گوشی‌های تلفن همراه بیمه می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۱:۱۴
کد خبر: ۱۳۰۳۳۹
گوشی‌های تلفن همراه بیمه می‌شود

گروه دانش و فن   مرجان محمدی|

با نوسان شدید ارز در بازار، ‌بسیاری از وارد‌کنندگان تلفن همراه دیگر توان مالی برای واردات ندارند و برخی فعالان بازار نیز معتقدند با سیر صعودی و لحظه به لحظه دلار در بازار دیگر نمی‌توان به راحتی تلفن همراه وارد کرد، ‌چرا که با این ارقام کاربران نیز توان خرید ندارند به عنوان مثال گوشی تلفن همراهی که در گذشته و پیش از نوسان ارز با 2 میلیون تومان خریداری می‌شد الان به بالای 7 تا 8 میلیون تومان رسیده است، ‌این در حالی است که هیچگونه ضمانتی نیز از سوی فروشنده به خریدار داده نمی‌شود .

همین مساله باعث کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان شده است، ‌از سوی دیگر اندک خریداران نیز ترجیح می‌دهند گوشی‌ای که خریداری می‌کنند بدون گارانتی باشد چرا که معتقدند گارانتی در ایران هیچ فایده‌ای ندارد و فروشنده در زمان ایجاد مشکل با این جمله که این موارد شامل گارانتی نمی‌شود از تعهد خود سرباز می‌زند و در این بین خریدار فقط هزینه اضافی کرده است . حال با افزایش قیمت گوشی تلفن همراه و اطمینان نداشتن کاربران به برخی گارانتی‌های موجود در بازار خبر می‌رسد که فروش بیمه نامه‌های کالای دیجیتال که معمولا چهار خطر مختلف را در این رابطه پوشش می‌دهند، افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر افزایش نرخ ارز باعث شده تا قیمت تلفن‌های هوشمند به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که دارندگان آن برای پرهیز از هرگونه زیانی، حاضر شوند تا با خرید بیمه نامه کالاهای دیجیتالی بخشی از ریسک این دارایی را کاهش دهند.

همچنین در هفته‌های اخیر سرقت تلفن‌های همراه به ویژه گوشی‌های هوشمند به دلیل افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر این کالای وارداتی افزایش یافته است. بیشتر افرادی که این روزها از بازارهای فروش لوازم دیجیتالی در کشور گوشی همراه یا تبلت خریداری می‌کنند، با مراجعه به غرفه‌های شرکت‌های بیمه مستقر در این بازارها، اقدام به خرید بیمه نامه موبایل می‌کنند.

بیمه نامه کالاهای دیجیتال یک ساله صادر شده و بطور معمول ۶ تا ۷ درصد از ارزش گوشی به عنوان حق بیمه آن تعیین می‌شود. شرکت‌های بیمه تاکید دارند تنها در صورتی که بیمه گذار کالای دیجیتال خود را به ارزش واقعی آن بیمه کرده باشد، در زمان بروز خسارت، آن را بطور کامل پرداخت می‌کنند و در غیر این صورت خسارت بر مبنای حق بیمه پرداخت شده تعیین می‌شود.

شرکت‌های بیمه معمولا در قالب طرح‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی یا طلایی و نقره‌ای اقدام به صدور چنین بیمه نامه‌ای می‌کنند که موارد تحت پوشش و میزان پوشش هزینه‌های خسارت‌های احتمالی هریک متفاوت و حق بیمه دریافتی نیز متناسب با موارد تحت پوشش تعیین می‌شود.

بطور معمول، بیمه نامه کالاهای دیجیتال که بیشتر گوشی همراه، تبلت و لپ تاپ را شامل می‌شود چهار نوع خسارت «شکستگی بر اثر ضربه»، «آبخوردگی و نفوذ مایعات»، «نوسانات ولتاژ برق» و « سرقت با شکست حرز» را شامل می‌شود. البته برای استفاده از پوشش کامل پوشش سرقت، ورود و ثبت اطلاعات کامل درخواست شده در سایت و دریافت «تاییدیه پرداخت و مدارک بیمه نامه» الزامی است.

از سوی دیگر شرکت‌های بیمه معمولا خسارت‌های عمدی، قاب دستگاه، وجود یک تا چهار عدد پیکسل سوخته، لوازم جانبی (باطری، شارژر، هندزفری)، مشکلات ناشی از عدم ثبت گوشی در شبکه‌ داخلی تحت‌پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند.

در حال حاضر، نوع جدیدی از گارانتی در بازار مرسوم شده که در آن شرکت‌ بیمه‌گذار گوشی را تا سقف

6 میلیون تومان گارانتی می‌کند.

در حال حاضر موانعی از جمله کاهش موجودی کالای رسمی و افزایش نرخ دلار تاثیرات ناخوشایندی روی بازار موبایل داشته است که در نتیجه این امر، بار دیگر گوشی‌های بدون گارانتی و بدون نام شرکت واردکننده در بازار زیاد شده‌ است.

این در حالی است که پس از اجرای طرح رجیستری واردات گوشی برای یک دوره تقریبا طولانی تنها از طریق شرکت‌های واردکننده رسمی انجام شد و تمام کالاهای موجود در بازار دارای گارانتی و وارد کننده مشخص بودند.در شرایط جدید، نوعی از گارانتی در بازار گوشی تلفن همراه مرسوم شده که در این روش بیمه یک شرکت بیمه گذار روی گوشی ارایه و گوشی تا سقف ۶ میلیون تومان بیمه می‌شود. پس از اینکه در پی رشد قیمت ارز قیمت گوشی رشد چشمگیری یافت و به تناسب قیمت برخی مدل‌ها از 10 میلیون تومان فراتر رفت، در نبود گارانتی رسمی، نیاز به نوعی گارانتی جایگزین برای اطمینان‌بخشی در خریدهای با مبالغ سنگین در بازار احساس شد.

در ابتدا این بیمه به نام گارانتی به مشتریان معرفی می‌شد که سپس مشتری متوجه می‌شود این تضمین در واقع از سوی یک شرکت گارانتی کننده نیست بلکه بیمه یک شرکت بیمه‌گذار است.

با این روش برای مثال روز گذشته که دلار تقریبا ۲۰۰ تومان گران شد، قیمت یک آیفون ایکس ۲۵۶ به ترتیب با گارانتی شرکتی معتبر که سخت پیدا می‌شود ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، با بیمه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بدون گارانتی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار اعلام شد و به فروش رسید.

 

 

ارسال نظر