هوش مصنوعی این‌بار مقاله‌ها را مرتب می‌کند

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۸۸
هوش مصنوعی این‌بار مقاله‌ها را مرتب می‌کند

گیزمگ| محققان دانشگاه «کمبریج» موفق به توسعه یک سیستم هوش مصنوعی شدند که به مرتب کردن مقالات و تحقیقات علمی می‌پردازد.

در عصر کلان داده‌ها ما معمولا با حجم انبوهی از اطلاعات و تحقیقات مواجه هستیم.

یکی از چالش‌هایی که در رابطه با این تحقیقات و اطلاعات وجود دارد، این است که چگونه آنها را مرتب کرده و سامان دهیم.

حال در یک همکاری هیجان‌انگیز میان محققان حوزه رایانه و سرطان دانشگاه «کمبریج» یک سیستم «هوش مصنوعی» (AI) ساخته شده است که به مرتب کردن میلیون‌ها مطالعات علمی کمک می‌کند و به محققان کمک می‌کند مقاله‌هایی که گم شده‌اند را بازیابی کنند.علم به واسطه ماهیت خود فرآیندی تدریجی است. هر کشف و اختراع جدید نیز به جمع بسیار بزرگ اطلاعات بشر می‌پیوندد.ولی ما هم‌اکنون در حال دستیابی به نقطه‌ای هستیم که حجم بسیار زیادی از داده‌ها در تمامی موضوعات تحقیقاتی به وجود آمده است.به علت تعدد این اطلاعات، ذهن انسان نمی‌تواند به تمامی آنها دست یابد.

«آنا کورهونن» یکی از محققان این پروژه که در توسعه این سیستم جدید «هوش مصنوعی» حضور داشت، اظهار کرد: هر روزه هزاران مقاله علمی تولید می‌شوند که حتی اگر بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید، باز هم سردرگم می‌شوید.این سیستم که موسوم به “ LION LBD “  است، در مرحله مقدماتی روی تحقیقات حوزه سرطان تمرکز دارد.

 “ LION LBD “ ترکیبی از «یادگیری ماشین»، «پردازش زبان‌های طبیعی» و روش «استخراج متن» است.با این سیستم حجم انبوه مقالات مرتب می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌دانید که داروهای سرطان تاثیرات مختص خود را دارند، ولی با استفاده از سیستم “ LION LBD “ می‌توان به این نکته پی برد داروی دیگری که برای درمان یک بیماری متفاوت تولید شده است، تاثیری مانند تاثیر داروی سرطان را دارد.زیرا هنوز این پروژه در فاز مقدماتی خود است، سیستم “LION LBD “  با محدودیت‌هایی مواجه است. این سیستم می‌تواند میان دو کلمه کلیدی یا مفهوم ارتباط برقرار کند.دانشمندان این پروژه در تلاشند که این سیستم را با منبعی باز در اختیار همگان قرار دهند.

 

 

ارسال نظر