطرنشان کرد و گفت: ایران در این مذاکرات پیشنهاد عملی و مشخص خود را برای حمایت از استارت آپ‌ها در سطح منطقه‌ای ارایه کرد . آذری جهرمی گفت: بر اساس این پیشنهاد یک مرکز منطقه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های استارت آپی و برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های منطقه‌ای در زمینه کسب و کارهای نوین با مشارکت چهار کشور ایجاد می‌شود و ایران آماده است تا میزبان این مرکز در تهران باشد.

وی، با اشاره به تغییر ماهیت اقتصاد جهانی و افزایش نقش استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوین در اقتصاد دیجیتال، تاکید کرد: دولت‌ها با درک این تحول، می‌توانند گام‌های موثری در جهت حمایت از استارت آپ‌ها برای یافتن بازار‌های جهانی بردارند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هر چند استارت آپ‌ها در ایران و کشورهای همسایه در حال افزایش هستند اما همچنان در عرصه اتصال به مشتریان بین‌المللی ضعیف هستند و در این زمینه باید تقویت شوند. در این نشست چهار جانبه مقرر شد پیشنهادهای سه کشور دیگر درباره جزییات این طرح، ظرف سه ماه آینده ارایه و مورد بحث کارشناسی قرار گیرد.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به توانایی ایران در ساخت ماهواره سنجشی خواستار انجام یک پروژه مشترک علمی میان ایران و آذربایجان در این زمینه شد.

وی افزود: ایران در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتباط موثر با همسایگان به ویژه آذربایجان را با جدیت دنبال می‌کند.

الهام علی اف رییس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سطح گسترده همکاری‌های دو کشور تاکید کرد: برای توسعه روابط دو جانبه و منطقه‌ای چشم‌انداز بسیار خوبی وجود دارد.

الهام علی اف با اشاره به تکمیل پروژه کریدور شمال-جنوب در آینده نزدیک، از اینکه همکاری‌های ایران و آذربایجان علاوه بر حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و تجارت به همکاری‌های ICT نیز تسری یافته ابراز خرسندی کرد.

رییس‌جمهور آذربایجان همچنین با استقبال از ایده همکاری چهارجانبه ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه، آن را فرمولی مناسب برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دانست و گفت: با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی مطلوب میان این کشورها، ایده همکاری میان آنها در حوزه ICT ایده موفقی خواهد بود و برای امنیت منطقه‌ای و توسعه منطقه‌ای بسیار موثر واقع می‌شود. وی پیشرفت‌های ایران در حوزه فضایی را چشمگیر دانست و از پیشنهاد ایران برای مشارکت در یک پروژه علمی برای ساخت مشترک ماهواره سنجشی استقبال کرد.

الهام علی اف اظهار امیدواری کرد: دو کشور بتوانند در مورد گستره وسیعی از موضوعات مرتبط با حوزه ICT از جمله امنیت سایبری و توسعه زیرساخت شبکه نیز با یکدیگر همکاری کنند. در حاشیه این نشست محمد جواد آذری جهرمی درباره سفر دو روزه خود به کشور آذربایجان گفت: در این اجلاس قرار است یک سند همکاری مشترک بین کشورهای عضو اکو بعد از بحث و بررسی به تصویب برسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به محورهای این سند همکاری مشترک در راستای توسعه فناوری اطلاعات در حوزه کشاورزی، آموزشی و سلامت، افزود: در این اجلاس، جلسات مربوط به این محورها را خواهیم داشت و روی این موضوعات بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

آذری جهرمی به برگزاری دیدارهای دوجانبه در این سفر اشاره کرد و گفت: در حاشیه این اجلاس، ملاقات‌های دو جانبه‌ای با وزرای ارتباطات روسیه، آذربایجان و سایر کشورهایی که در این سمینار حضور پیدا کرده‌اند، انجام شد و مروری بر توسعه ارتباطات دو جانبه صورت گرفت..

وی از برنامه بازدید از نمایشگاه باکوتل ۲۰۱۸ خبر داد و افزود: در نمایشگاه امسال باکوتل، برای اولین‌بار وزارت ارتباطات به منظور توسعه بازار از کسب وکارهای ایرانی حمایت کرده تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وزیر ارتباطات درباره حضور کسب و کارهای نوپای ایرانی حاضر در نمایشگاه باکوتل توضیح داد: ۹ شرکت از کسب وکارهای موفق و فعال حوزه ICT کشور، پاویون ایران را در این نمایشگاه تشکیل می‌دهند که امیدواریم با تعاملاتی که در این مدت دارند، درباره توسعه بازار ایران به بازار منطقه‌ای، موفق باشند و در این شرایط سهم بازار مناسبی از آن خود کنند. گفتنی است بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و نوآوری‌های حوزه ICT و همایش جانبی آن، از تاریخ 13 لغایت 16 آذرماه برپا خواهد بود و ۱۴ شرکت ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

 

 

ارسال نظر