تشعشعاتی که سلامت کاربران را تهدیدمی کند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۱:۳۹:۳۲
کد خبر: ۱۲۸۴۳۱
تشعشعاتی که سلامت کاربران را تهدیدمی کند

گروه دانش و فن | سرگیجه و حالت منگی در سر، ‌کمبود انرژی و کسلی و سردرد یا عصبانیت بی‌دلیل ممکن است برایتان اتفاق بیفتد، اما دلیلی برای آن پیدا نکنید، دانشمندان و محققان این علایم را تبعات اشعه‌هایی می‌دانند که از گوشی تلفن همراه ساطع می‌شود . نام SAR شاید برای بعضی از کاربران آشنا باشد یا در کاتالوگ گوشی‌های همراه دیده باشید و ازخود پرسیده‌باشد معنای آن چیست؟ SAR به معنای نرخ ثابت جذب است که از تشکیل حروف اول کلمات Specific absorption rate درست شده است. وقتی بدن شما در معرض امواج الکتریکی یا فرکانس‌های رادیویی قرار می‌گیرد مقداری از انرژی این امواج را دریافت می‌کند. واحد SAR با وات بر کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود و میزان آن نیز معمولا بر روی قسمتی از بدن یا کل بدن شما سنجیده می‌شود.

SAR در گوشی یعنی بدن انسان چقدر انرژی از امواج موبایل را جذب می‌کند. SAR برای بدن بسیار مضر است و اغلب خبرهایی دال بر مشاهدات جراحت و بیماری بر اثر این انرژی ایجاد شده بر بدن در جراید منتشر می‌شود. بیشترین مقدار تولید شدهSAR در زمانی است که مکالمه تلفنی انجام می‌شود یا امواج وای فای و G 3وG 4روشن هستند. معمولا بیشترین مقدار SAR گوشی در بدترین موقعیت رو اندازه‌گیری می‌کنند و به صورت عمومی اعلام می‌کنند.

در حال حاضر دو استاندارد کلی برای اندازه‌گیری مقدار SAR گوشی وجود دارد. یکی استاندارد امریکایی که توسط FCC تعیین می‌گردد و دیگری هم استاندارد اروپایی که توسط CENELEC استاندارد‌گذاری می‌شود.در استاندارد امریکایی به گوشی‌هایی اجازه تولید داده می‌شود که مقدار SAR گوشی را زیر ۱٫۶ وات بر کیلوگرم در یک گرم باشد، اما استاندارد اروپایی عدد ۲ وات بر کیلوگرم رو برای ۱۰ گرم از بدن در نظر گرفته است. این به معنای سخت‌گیری بیشتر امریکایی‌ها در این موضوع است. نکته مهم در این میان آن است که شما نمی‌توانید دو گوشی با دو استاندارد مختلف را با هم مقایسه کنید. تلفن‌های همراه در شرایط مختلف با توان‌های مختلف رادیویی کار می‌کنند . این موضوع جهت بهبود مصرف باطری و همچنین کاهش توان تشعشع سیگنال رادیویی صورت می‌پذیرد . بدترین شرایط کاری تلفن‌های همراه زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بیشترین فاصله را با دکل‌های مخابراتی سرویس‌دهنده دارد .

SAR هرگز نمی‌تواند مبنای مقایسه تلفن‌های همراه مختلف قرار گیرد، این مقادیر که توسط سازمان‌های رگولاتوری (به خصوص FCC) اندازه‌گیری می‌شوند تنها نشان‌دهنده این هستند که یک گوشی تلفن همراه در بدترین شرایط کاری به لحاظ توان رادیویی تشعشع سیگنال، هنوز در حیطه استاندارد سازمان‌های رگولاتوری قرار دارد .

  میزان جذب متفاوت امواج

با توجه به اینکه هنوز میزان تاثیر سیگنال رادیویی بر بدن انسان ناشناخته است، لذا نمی‌توان از میزان SAR نتیجه گرفته که استفاده از یک گوشی تلفن همراه خاص، ضرر کمتر یا بیشتری برای بدن انسان دارد .

اما (SAR) چیست؟نرخ مخصوص جذب تلفن همراه (SAR) معیاری برای اندازه‌گیری میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی توسط بدن انسان، زمانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید است. همه تلفن‌های همراه از خود امواج رادیویی (RF) ساطع می‌کنند و انرژی این امواج بر اساس مدل‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه متفاوت است. این معیار با واحد وات بر کیلوگرم اندازه‌گیری و بیان می‌شود.

در نظر داشته باشید که مقدار SAR در باندهای فرکانسی مختلف متفاوت است و میزان جذب در بدن‌های مختلف نیز می‌تواند کاملا متفاوت باشد. همچنین یک تلفن می‌تواند در زمان کارکرد با سرویس‌دهنده‌های مختلف SAR مختلفی داشته باشد .تولید‌کنندگان مختلف روش‌های متنوعی جهت اندازه‌گیری SAR دارند . برخی از آنها میزان SAR را در حالتی اندازه‌گیری می‌کنند که تلفن همراه ۲ سانتی‌متر از بدن فاصله دارد و برخی دیگر در حالتی که این فاصله تنها ۲۵ میلی متر است .

