اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۷۵

آسیب‌پذیری ۲ میلیارد دستگاه بلوتوثی

افتا| بر اساس گزارش‌های منتشر شده بیش از دو میلیارد دستگاه بلوتوث هنوز نسبت به حمله BlueBorne آسیب‌پذیر هستند.

حدود یک‌سال است که وصله مربوط به این آسیب‌پذیری منتشر شده است. آسیب‌پذیری BlueBorne که در سال ۲۰۱۷ کشف شد، بیشتر از ۸.۲ میلیارد دستگاه بلوتوث را در معرض خطر قرار داد. این آسیب‌پذیری به مهاجم اجازه می‌دهد تا دسترسی کامل به دستگاه قربانی پیدا کرده و به آن نفوذ کند.

تمامی دستگاه‌های دارای بلوتوث از قبیل موبایل، کامپیوتر شخصی و دستگاه‌های اینترنت اشیا که دارای سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز و لینوکس هستند در معرض این آسیب‌پذیری قرار دارند.

بعد از انتشار خبر این آسیب‌پذیری، تمامی شرکت‌ها وصله مربوط به این آسیب‌پذیری را منتشر کرده‌اند اما تاکنون ۲ میلیارد دستگاه همچنان این وصله را اعمال نکرده‌اند.

به دلیل اینکه این حمله می‌تواند از طریق هوا منتشر شود، مهاجم می‌تواند به سادگی تمامی دستگاه‌های آسیب‌پذیر را آلوده کند. سازمان‌های دولتی و زیرساخت‌های حیاتی بیشتر در معرض خطر هستند. زیرا مهاجمان می‌توانند شبکه‌های داخلی air-gap را با استفاده از حملات airborne تحت تاثیر قرار دهند.

اعتراف گوگل به نقض حریم شخصی کاربران جیمیل

فورچون |در حالی که گوگل سال گذشته قول داده بود دیگر اطلاعات شخصی کاربران جیمیل را به اشتراک نمی‌گذارد، منابع خبری می‌گویند این شرکت به وعده خود وفا نکرده است.

این شرکت کماکان کلیدواژه‌های ایمیل‌های کاربران خود را در اختیار شرکت‌های ثالث قرار می‌دهد تا آنها هدف تبلیغات و آگهی‌های هدفمند قرار بگیرند.

گزارشی که اولین بار در نشریه وال استریت ژورنال منتشر شد، حاکیست گوگل هنوزهم جلوی نقض حریم شخصی کاربران جیمیل را از طریق مسدود کردن دسترسی برنامه‌های ثالث نگرفته است.

نکته نگران کننده این است که نه تنها جلوی دسترسی شرکت‌های ثالث به محتوای جیمیل‌های خصوصی گرفته نشده، بلکه این شرکت‌ها می‌توانند داده‌های به دست آمده از جیمیل‌ها را در اختیار شرکت‌های ثالث دیگری بگذارند.

اطلاعات جمع آوری شده از این طریق در مورد برنامه‌ریزی سفر، رابطه مشتریان با مدیران شرکت‌های تجاری، میزان رضایت از خدمات مختلف و غیره است. انتظار می‌رود گوگل به علت این تخلفات با جریمه سنگینی مواجه شود.

افزایش امید به زندگی در مریخ

نیواطلس| محققان به تازگی موفق به شناسایی جلبک‌هایی در یک تالاب صورتی رنگ در اسپانیا شده‌اند که امید به وجود حیات در مریخ را افزایش داده است.

جلبک‌های یادشده Dunaliella salina EP-۱ نام دارند و باعث صورتی شدن رنگ تالاب Laguna de Peña Hueca در اسپانیا شده‌اند.

این جلبک‌ها می‌توانند در میان انبوهی از نمک و گوگرد زندگی کنند. دانشمندان می‌گویند جلبک‌های یادشده به احتمال زیاد مشابه جلبک‌هایی هستند که در دریاچه‌ای مدفون در مریخ شناسایی شده‌اند و در بخشی از این سیاره موسوم به کلاه یخی مریخ قرار دارند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که جلبک‌های مذکور در زیر پوسته یخی یکی از اقمار مشتری یعنی اروپا نیز قرار دارند.

با توجه به وجود دریاچه‌ای در قطب جنوب مریخ که در زیر لایه‌های قطوری از یخ مدفون شده، پژوهشگران به وجود حیات در آن امیدوار شده بودند. اما بررسی‌های بعدی نشان داد که آب این دریاچه دارای مقدار زیادی نمک و گوگرد و برخی انواع مواد معدنی دیگر است که احتمال وجود حیات در آن را به حداقل می‌رساند.

اما پژوهش‌های جدید انجام شده توسط دانشمندان هندی و اسپانیایی نشان می‌دهد احتمال وجود و زندگی برخی میکروارگانسیم‌ها در این شرایط دشوار وجود دارد. زیرا برخی جلبک‌ها در چنین شرایط حادی در درون دریاچه Laguna de Peña Hueca اسپانیا به زندگی خود ادامه داده‌اند و لذا همتایان آنها هم می‌توانند در مریخ به زندگی خود ادامه دهند.

در این میان دانشمندان به کشف دیگری نیز نائل شده‌اند و معتقدند این احتمال وجود دارد که جلبک‌های یادشده میلیاردها سال قبل از کره زمین به مریخ منتقل شده باشند. به نظر آنان، عامل این انتقال برخورد شهاب سنگ‌های متعدد به مریخ است. این شهاب سنگها به دنبال تصادف زمین با دیگر سیارات به وجود آمده و برخی از آنها به مریخ برخورد کرده‌اند.

 

ارسال نظر