رویداد

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۷۸

ربات  انسان‌نمایی که از راه دور کنترل می‌شود

دیلی میل| یک شرکت خودروسازی ربات انسان‌نمایی در ابعاد واقعی ساخته که با کمک شبکه اینترنت «جی۵» و یک اپراتور انسانی از راه دور کنترل می‌شود. تویوتا از آخرین نسخه ربات انسان‌نمای  T-HR۳۱ رونمایی کرده است. اپراتورهای انسانی در این شرکت توانسته‌اند بطور موفقیت آمیز یک ربات در اندازه واقعی انسان را از راه دور و به وسیله شبکه اینترنت ۵G کنترل کنند. تویوتا امیدوار است در آینده سیستم‌های رباتیکی بسازد که می‌توانند همراه انسان‌ها در خانه و محیط‌های دیگر مانند موسسات خدمات درمانی، فعالیت کنند. تویوتا این فناوری را هفته آتی نمایش می‌دهد. شرکت مذکور برای نخستین‌بار نسل سوم ربات‌های انسان‌نمای خود را سال گذشته رونمایی کرد. ربات مذکور می‌تواند عملیات اپراتور انسانی را تقلید کند و به این ترتیب قادر است هر کاری مانند فشار دادن بادکنک بدون ترکاندن آن تا حفظ تعادل روی یک پا را انجام دهد. به گفته تویوتا این سیستم به یک کنترل از راه دور به نام Master Maneuvering System مجهز است که از حسگرهای مختلف برای ارتباط مستقیم حرکات فیزیکی با ربات استفاده می‌کند.مبدعان ربات معتقدند این روند به افراد در خانه، بیمارستان یا حتی در فضا کمک می‌کند.

 سیستم کنترلMaster Maneuvering System در حقیقت یک صندلی بزرگ مجهز به بازوهای متحرک و حسگرهای مختلف است.

مایکروسافت گران‌ترین شرکت جهان شد

رویترز| شرکت مایکروسافت با پشت سرگذاشتن اپل در بازارهای سهام روز جمعه، عنوان گران‌ترین شرکت سهامی عام در جهان را به خود اختصاص داد. در معاملات بازار سهام در هفته گذشته که بارها ارزش کل سهام شرکت مایکروسافت از اپل سبقت گرفته بود، هر بار اپل در جایگاه نخست قرار می‌گرفت اما بالاخره با بسته شدن بازار در معاملات روز جمعه برای نخستین‌بار مایکروسافت توانست اپل را شکست دهد و در صدر گرانقیمت‌ترین شرکت سهامی عام قرار بگیرد. همزمان با بسته شدن بازارهای سهام ایالات متحده امریکا در نیمه شب گذشته، قیمت هر سهم از شرکت مایکروسافت در ۱۱۰.۸۹ دلار ایستاد و ارزش بازار آن به ۸۵۱.۲ میلیارد دلار رسید این در حالی است که قیمت هر سهم اپل در پایان این معاملات به ۱۷۸.۵۸ دلار رسید و ارزش کل این شرکت معادل ۸۴۷.۴ میلیارد دلار شد که با فاصله کمی از مایکروسافت در رتبه دوم جای گرفت.

رویترز نوشت: با بسته شدن بازارهای سهام امریکا در نیمه شب گذشته، قیمت هر سهم مایکروسافت ۱۱۰.۸۹ دلار شد و بر اساس آخرین تعداد سهام اعلام شده این شرکت که ۱۹ اکتبر در داده‌های اداره اوراق و بورس امریکا ثبت شده است، ارزش بازار آن به ۸۵۱.۲ میلیارد دلار رسید. در صورتی که مایکروسافت بتواند این روند را حفظ کند و عنوان گرانقیمت‌ترین شرکت جهان در سال جاری را همچنان از آن خود کند.

درمان زخم  با بانداژ الکتریکی

نیواطلس| محققان یک بانداژ الکتریکی ابداع کرده‌اند که با ارسال پالس‌های ضعیف الکتریکی زخم را درمان می‌کند.

