خبر

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۶۶

آموزش آتش‌نشانی با کمک سیستم واقعیت مجازی

نیواطلس| یک سیستم شبیه‌سازی واقعیت مجازی برای آموزش به آتش نشانان ساخته شده است.

به منظور و کمک به تسهیل آموزش‌های آتش نشانان یک سیستم شبیه‌سازی واقعیت مجازی به نام FLAIM Trainer ساخته شده که شامل هدست واقعیت مجازی شرکت اچ تی سی، سیستم‌های لمسی و حسگرهای مختلف برای رصد نشانگرهای حیاتی کاربر است.

نخستین‌بار این سیستم در نمایشگاه CES۲۰۱۷ به عنوان یکی از موارد استفاده تجهیزات Vive Tracker رونمایی شد. این سیستم قابلیت ردیابی حرکات هر چیزی که به آن متصل شود را دارد و می‌تواند تمام این موارد را در دنیای مجازی بازخلق کند. به هرحال در آموزش‌های آتش نشانی Vive Tracker به یک سر شلنگ آتش‌نشانی متصل می‌شود و به کارآموز اجازه می‌دهد آتش مجازی را با تجهیزات واقعی خاموش کند.

ابزار اصلی برای ورود به این دنیای مجازی هدست HTC Vive است.

از سوی دیگر یک سیستم دقیق لمسی درشلنگ نیز نیروی جریان آب را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین کارآموز باید لباس‌های مخصوص آتش‌نشانی بپوشد. پس از پوشیدن لباس‌ها هنگامی که کاربر در مجاورت آتش مجازی قرار می‌گیرد، گرم می‌شود.

تجهیزات جدید را شرکت Dimension Data در همکاری با FLAIM تهیه کرده است. تجهیزات Dimension سیگنال‌های ECG کارآموز را می‌خواند و اطلاعات مربوط به سلامت، واکنش فیزیولوژیکی و عملکرد او را ثبت می‌کند. این اطلاعات در مخزن ابرحسابرسی ذخیره می‌شود و به مربیان کمک می‌کند آموزش‌های بهتری ارایه کنند و نتایج کارآموزان را در گذرزمان با یکدیگر مقایسه کنند.

 

بزرگ‌ترین روح جهان در فضا

ناسا| تلسکوپ فضایی “اسپیتزر “ (Spitzer) تصویر خیره‌کننده‌ای از بقایای یک “ابرنواختر “ (supernova) به ثبت رسانده است.

 تلسکوپ فضایی “اسپیتزر “ (Spitzer) به تازگی عکس جدیدی به ثبت رسانده است که نشان‌دهنده بقایای یک ستاره منفجر شده یا “ابرنواختر “ (supernova) است.

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام “ابرنواختر “ به پایان می‌برند. یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند. آن‌گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود یک هسته، کوچک نوترونی به جای می‌گذارد.

این ابرنواختر که در تصویر مشاهده می‌شود، باقی مانده بزرگ‌ترین ابرنواختر در راه شیری در فاصله ۱۵۰ سال نوری است و یکی از قدیمی‌ترین انفجارها است. ناسا این تصویر را به شکل یک “روح “ تشبیه کرده است.

اخترشناسان تخمین زده‌اند که انفجار اصلی ممکن است ۸۰ هزار سال تا یک میلیون سال گذشته اتفاق افتاده باشد. تلسکوپ فضایی “اسپیتزر “ (Spitzer) یکی از چهار تلسکوپ مهم ناسا است.

به گفته ناسا، دیگر تلسکوپ‌های مهم این آژانس “تلسکوپ هابل “ (Hubble Space Telescope)، “تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا “ (Chandra X-ray Observatory) و

“ رصدخانه پرتوی گامای کامپتون “ (Compton Gamma-Ray Observatory) هستند. در ۲۵ آگوست سال جاری، تلسکوپ فضایی “اسپیتزر “ ۱۵ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. این درحالی است که این تلسکوپ برای فعالیت پنج ساله در فضا، طراحی و ساخته شده بود.

این تلسکوپ فضا را با نور “مادون قرمز “ رصد می‌کند و ما را در فهم بهتر کیهان کمک می‌کند.

 

پهپادها، دستیاران جدید پلیس‌ راهنمایی و رانندگی چین

چاینا‌دیلی|در شرق کشور چین، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی از پهپادها برای تشخیص تخلفات ترافیکی استفاده می‌کنند.

طبق گفته روزنامه Beijing Youth Daily، در شهر جینان، مرکز استان شاندونگ چین، پهپادها برای تشخیص تخلفات ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این چهار پهپاد روز سه شنبه کار خود را آغاز کردند. پهپادهای مذکور مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا هستند. نکته قابل توجه این است که تنها پس از گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز فعالیت‌شان، آنها موفق به شناسایی پنج تخلف ترافیکی شدند.

پهپادهای یاد شده می‌توانند بر رفتار غیرقانونی رانندگان مانند استفاده از تلفن‌های همراه و دستگاه دیگر در حین رانندگی، نظارت کرده و آنها را در قالب ویدیوهای با وضوح بالا ثبت کنند.

این پهپادها مناطقی را پوشش می‌دهند که مانیتورهای ثابت نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند و در نتیجه می‌توانند به جمع‌آوری شواهدی از تخلفات ترافیکی آن مناطق کمک کنند.

 “وی جیلیانگ “ (Wei Jiliang)، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی جینان گفت: این پهپادها در پروازهای آزمایشی ماه آوریل توانستند بیش از ۲۰۰ ساعت در آسمان بمانند. پهپادهای مذکور تحت تاثیر آب و هوا قرار دارند و در آب وهوای بارانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

 

ارسال نظر