بیشتر زباله‌گردها با پیمانکاران شهرداری قرارداد دارند

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۷۸۵۷

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه همه افرادی که به سطل‌های زباله مراجعه می‌کنند، فقیر نیستند، اظهار کرد: بیشتر این افراد را پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری تشکیل می‌دهند. برای مثال شهرداری تهران جمع‌آوری زباله‌های یک منطقه را به یک پیمانکار واگذار کرده است و آن پیمانکار افرادی را برای تفکیک زباله به کار گرفته است.

به گزارش ایسنا، محمد حسین بازگیر با اشاره به اینکه زباله‌گردی توهین به نظام اجتماعی و سیستم‌های مدیریتی ماست، گفت: طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران باید هر چه زودتر تدوین شود.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه به تازگی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران درباره زباله‌گردی صحبت و تصمیماتی گرفته شده است، اظهار کرد: شهرداری تهران برای جمع‌آوری پسماندها از سطح شهر تلاش زیادی می‌کند چراکه جمع‌آوری روزانه ۹ هزار تن زباله و نزدیک به ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی، آوار و پسماندهای عمرانی کار دشوار و هزینه‌بری است.

وی با بیان اینکه تفکیک نکردن زباله‌ها از مبدا علت اصلی زباله‌گردی است، تصریح کرد: پسماندها صرفا یک‌سری مواد زائد، بی‌مصرف و بی‌ارزش نیستند. بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندها مواد جامدی هستند که برای تولیدکننده آنها بی‌مصرف است ولی در صورت بازیافت می‌توان از آنها استفاده مجدد کرد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه پسماندهایی که در خیابان‌ها قرار گرفته‌اند متعلق به شهرداری است و اگر کسی بدون اجازه شهرداری این پسماندها را جابه‌جا کند در واقع آنها را دزدیده است، گفت: حدود ۸۰ درصد پسماندها قابلیت بازگشت دارند و اگر آنها را تفکیک نکنیم این سرمایه از دست می‌رود و ناچاریم که برای جایگزینی این سرمایه‌ها از منابع طبیعی برداشت کنیم و آلودگی‌های محیطی به وجود بیاوریم.

بازگیر ادامه داد: تفکیک نکردن پسماندها، نوعی اسراف محسوب می‌شود که برخلاف دستورات دینی ما است همچنین زباله‌گردی و تفکیک زباله‌ها در سطل‌های زباله ظاهر خوبی در سطح شهر ایجاد نمی‌کند و توهین به نظام اجتماعی و سیستم‌های مدیریتی ما است و به عنوان یک نماد به نابه‌سامانی به شمار می‌رود علاوه بر این زباله‌گردی بستری برای تهدید بهداشت عمومی و سلامت مردم ایجاد می‌کند. رییس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: در کشورهای دیگر دنیا نیز برای تفکیک زباله افرادی وجود دارند که با مراجعه به سطل‌های زباله آنها را تفکیک می‌کنند ولی این افراد در قالب شرکت یا پیمانکار رسمی هستند و علایم و لباس‌های مخصوص به خود را دارند و آموزش رسمی دیده‌اند.

 

 

ارسال نظر