حال که تحقیقات و جست‌وجو در خصوص تاثیر استفاده از تلفن همراه بر بدن و سلامتی انسان به صورت گسترده‌ای در میان پزشکان و مهندسان در حال پیگیری است، اما هنوز مدارک مستند و مستدلی در این خصوص وجود ندارد . تحقیقات ادامه دارد . برخی تحقیقات حاکی از وجود رابطه بین استفاده طولانی مدت از تلفن‌های همراه (۱۰ سال و بیشتر) و تومورهای مغزی، یا دیگر بیماری‌های مزمن است و این موضوع در حالی بیان می‌شود که بسیاری دیگر از محققین هنوز نتوانسته‌اند به رابطه معناداری در این مورد برسند .

بسیاری از افراد به اشتباه می‌پندارند که استفاده از تلفن‌های همراهی که SAR کمتری دارد، تاثیرات انتشار سیگنال رادیویی (RF) کمتری دارند یا به نسبت تلفن‌های با SAR بالاتر کم ضررتر هستند .

باوجود اینکه SAR معیار بسیار مهمی جهت قضاوت در خصوص بیشترین انرژی سیگنال رادیویی منتشر شده از منبع یک مدل خاص از گوشی تلفن همراه است، اما به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات کافی جهت مقایسه میزان سیگنال رادیویی منتشر شده توسط گوشی‌های متفاوت را در اختیار کاربران قرار دهد .

بر این اساس مقادیر SAR که توسط سازمان‌های رگولاتوری نظیر FCC اندازه‌گیری و ارایه می‌گردد تنها جهت حصول اطمینان از این موضوع مهم است که امواج ساطع شده یک گوشی تلفن همراه از بیشترین میزان انتشار انرژی امواج رادیویی تجاوز نمی‌کند و لذا تاثیرات مضری بر سلامت انسان ندارد.  این موضوع حائز اهمیت است که تاثیرات مضر امواج رادیویی بر بدن انسان معیار مشخصی ندارد و بر اساس موارد مختلفی که تا به امروز در تحقیقات پزشکان و متخصصین مشخص شده است اندازه‌گیری می‌شود .

با این توضیحات، بسیاری از خوانندگان با خود می‌اندیشند در صورتیکه SAR نه تنها قابل مقایسه نیست بلکه یک معیار دقیق نیز نیست، پس به چه کار می‌آید؟ پاسخ این سوال این است که سازمان‌های رگولاتوری با تعریف این معیار درصدد کنترل (هر چند حداقلی) سازندگان تلفن همراه هستند . در غیر این صورت ممکن است بسیاری از سازندگان تلفن‌های همراه با تجاوز از حدود قانونی جهت کسب آنتن‌دهی بهتر، به دنبال ایجاد بازار بهتری برای تولیدات خود باشند . سخن کوتاه اینکه وجود معیار حداقلی بهتر از عدم وجود هرگونه معیاری  است .

  اندازه‌گیری نرخ جذب تلفن همراه

جهت آزمایش و اندازه‌گیری معیار SAR از مدل‌ها و ماکت‌های استاندارد با اندازه واقعی بدن انسان استفاده می‌شود . این ماکت‌ها با مایعاتی پر می‌شوند تا نزدیک‌ترین شبیه‌سازی به بافت‌های بدن انسان صورت گیرد .

در آزمایش اندازه‌گیری SAR، هر دستگاه گوشی تلفن همراه در حالت‌های مختلفی که یک انسان ممکن است از آن استفاده کند، قرار می‌گیرد و آزمایش در حالتی انجام می‌شود که یک تلفن همراه در بیشترین حالت تشعشع سیگنال رادیویی قرار دارد و همچنین این آزمایش در فرکانس‌های مختلفی که یک گوشی تلفن همراه می‌تواند در آن کار کند انجام می‌شود . با این کار، بدترین وضعیت یک گوشی تلفن همراه در حالت‌های مختلف استفاده و در فرکانس‌های مختلف کاری در خصوص تشعشع سیگنال رادیویی آزمایش می‌شود .

هر تلفن برای اینکه مجوز SAR دریافت کند در حالت‌های مختلفی که ممکن است در استفاده‌های معمول قرار گیرد، قرار گرفته و یک ربات، اندازه‌گیری‌های متفاوتی از میادین الکتریکی و مغناطیسی انجام می‌دهد . تمامی مقادیر ثبت می‌شود و در نهایت تصمیم‌گیری توسط متخصصین جهت ارایه یا عدم ارایه مجوز SAR انجام می‌شود. بیشترین مقادیر اندازه‌گیری شده در فرکانس‌های مختلف در تصمیم‌گیری متخصصین تاثیر خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر