اتصال مغز سه انسان به یکدیگر با کمک فناوری

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۱۰۱۰
اتصال مغز سه انسان 
به یکدیگر با کمک فناوری

پی سی‌ ورلد| قابلیت خواندن ذهن دیگران یکی از دستمایه‌های فیلم‌ها و رمان‌های علمی- تخیلی از ده‌ها سال قبل بوده اما بشر تاکنون به موفقیت چندانی در این زمینه دست پیدا نکرده است؛ حالا گروهی از متخصصان علوم اعصاب ابزاری را توسعه داده‌اند که یک گام ما را به این هدف نزدیکتر می‌سازد.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از سیستمی خاص مغز سه نفر را به یکدیگر متصل کرده و به آنها اجازه داده‌اند بدون مشاهده هم یا حتی بیان یک کلمه، با یکدیگر ارتباط برقرار سازند.

در این سیستم که BrainNet نام دارد، در واقع دو فناوری الکترو‌آنسفالوگرام (دستگاه برق نگاری مغز) و تحریک مغناطیسی مغز با یکدیگر ترکیب شده‌اند که به داوطلبان امکان ارسال سیگنال‌های مغزی بطور پسیو یا غیرفعال را داده است. محققان برای آزمایش کارایی این سیستم از شرکت‌کنندگان خواسته‌اند بازی تتریس یا همان خانه‌سازی را به صورت اشتراکی با هم انجام دهند.

 اتصال مغز نحوه کار با سیستم BrainNet با وجود پیچیدگی فنی آن ساده بوده است. یک نفر از سه کیس آزمایشی وظیفه کنترل بلاک‌های ورودی تتریس را برعهده داشته و دو نفر دیگر نیز مسوول هدایت وی در چگونگی چرخش بلاک و حرکت آن به سمت مکان مناسب در صفحه بازی بوده‌اند. این دو نفر برای هدایت کنترل‌کننده از دو چراغ چشمک زن در کنار صفحه بازی بهره برده‌اند.

 

ارسال نظر