مدتی است که دانشمندان می‌دانند جریان‌های الکتریکی به درمان زخم‌های قدیمی کمک می‌کنند. هرچند واحدهای الکتروتراپی هم‌اکنون وجود دارند، اما آنها بسیار سنگین و پیچیده هستند. به همین دلیل دانشمندان یک «بانداژ الکتریکی» ابداع کرده‌اند که از حرکت کردن بدن فرد الکتریسیته تولید می‌کند. گروهی از محققان دانشگاه ویسکانسن مدیسون این بانداژ را ساخته‌اند که در حقیقت یک باند حاوی سیم پیچی است و روی بدن بیمار بسته می‌شود. این باند حاوی تجهیزات الکترونیکی مانند نانوژنراتورها است که انرژی حرکات قفسه سینه فرد را هنگام تنفس برداشت می‌کند. این روند پالس‌های الکتریکی ضعیفی تولید می‌کند که به الکترودهای موجود در باند ارسال می‌شود. این روند در مرحله بعد به بافت مجروح می‌رسد. دستگاه هنگام آزمایش روی موش‌ها توانست زخم‌های پوستی را طی سه روز درمان کند. این درحالی است که در وضعیت معمول درمان چنین زخمی ۱۲ روز طول می‌کشد. همچنین میزان الکتریسیته‌ای که در این بانداژ به زخم وارد می‌شود هیچ خطری برای زخم ندارد. هم‌اکنون دانشمندان مشغول بررسی نقش پالس‌های الکتریکی در درمان زخم‌ها هستند. آنها تصمیم دارند این فناوری را روی خوک‌ها آزمایش کنند.

محبوبیت گجت‌های پوشیدنی افزایش یافت

گارتنر| پژوهشگران فعال در موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی برآورد کرده‌اند که تولید و عرضه گجت‌های پوشیدنی هوشمند در سال آینده میلادی ۲۵ درصد رشد پیدا خواهد کرد.

با توجه به رشد و افزایش محبوبیت گجت‌های پوشیدنی هوشمند و استقبال بی‌نظیر کاربران از این محصولات، در سال‌های اخیر به خصوص سال ۲۰۱۸ میلادی تولید و عرضه گجت‌های هوشمند پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. حالا پژوهشگران و محققان فعال در موسسه تحقیقاتی گارتنر پیش بینی کرده‌اند که سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد افزایش ۲۵ درصدی در عرضه محصولات پوشیدنی و شکوفایی بازار این محصولات خواهد بود.  بازار گجت‌های هوشمند یک رشد ۲۵.۸ درصدی را تجربه خواهد کرد، بنابراین انتظار می‌رود در سال آینده میلادی کاربران مبلغی حدود ۴۲ میلیارد دلار را برای خریداری و تهیه این محصولات پرداخت خواهند کرد که از این مقدار ۱۶.۲ میلیارد دلار آن صرف خریداری ساعت‌های هوشمند خواهد شد. آنها در ادامه این گزارش عنوان کرده‌اند که عرضه گجت‌های پوشیدنی از ۱۷۸.۹۱ میلیون دستگاه در سال جاری به حدود ۴۵۳.۱۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد رسید که در همین بازه زمانی ساعت‌های هوشمند از ۵۳ میلیون دستگاه به ۱۱۵.۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

مریخ‌نورد کنجکاوی به دنبال «صخره طلایی» در فضا

دیلی‌میل| ناسا قصد دارد مریخ نورد کنجکاوی را برای بررسی یک «صخره طلایی» به مریخ بفرستد. قرار است مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity)، یک «صخره طلایی» را بررسی کند. به گفته ناسا، کنجکاوی فرستاده می‌شود تا این جسم عجیب را که در عکس‌ها کشف شده، از نزدیک بررسی کند. در بیانیه ناسا آمده است: این صخره، یکی از نمونه‌هایی است که قصد داریم آن را بهتر بررسی کنیم. گروه پژوهشی ما باور دارد از آنجا که این صخره بسیار درخشان است، می‌تواند یک شهاب‌سنگ باشد. در هر حال عکس می‌تواند ذهن را فریب دهد؛ در نتیجه باید مدرکی مبنی بر علم شیمی به دست بیاوریم.برای بررسی این صخره، از فناوری «دوربین و علم شیمی ناسا» یا «چم‌کم» (ChemCam) استفاده خواهد شد. چم‌کم در بررسی صخره‌ها و خاک از فاصله دور، یک پرتو لیزری منتشر می‌کند و تحلیل ترکیب عناصر مواد ترکیب‌شده را در نواحی کوچک‌تر از یک میلی‌متر سطح مریخ انجام می‌دهد. یک اسپکتوگراف آنبرد با سنجش ترکیب پلاسما، یون‌های شناور و الکترون‌ها، جزییاتی در مورد مواد معدنی و ریزساختارهای سنگ‌ها ارایه می‌دهد. دوربین چم‌کم می‌تواند ویژگی‌هایی را مشخص کند که 5 تا 10 برابر کوچک‌تر از ویژگی‌هایی مشخص‌شده با دوربین‌های پیشین ناسا هستند.

 

ارسال نظر