نگرانی ناسا درباره خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۹۸
نگرانی ناسا درباره خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی

انگجت| آژانس فضایی امریکا در مورد خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی دچار تردید شده است، چرا که با توقف بودجه تحقیقاتی فدرال از سال 2025، با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

 طرح‌های خصوصی‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در اوایل سال جاری، زمانی که ناسا اعلام کرد کاخ سفید در نظر دارد منابع مالی فدرال را از سال 2025 قطع کند، به سرخط خبرها تبدیل شد.

خصوصی‌سازی ISS برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود، اما حسابرسی اخیر ناسا نشان می‌دهد روند خصوصی شدن ایستگاه فضایی ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

براساس پیش‌بینی‌های ناسا، دو گزینه اصلی وجود دارد که می‌تواند برای جلوگیری از قطع شدن بودجه فدرال استفاده شود. نخستین گزینه شامل سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر بخش خصوصی است و آژانس اعلام کرده است که در حال حاضر اقدامات اولیه برای افزایش تجاری‌سازی انجام شده است.

برای مثال، مشارکت با شرکت «Bigelow» می‌تواند به توسعه تکنولوژی‌های تجاری آینده کمک کند و همکاری با «Orbital ATK»، بویینگ و اسپیس‌ایکس که تحویل محموله و حمل و نقل فضانوردان را انجام می‌دهند، سرمایه‌گذاری 1.7 میلیارد دلاری را به همراه آورده است که تقریبا نیمی از هزینه‌های سالانه ایستگاه فضایی است.

اما ناسا احساس می‌کند تمرکز بر روی گردشگری فضایی و خدمات ماهواره‌ای، بدون حساب روی بودجه قابل توجه فدرال، نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

دومین گزینه ناسا این است که فعالیت ایستگاه فضایی را بعد از سال 2024، بدون بودجه فدرال ادامه دهد. اما این گزینه می‌تواند اجرای «سیاست مستقیم فضایی 1» که دستورالعمل اکتشافات فضایی در ماه است را بسیار مشکل کند یا حتی موجب توقف آن شود.

ناسا در طول دهه گذشته تلاش کرده است هزینه‌های ایستگاه فضایی را کاهش دهد، اما مسائلی مانند تخریب اجزا و خرابی پیش‌بینی نشده سخت‌افزارها، نیاز به تعمیر و جایگزینی دارد و این کار ارزان تمام نمی‌شود.

 

ارسال نظر