ترخیص 5 هزار گوشی مانده در گمرک هم کمکی به بازار نکرد

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۰۴
ترخیص 5 هزار گوشی مانده در گمرک هم کمکی به بازار نکرد

گروه دانش و فن   مرجان محمدی   

بازار تلفن همراه هنوز به آرامش نرسیده است، هنوز ویترین بسیاری از مغازه‌ها خالی از گوشی است، ‌برخی گوشی‌های موجود در بازار با رقم‌های غیر واقعی داد و ستد می‌شود و بر این آشفته بازار نوسان ارز بسیار تاثیرگذار است، وعده تعدیل قیمت‌ها از سوی مسوولان نیز نه تنها محقق نشده است بلکه به دلیل کمبود کالا در بازار قیمت‌ها به صورت دلخواه از سوی فروشندگان اعلام می‌شود. برخی فروشندگان نیز پا را فراتر گذاشته‌اند و با بیان اینکه فلان گوشی را دارم ولی چون در بازار موجود نیست باید وجهی بالاتر بپردازید از آب گل آلود ماهی می‌گیرند .

 بازار تلفن همراه در حالی روزهای نابسامان خود را پشت سر می‌گذارد که روزگذشته خبر رسید یکی از واردکنندگان تلفن همراه 5 هزار گوشی مانده در گمرک را که ثبت سفارش کرده بود و به گمرک رسیده بود را ترخیص کرد.

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران گفت: این گوشی‌ها پس از قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت به بازار عرضه می‌شود.

مهدی محبی درباره وضعیت ترخیص گوشی‌های در گمرک مانده پس از اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر رفع مشکل ترخیص ۶۰۰ هزار گوشی از گمرک به فارس گفت: درباره وضعیت ۶۰۰ هزار گوشی در گمرک مانده فعلاً خبر جدیدی نیست.

وی ادامه داد: البته به تازگی حدود ۵ هزار گوشی موبایل که با ارز آزاد وارد شده بودند، از گمرک ترخیص شده‌اند که این گوشی‌ها متعلق به دو یا سه شرکت است که هر کدام حدود ۱۵۰۰ گوشی وارد کرده‌اند.

محبی درباره مبنای قیمت‌گذاری گوشی‌های تازه ترخیص شده، گفت: این کالاها باید به سازمان حمایت اعلام شده و توسط این سازمان قیمت‌گذاری شوند و براساس قیمت سازمان حمایت در بازار عرضه شوند.حال در شرایطی که رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران اعلام کرده است برخی واردکنندگان اقدام به ترخیص گوشی‌های وارداتی خود کرده‌اند فارس خبر داده است که پای گوشی‌های رجیسترنشده به بازار موبایل باز شده است .

در آشفته‌بازار موبایل علاوه بر انواع تخلفات قبلی از جمله فروش گوشی مسافری، گوشی بدون گارانتی و دارای گارانتی اینتر، فروش گوشی‌های رجیسترنشده یا به اصطلاح بدون کد فعال‌سازی نیز انجام می‌شود.

در این گزارش آمده است، در حال حاضر اغلب گوشی‌های موجود در بازار به صورت واردات عمده از مسیر سامانه گمرکی گوشی مسافری تامین شده‌اند که در این شیوه تخلفات متعددی وجود دارد.

اما علاوه بر فروش مسافری، به تازگی گوشی‌های جدیدی با عنوان گوشی رجیستر نشده یا به اصطلاح بدون کد فعال سازی خرید و فروش می‌شوند.

فعال‌سازی این گوشی‌ها به عهده خریدار و روی پاسپورت وی گذاشته می‌شود و قیمت این گوشی‌ها نیز برای مثال روی گوشی 8 میلیون تومانی حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر است. البته اگر گوشی‌‌ای به درستی رجیستر نشوند تنها یک ماه مهلت استفاده دارد.

 فروشندگان موبایل در این خصوص معتقدند که این پدیده در نتیجه برخورد با افرادی که به صورت عمده کار ثبت گوشی در گمرک و دریافت کد فعال سازی را انجام می‌دادند ایجاد شده است.

یکی از فعالان بازار تلفن همراه در این خصوص گفت: اخیرا افرادی را از روی تعدد تراکنش‌هایی که با سایت پرداخت گمرکی تلفن همراه داشته‌اند دستگیر کرده‌اند؛ البته آنها اصل کاری‌ها نبوده‌اند و در ازای دریافت پول بابت هر گوشی این کار را می‌کردند، بعد از این اتفاق دیگر کسی در تیراژ بالا گوشی رجیستر نمی‌کند و دردسر این کار زیاد شده است، به همین خاطر برخی فروشنده‌ها، گوشی‌های بدون رجیستری را همانطور بدون کد رد می‌کنند و خریدار باید روی پاسپورت خود گوشی را

رجیستر کند.»

در حال حاضر دو مشکل کمبود کالای وارد شده از مبادی رسمی و افزایش نرخ دلار، گریبان‌گیر بازار موبایل است؛ اگرچه پیش از این، تصور می‌شد با ترخیص کالاهای در گمرک مانده و کالاهای توقیفی بازار موبایل از وضعیت فعلی خارج شود، اما اخیرا وزیر ارتباطات گفت که قیمت‌ موبایل به نرخ دلار وابسته است و مردم انتظار نداشته باشند قیمت گوشی مثل قبل شود. بنابراین اگرچه اکنون کاهش قیمت گوشی پیش بینی نمی‌شود اما با رفع مشکل واردات رسمی انتظار می‌رود تخلف‌های بازار برچیده شوند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با ترخیص گوشی‌های مانده در گمرک و توقیف شده (گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد شده بودند و با قیمت دلار آزاد به فروشندگان توزیع شده بود یا به منظور سودجویی بیشتر در انبارها احتکار شده بود) دولت بتواند بازار تلفن همراه را از این نابسامانی نجات دهد، ‌اما تاکنون سیاست‌های اجرا شده یا در حال اجرا نه تنها نتوانست آرامش را به بازار بازگرداند بلکه با انواع و اقسام ترفندها که از سوی برخی فروشندگان و سودجویان زده شده است، ‌این بازار روزهای پر تنشی را دنبال می‌کند.

 

 

ارسال نظر