سطح تشعشعات آنتن‌های مخابراتی مرتب پایش می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۵۷

ایرنا | وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به برخی نگرانی‌ها درباره تاثیرات احتمالی توسعه آنتن‌های تلفن‌های همراه در مناطق شهری از سوی اپراتورهای کشور، تاکید کرد: سطح تشعشعات آنتن‌های مخابراتی بی‌تی اس (BTS) در شهرهای کشور بصورت مرتب پایش می‌شود.

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از شهروندان در حال حاضر توسعه آنتن‌های مخابراتی بی‌تی اس (BTS) از سوی اپراتورهای همراه در پشت بام‌های شهری است، دکل‌هایی که گفته می‌شود تشعشعات مغناطیسی آن برای سلامتی شهروندان مضر است.

هرچند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بارها تاکید کرده است که برای حفظ سلامت مردم تمامی تجهیزات مخابراتی و رادیویی ورودی از مبادی قانونی را آزمایش ایمنی تشعشعی می‌کند و اعلام داشته است که میزان تشعشعات تجهیزات رادیویی و الکترومغناطیسی بر بدن انسان در کشورمان بسیار کمتر از حد استاندارد جهانی است، اما هنوز نگرانی‌هایی در این زمینه ابراز می‌شود.

نگرانی‌ای که محمدجواد آذری جهرمی نیز تلویحا بر آن صحه گذاشت و در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه علمی ایرنا، در خصوص چرایی اینکه سازمان تنظیم و مقررات رادیویی همواره سطح تشعشعات آنتن‌های بی‌تی اس را نرمال و غیرخطرناک اعلام می‌کند، تاکید کرد: ما به هیچ عنوان نگفته‌ایم که آنتن‌های مخابراتی بی‌تی اس خطر ندارد.

وی کارکرد آنتن‌های بی‌تی اس در سطح شهر را همچون کارکرد چاقو تعبیر کرد و گفت: بطور حتم درصورتی که از این تجهیزات به صورت صحیح استفاده نشود ممکن است برای سلامتی شهروندان خطرناک باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه، استاندارد‌سازی سطح تشعشعات آنتن‌های بی‌تی‌اس را به منظور حفظ سلامتی مردم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در حال حاضر طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی سازمان تنظیم و مقررات رادیویی، میزان تشعشعات آنتن‌های مخابراتی در سطح کشور بصورت مرتب پایش می‌شود.

آذری جهرمی تاکید کرد: در حال حاضر هیچگونه گزارشی مبنی بر تخلف از اینکه آنتن‌ها و تجهیزات مخابراتی در سطح شهرهای کشور مازاد استاندارد تشعشع تولید می‌کنند، وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه وزارت ارتباطات برای جلوگیری از توسعه روز افزون آنتن‌های بی‌تی‌اس با توجه به افزایش سطح تقاضا از سوی اپراتورها در مناطق شهری چه تدابیری اندیشیده است، تجمیع دکل‌های مخابراتی اپراتورهای همراه را مناسب‌ترین راهکار برای رفع این مشکل عنوان کرد.

جهرمی با تاکید براینکه پروژه تجمیع آنتن‌های مخابراتی سه اپراتور اصلی کشور چند وقتی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است، به مذاکرات انجام شده با شهرداری‌ها کل کشور در خصوص عملیاتی کردن این برنامه اشاره کرد و گفت: این عملیات درحال حاضر در برخی شهرها از جمله مشهد و کیش با موفقیت انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار داشت: پروژه یکسان‌سازی آنتن‌های مخابراتی سه اپراتورها همراه در پایتخت نیز در حال پیشرفت است.

 

ارسال نظر