آسمان چین در تسخیر پرنده‌های جاسوس

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۷۵
آسمان چین در تسخیر پرنده‌های جاسوس

انگجت|

دولت چین در حال تقویت شبکه نظارت و ردگیری مردم در سراسر کشور است.

قبلا گزارش‌هایی درباره سیستم‌های شناسایی چهره و دوربین‌های نظارتی چین منتشر کردیم. تقریبا هیچ شهروند چینی از چشمان دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی این دولت پنهان نیست.

حالا، سایت‌های خبری گزارش دادند اقدام جدید این دولت برای زیرنظر گرفتن مردم؛ استفاده از پهپادهایی به شکل پرنده است.دولت چین طی پروژه‌ای به نام «Dove» دارد پهپادهای پرنده‌ای را توسعه می‌دهد تا با پرواز در آسمان، مردم را زیرنظر بگیرند. شکل و شمایل این پهپادها گمراه‌کننده است و مردم تصور می‌کنند یک پرنده در آسمان است.

طی ۵ سال گذشته بیش از ۳۰ سازمان نظامی و دولتی چین در حال توسعه و ساخت پهپادهای پرنده بودند.

این پهپادها در اندازه‌های کوچک و بسیار شبیه به پرنده‌هایی مانند کبوتر ساخته می‌شوند. بال‌های این پهپادها حدود ۵۰ سانتی‌متر است و می‌توانند با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت پرواز کنند.آن‌طور که رسانه‌های چینی گزارش دادند، این پرنده‌های جعلی ماشینی به یک دوربین با کیفیت، آنتن GPS، سیستم کنترل پرواز و ارتباط با ماهواره‌ها برای ارسال اطلاعات و تصاویر مجهز شدند.پروژه استفاده از پهپادهای پرنده برای زیرنظر گرفتن مردم در وسعتی کوچک اجرا می‌شود و هنوز با مشکلاتی روبرو است. مثلا وزش یک باد قوی، بارش باران و برف می‌تواند مانع کارکرد صحیح این پهپادها شود و اختلالات مغناطیسی به وجود آید.دولت چین در حال توسعه پروژه «Dove» است تا با رفع این مشکلات بتواند پهپادها را در مقیاس‌های بسیار بزرگی پیاده‌سازی کند. چین به دنبال استفاده‌های نظامی از این پرنده‌های مصنوعی هم هست و اعتقاد دارد در آینده یکی از نیازهای ضروری برای کشورها خواهد بود.گزارش‌ها می‌گویند پرنده‌های جاسوسی چین بیشتر در ایالت سین کیانگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این استان گروه‌های مخالف دولت و جدایی‌طلبان ساکن هستند و از نظر مساحتی بسیار بزرگ و وسیع است.

چین تنها کشوری نیست که از پهپادهای پرنده استفاده می‌کند. حداقل می‌دانیم ایالات متحده و برخی کشورهایی اروپایی هم پهپادهای پرنده جاسوسی توسعه داده‌اند.

در سال ۲۰۱۳، یک شرکت مستقر در فلوریدا به نام «Prioria Robotics» بیش از ۳۰ نوع پهپاد به ارتش ایالات متحده فروخت. این پهپادها همگی شبیه پرنده‌های شکاری بودند.همین‌طور، یک شرکت فناوری هلندی به نام

«Clear Flight Solutions» یک پرنده کنترل از راه دور به نام «Robird» را توسعه داده است که دقیقا کارکرد جاسوسی دارند. در سال ۲۰۱۱، شرکت آلمانی به نام «SmartBird» یک نوع پرنده مصنوعی را توسعه داده که قابلیت خودکنترلی دارد و می‌تواند در پرواز تصمیم‌گیری کند.

 

ارسال نظر