ترمز رشد فیس‌بوک کشیده شده است

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۴۶
ترمز رشد فیس‌بوک کشیده شده است

ورج |  این طور که به نظر می‌رسد رشد بی‌وقفه تعداد کاربران و محبوبیت فیس‌بوک متوقف شده و استفاده کاربران از این شبکه اجتماعی رو به افول گزارش شده است.

با اینکه شبکه اجتماعی فیس بوک در یک دهه اخیر عملکرد بسیار قابل قبول و دور از انتظاری داشته و توانسته خیل عظیمی از کاربران را از سراسر جهان به سمت و سوی خود جذب کند و رشد بی‌وقفه و استقبال بی‌نظیری را برای خود در میان سایر شبکه‌های اجتماعی رقیب به ثبت برساند، اما حالا در یکی دوسال اخیر با توجه به رسوایی‌های اخیر فیس بوک، به نظر می‌رسد که دیگر کاربران علاقه‌ای به استفاده از آن ندارند و به نشانه اعتراض به سمت و سوی بستن حساب‌های کاربری خود در این شبکه اجتماعی حرکت کرده‌اند.

تقریبا اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک درگیر بزرگ‌ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد، چراکه اخبار بسیاری مبنی بر همکاری فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیس‌بوکی منتشر شد. گزارش‌های منتشره نشان می‌داد که اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است.

پس از آنکه رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش دست داشته است، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی یا تحقیقاتی متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکتها و افراد معروف اقدام به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک کرده و استفاده از این شبکه‌اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

کاربران کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا و کانادا بیشترین میزان بستن حساب‌های کاربری خود و خروج از فیس‌بوک را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این روند نزولی برای فیس‌بوک همچنان در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و در کشورهای توسعه یافته و غربی که در آن کاربران به حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی اهمیت بیشتری می‌دهند، با شیب تند‌تری رو به افول خواهد رفت.

هفته پیش بود که خبر دیگری مبنی بر جریمه ۵۰۰ هزار پوندی فیس‌بوک توسط کمیسیون محافظت از اطلاعات کاربران بریتانیا در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده مقابله نهادهای مختلف با سهل انگاری و اتهامات فیس بوک است. هرچند که بسیاری از منتقدان عنوان کرده‌اند که این مبلغ در برابر خسارات جبران‌ناپذیری که این شبکه اجتماعی بر جوامع مختلف به وجود آورده و حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است، بسیار ناچیز است و معادل درآمد ۱۸ دقیقه از این غول تکنولوژی است.

این در حالی است که با همه این اوصاف، شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال حاضر میزبان یک میلیارد و ۴۷ میلیون کاربر فعال در ماه است ولی برآورد می‌شود که فیس‌بوک در سال‌های آینده، با ریزش و کاهش بی‌سابقه‌ای در تعداد کاربران فعال خود مواجه شود.

کارشناسان فعال در حوزه فناوری براین باورند که فیس‌بوک به منظور جلوگیری از این اتفاق باید هر آنچه در توان دارد، به‌کار گیرد تا آبروی رفته خود را بازیابی کرده و اعتماد از دست رفته کاربرانش را در خصوص حفاظت از اطلاعات شخصی آنها احیا کند.

پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین‌ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس بوک نشان دهند.

با اینکه فیس‌بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این خصوص عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آنها را رد کرد، اما همچنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.

 

ارسال نظر