محافظت از صخره‌های مرجانی با ربات زیردریایی

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۷۷
محافظت از صخره‌های مرجانی با ربات زیردریایی

گیزمگ| دانشمندان استرالیایی، نوعی ربات زیردریایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به حفظ صخره‌های مرجانی زیر آب کمک کند.

بدیهی است که صخره‌های مرجانی سراسر جهان در معرض خطر قرار دارند. به همین منظور، دانشمندان استرالیایی، یک ربات زیردریایی خودکار ابداع کرده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد.

این ربات موسوم به «رنجربوت»، با همکاری پژوهشگران «دانشگاه کوئینزلند» استرالیا، شرکت گوگل و «بنیاد گریت بریر ریف » ابداع شده است. اگرچه کار روی رنجربوت از دو سال پیش آغاز شده اما رونمایی رسمی آن به تازگی صورت گرفته است.

برنامه‌ریزی رنجربوت، هنگامی که هنوز روی سطح آب قرار دارد، با استفاده از یک تبلت انجام می‌شود که 15 دقیقه زمان می‌برد. این ربات، به یک سیستم دید رایانه‌ای مجهز شده تا از موانع دوری کند و قابل هدایت باشد. این سیستم به همراه چند حسگر، امکان تشخیص و ضبط مشکلات صخره‌های مرجانی از جمله سفید شدن مرجان‌ها، کیفیت پایین آب، آلودگی و گونه‌های آفت را فراهم می‌کند.

این ربات می‌تواند ستاره‌های دریایی خاردار را با دقت 99.4 درصد تشخیص دهد. ربات هنگام برخورد با این موجودات، به آنها سم تزریق می‌کند که بر ارگانیسم‌های دیگر صخره مرجانی اثر نمی‌گذارد. این ویژگی رنجربوت، شبیه به رباتی موسوم به «کوتس‌بوت» است که توسط دانشجویان “موسسه پلی‌تکنیک ورسستر “امریکا ابداع شده است و می‌تواند شیرماهی‌ها را از بین ببرد.وزن رنجربوت، 15 کیلوگرم و طول آن، 75 سانتی‌متر است و عمر باتری آن در هر بار شارژ، تقریبا به هشت ساعت می‌رسد. این ویژگی، به ربات امکان می‌دهد که بیش از یک غواص زیر آب بماند و نواحی وسیع‌تری را بررسی کند. طراحی رنجربوت به صورتی است که هزینه تولید کمی دارد و قابل استفاده گسترده است. «متیو دونبابین» استاد دانشگاه کوئینزلند گفت: ما باور داریم که این ابداع، فناوری قابل‌توجهی هم در زمینه تجهیزات رباتیک دریایی و هم محافظت از صخره‌های مرجانی است. این ربات، تنها ابزار خودکار، کارآمد و چندکاره برای تشخیص موثر عواملی است که صخره‌های مرجانی را تهدید می‌کنند.

 

ارسال نظر