پارچه‌هایی که راه ‌رفتن را رصد می‌کنند

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۰۲۱
پارچه‌هایی که راه ‌رفتن را
رصد می‌کنند

مهر| محققان با ارایه روشی، نانولوله‌های کربنی عامل‌دار را روی الیاف قرار دادند تا حسگری در این الیاف ایجاد شود و به واسطه آن منسوجات هوشمند تولید شوند.

محققان دانشگاه دلوار معتقدند الیافی که با این حسگرها پوشیده شده باشند قادرند در محصولاتی نظیر کفش یا لباس قرار داده شوند تا حرکت بدن را تشخیص دهند. نانولوله‌های کربنی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و در عین حال سبک هستند؛ بنابراین، می‌توان از آنها برای این کار استفاده کرد. در مقاله‌ای که محققان در نشریه ACS Sensors به‌چاپ رساندند نشان داده‌اند که الیاف پوشیده شده با نانولوله‌کربنی قابلیت انجام کار حسگری را دارند.

زمانی که این مواد تحت فشار قرار گیرند، بار الکتریکی در سطح الیاف تغییر کرده که این تغییر به سادگی قابل شناسایی و اندازه‌گیری است.

یکی از کاربردهای این فناوری آن است که نیروی وارد شده بر پای فرد در حین راه‌رفتن را اندازه‌گیری کند. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا عدم تعادل را بعد از زخمی ‌شدن تشخیص داده تا مانع ادامه فعالیت ورزشکاران بعد از صدمه دیدن شوند.

اریک توستنسون از محققان دانشگاه دلوار می‌گوید به عنوان یک حسگر، این الیاف قادرند نیروی وارد شده را از حد یک تماس ساده تا فشاری در حد چند تن را شناسایی کنند. این فیلم‌ها همانند یک رنگ عمل می‌کنند رنگی که وظیفه حسگری را نیز انجام می‌دهد.

این پوشش نانوکامپوزیتی که رسانا بوده و عملکردی شبیه به نورون‌های مغزی دارد با استفاده از نانولوله‌های کربنی عامل‌دار ساخته می‌شوند.

 

ارسال نظر