طراحی نقشه بومی آنلاین رقیب «ویز» و «گوگل مپ»

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۰:۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۲۷۶۸۲

ایلنا | گوگل مپس را  بی‌تردید می‌توان بهترین سرویس نقشه ارایه شده در دنیا دانست که تاکنون رقیبی هم برای آن پیدا نشده، ‌است و با خرید ویز تاکنون در سراسر دنیا کاربران زیادی دارد، اما حالا به نظر می‌رسد کاربران ایرانی به دور از هر گونه مشکل می‌توانند از نقشه بومی ایرانی استفاده کنند به‌طوری که نقشه آنلاین و بومی نما، با قابلیت مکان‌یابی به صورت بومی و تولید آدرس اختصاصی برای کاربران ایرانی از سوی یک شرکت دانش بنیان طراحی و تولید شده است .

محمد رضا فیروزآبادی مدیر تیم طراحی نقشه و مسیریاب بومی با بیان اینکه حدود 6 سال روی پروژه ایرانی نما کار شده است، افزود: این نقشه در حقیقت بستری برای داده‌های مکان‌یابی است و به صورت کاملا تعاملی طراحی شده است. تکمیل داده‌های نقشه از سوی کاربران برای ما بسیار حائز اهمیت است. نقشه زمانی زنده خواهد بود که کاربر داشته باشد و اطلاعاتی را از سوی کاربران دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد نقشه آنلاین بومی پیش از این نیز از سوی برخی کشورها انجام شده است، اظهار داشت: به عنوان مثال یاندکس مپ در روسیه و بایدو در چین نمونه‌هایی از نقشه آنلاین بومی هستند که بعضا جلوتر از گوگل waze حرکت می‌کنند. پروژه نما در شاخه web GIS قرار می‌گیرد و هم در حوزه GIS و هم در حوزه WEB‌ سرویس‌ها و داده‌های لازم را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: گوگل پس از ما قوی‌ترین دیتا را درخصوص ایران دارد و ما به مراتب از گوگل جلوتر هستیم. ما رقیب خود را جا گذاشته‌ایم و برنامه به زودی در دسترس سازمان‌ها و کاربران قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نسخه آزمایشی اپلیکیشن نما برای سیستم عامل اندروید در اینترنت قرار گرفت و نسخه اپلیکیشن IOS نیز حدود 3 ماه آینده اضافه خواهد شد. همچنین نسخه سخنگوی این اپلیکیشن نیز تا حدود یک ماه دیگر در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن رایگان است و از این لحاظ محدودیتی ندارد.

فیروزآبادی با بیان اینکه گوگل تابع تحریم‌های بین‌المللی است، گفت: یکی از مزیت‌های رقابتی ما این است که بومی هستیم و کسب و کارهای داخلی می‌توانند خود را در نقشه آنلاین ما معرفی کنند.

وی ضمن تاکید بر ایمن بودن این نرم‌افزار داخلی گفت: برآورد ترافیک در شهرها، از طریق تشخیص سرعت کاربران انجام می‌شود و این کار راه‌حل دیگری ندارد؛ چرا که نمی‌توان در کلیه مکان‌ها دوربین گذاشت. تفاوت ما با waze این است که اطلاعات دریافتی را به هیچ عنوان ذخیره نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل امنیتی ویز، لوکیشن لایو بود به این معنی که ویز داده‌های طول و عرض جغرافیایی کاربر را در هر لحظه ذخیره و به سرور ارسال می‌کند؛ افزود: علاوه بر اینکه شماره سریال گوشی کاربر را نیز ذخیره می‌کند؛ با در اختیار داشتن شماره سریال گوشی، رسیدن به شماره موبایل و ایمیل از طریق اطلاعات دیتا بیس‌های دیگر امکان پذیر می‌شود.

وی گفت: ویز سپس از این اطلاعات برای دیتا ماینینگ (داده‌کاوی) استفاده می‌کند. با این روش در واقع برای ویز قابل تشخیص بود که یک کاربر با شماره سریال گوشی و شماره موبایل مشخص در چه طول و عرض جغرافیایی حرکت می‌کند و این امکان از نظر نهادهای امنیتی مشکل‌دار بود.

فیروزآبادی تصریح کرد: اما در نرم افزار بومی این تدابیر امنیتی لحاظ شده و شماره سریال گوشی کاربر ذخیره نمی‌شود و مسیر کاربر نیز پس از مسیریابی پاک خواهد شد. علاوه بر اینکه، دیگر ملاحظات امنیتی شامل مکان‌های حساس نیز رعایت شده و هیچ ارگان نظامی و انتظامی در این نقشه وجود ندارد و برخلاف نقشه‌های خارجی روی این بخش‌ها امکان نمایش ماهواره‌ای نیز حذف شده است. هیچ پادگان و محل انتظامی در داخل نقشه نما وجود ندارد. و دیتای تمای نقاط امنیتی نیز حذف شده است .

 

ارسال نظر