اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۸۵۴

مشکل معلولان در تامین دارو و تجهیزات پزشکی

 مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران با اشاره به مشکل معلولان در تامین دارو و تجهیزات پزشکی گفت: بهزیستی به دلیل تعدد گروه‌های مختلفی که باید از آنها حمایت کند، معلولان را نادیده می‌گیرد و متاسفانه در برنامه‌های آنان دیده نمی‌شوند.

محمود کاری در رابطه با مشکلات معلولان ضایعات نخاعی گفت: به‌طور کلی مشکلات این معلولان در دو بخش یکی درمان و تجهیزات پزشکی مورد نیاز و بیمه و دیگری درباره رفت‌وآمدهای آنهاست. او افزود: متاسفانه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی با مشکلاتی مواجه هستند از جمله اینکه این تجهیزات به سختی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که دلیل آن را باید مسوولان بیان کنند. همچنین در بحث حمل‌و‌نقل شهری و حضور در جامعه این مشکل وجود دارد که این فضا همچون گذشته پذیرای این افراد نیست. متاسفانه سازمان بهزیستی نگاه لازم برای حل مشکلات معلولان را ندارد و فقط برای رفع تکلیف، کاری را انجام می‌دهد. کاری با بیان اینکه مستمری ناچیزی به معلولان تعلق می‌گیرد که دردی از آنها را دوا نمی‌کند، به ایلنا گفت: در سطح کلان دولت پیش‌بینی‌هایی را برای این افراد کرده که البته در نهایت اجرایی نمی‌شود. بهزیستی به دلیل تعدد گروه‌های مختلفی که باید از آنها حمایت کند، معلولان را نادیده می‌گیرد و متاسفانه در برنامه‌های آنان دیده نمی‌شوند. مدیرعامل انجمن ندای معلولان تاکید کرد: معلولان مشکلاتی دارند که همچنان پابرجاست، مثل استخدام سه درصد معلولان در دستگاه‌های اجرایی که هر سال مطرح می‌شود اما اجرا نمی‌شود.

توقف احداث دریاچه مصنوعی از حقابه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: شهرداری تبریز بدون توجه به مسائل بحرانی دریاچه ارومیه اقدام به ساخت دریاچه مصنوعی کرده بود که خوشبختانه این پروژه متوقف شد.

هادی بهادری در واکنش به ساخت دریاچه مصنوعی توسط شهرداری تبریز از حقابه دریاچه ارومیه گفت: بحران دریاچه ارومیه یک بحران منطقه‌ای و ملی است، بسیاری از مسوولان نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و گهگاه باعث می‌شود تصمیماتی بر خلاف منافع ملی و منطقه‌ای بگیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور توقف این دریاچه توسط معاون رییس‌جمهور، افزود: شهرداری تبریز بدون توجه به مساله بحرانی دریاچه ارومیه اقدام به ساخت دریاچه مصنوعی کرده بود که خوشبختانه با حساسیت رسانه‌ها، کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، دستور توقف این پروژه را صادر کرد، امیدواریم بی‌توجهی‌ها به اتمام برسد و برای احیای دریاچه ارومیه قدمی برداشته شود.

بهادری با انتقاد از برنامه‌ریزی‌های اشتباه برخی از مسوولان، به خانه ملت گفت: متاسفانه این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که مدیران به احیای دریاچه اعتقادی نداشته و برنامه‌ریزی‌ها را مقطعی بدانند. اما این موضوع برای منطقه آذربایجان شرقی اهمیت بسیار زیادی دارد، در گذشته هم به بهانه تامین آب شرب، مانع از آبرسانی رودخانه زرین‌رود به دریاچه ارومیه شدند. در صورتی که در همان مقطع زمانی می‌توانستند برای مصرف آب شرب در تبریز، از رودخانه ارس استفاده کنند.

نقش احتکار خانگی در کمبود اقلام دارویی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از ارایه آمار خلاف واقع ازسوی برخی مسوولان حوزه سلامت در مورد کمبود دارو از آن تحت‌عنوان عاملی در جهت خودتحریمی یاد کرد. ذبیح‌الله نیکفر در تحلیل اظهارنظری مبنی بر اینکه صنعت دارو از «خود تحریمی» آسیب می‌بیند، گفت: ادعای تحریم که تا قبل از اعمال تحریم‌ها ایجاد شد بر وضعیت بازار دارو تاثیرگذار بود، تاجایی که برخی داروها کمیاب شدند و قیمت سایر داروها نیز افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرد.

نماینده مردم لاهیجان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییرات ایجاد شده در بازار دارو ناشی از خودتحریمی است، در حالی که افراد باید در کشور عرق ملی داشته باشند و تنها به دنبال تجارت و تامین منافع شخصی خود نباشند. او یادآورشد: بی‌تردید افراد در حوزه سلامت با هدف خدمات‌رسانی فعالیت دارند و کسب درآمد و نگاه اقتصادی اولویت آنها نیست، اما متاسفانه عده‌ای سوداگر به این حوزه راه پیدا کرده‌اند و نظارت دقیقی هم در این زمینه وجود ندارد.

نیکفر اظهار کرد: خودتحریمی باعث شده که با وجود برخورداری از منابع دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیاز حوزه واردات دارو از طریق تخصیص ارز دولتی این طور تصور شود که این کالاها در بازار کمیاب شده‌اند چرا که برخی افراد این داروها را با نرخ آزاد می‌فروشند و به سختی هم در اختیار بیماران قرار می‌دهند. وی تاکیدکرد: اگر معاونت غذا و دارو توان کنترل این بخش را ندارد به مجلس و دولت اعلام کند تا در تصمیمات خود تجدیدنظر کند و با ورود به این حوزه از روند ورود دارو تا توزیع آن را پیگیری و کنترل کنند.

 

ارسال نظر