اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۸۶۳

ضرورت گسترش زیرساخت‌اتصالی به جهان

مهر| معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ۵ سناریو احتمالی درباره تحریم اینترنت گفت: تهدید تحریم اینترنت خطر جدی برای ایران نیست اما باید گسترش زیرساخت‌های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم.

امیر ناظمی در صفحه توئیتر خود نوشت: امروز تهدید تحریم اینترنت خطر جدی برای ایران نیست اما برای بی‌اثرکردن کامل هر تحریم یا تهدید، لازم است تا گسترش زیرساخت‌های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اگر امروز اندکی هزینه در این زمینه کنیم، فردا سخن گفتن از تحریم ایران، در عمل تهدید سایر کشورها خواهد بود، افزود: تحلیل اشتباه دقیقا از جایی شروع می‌شود که فکر کنیم اگر ما اینترانت ملی داشته باشیم، آنگاه در برابر تحریم‌ها پایدارتر می‌شویم. این استدلال یک اشتباه خطرناک است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به ۵ سناریو از تحریم اینترنت، گفت: تحریم مالی شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت، تحریم دامنه‌های‌ای آر، تحریم دامنه‌های مالک ایرانی، دستکاری در جریان آدرس دهی، DNS و روتینگ و تحریم وب سرویس‌ها می‌تواند از جمله سناریوهای تحریم باشد.وی ادامه داد: پایداری در برابر تحریم‌ها زمانی خواهد بود که میزان داده ورودی و خروجی همزمان افزایش یابد؛ یعنی ما جهانی‌تر شده باشیم.

توقف رشد سیم‌کارت در کشور

رگولاتوری| آمارهای ارایه شده از وضعیت نفوذ موبایل در کشور نشان می‌دهد که ضریب نفوذ این ابزار ارتباطی تغییری نداشته و تعداد مشترکان هم نسبت به سال گذشته افزایش خاصی نیافته است.

 براساس آمار و اطلاعات منتشر شده از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات که در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داده شده است، وضعیت رشد دسترسی موبایل در کشور تقریبا به اشباع رسیده و ضریب نفوذ این فناوری ارتباطی نسبت به سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده است.آمارها نشان می‌دهد که هم‌اکنون تعداد ۹۰ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹۳ مشترک موبایل در کشور به ثبت رسیده و ضریب نفوذ این فناوری در کشور ۱۱۰ درصد است. در همین حال ۸۲.۶۴ درصد جاده‌های کشور از جمله جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی تحت پوشش موبایل قرار دارند. این درحالی است که تعداد مشترکان موبایل در سال ۹۶ حدود ۸۸.۵ میلیون نفر بود و ضریب نفوذ موبایل در این سال نیز ۱۱۰ درصد گزارش شده است.

رفع فیلتر سایت کوتاه‌سازی لینک bitly طبق نظر کاربران

فارس| رفع فیلتر سایت bitly به عنوان یکی از رایج‌ترین وب سایت‌های کوتاه سازی لینک با درخواست مردمی و طبق اطلاع‌رسانی انجام شد.

گویا کاربرد سایت‌های اینچنینی در تغییر آدرس به صورت سریالی در بسیاری از جرایم یا فریب مالباختگان، از جمله دلایل فیلتر این سایت بوده است.رفع فیلتر این سایت جز مواردی بوده که به صورت درخواست مردمی به کارگروه فیلترینگ رسیده است.کارگروه فیلترینگ بخشی برای دریافت درخواست‌های مردمی دارد که اگر سایتی فیلتر است اما مردم معتقدند مطالب مفیدی برای استفاده دارد می‌توانند با بیان دلیل استفاده برای رفع فیلتر آن در آدرس  internet.ir درخواست دهند.

ترامپ توییتر را هم به عدم بی‌طرفی متهم کرد

بیزینس لایو| بعد از حملات متعدد به فیس بوک، گوگل، اپل، آمازون و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری در امریکا، ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده این بار توئیتر را هدف حملات تند خود قرار داده است.

ترامپ از اینکه توئیتر تعدادی از طرفداران وی را در این شبکه اجتماعی حذف کرده عصبانی بوده و معتقد است که این کار عمدا انجام شده و نشان‌دهنده سوگیری و عدم بی طرفی سیاسی این سایت است.

ترامپ بطور کلی معتقد است شبکه‌های اجتماعی امریکایی و مدیران آنها با جمهوری خواهان دشمنی دارند. وی در توئیت خود نوشته که توئیتر بسیاری از تعقیب کنندگان وی را حذف کرده و با این کار بر ضد رییس‌جمهور عمل کرده است.

اما به نظر می‌رسد این موضوع ربطی به ضدیت با ترامپ ندارد. زیرا توئیتر در ماه‌های اخیر بسیاری از حساب‌های کاربری جعلی را که برای انتشار اخبار دروغین در توئیتر به کار می‌رفتند حذف کرده و به نظر می‌رسد برخی از این حساب‌ها در میان تعقیب کنندگان ترامپ در توئیتر بوده‌اند.

از همین رو ترامپ از ماه جولای تا به حال در حدود 204 هزار نفر از 53.4 میلیون نفر تعقیب کننده خود را از دست داده است. این افراد 0.4 درصد از کل تعقیب کنندگان وی بوده‌اند که حساب‌های کاربری قلابی داشته‌اند.

براندون برومن سخنگوی توئیتر هم گفته است: به دنبال حذف حساب‌های جعلی تعداد تعقیب کنندگان بسیاری از حساب‌های کاربری مشهور کاهش یافته و در نهایت افرادی باقی مانده‌اند که واقعی و قابل اعتماد هستند.

 

ارسال نظر