سکونتگاه چاپ 3 بعدی برای زندگی در مریخ

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۸۳
سکونتگاه چاپ 3 بعدی برای زندگی در مریخ

تک‌کرانچ| یک شرکت امریکایی، طرحی درباره ساخت سکونت‌گاه چاپ سه‌بعدی برای زندگی در مریخ ارائه داده است.  ناسا چندین سال پیش اعلام کرد که قصد دارد یک سکونت‌گاه چاپ سه‌بعدی برای زندگی در مریخ طراحی کند. در پی اعلام این تصمیم، شرکت‌های بسیاری، طرح‌های خود را برای ساخت یک سکونت‌گاه مناسب در مریخ ارائه دادند.

گروه‌های پژوهشی، باید مدل‌های سه‌بعدی واقعی سکونت‌گاه‌ها را کنار هم می‌گذاشتند. پژوهشگران برای این کار، از نرم‌افزار «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان» (BIM) استفاده کردند. در این نرم‌افزار باید از ساختارهای عملکردی طراحی شده برای سطح مشخصی از جزییات استفاده می‌شد تا در دیوارها، ضخامت، عناصر فیلتر هوا و گرما در نظر گرفته شود.

یکی از شرکت‌های حاضر در این رقابت، شرکت فناوری «AI spaceFactory» در امریکا بود. در پروژه‌های این شرکت موسوم به «مارشا» (marsha)، نسبت به طرح‌های پیشین، تحول بسیاری به چشم می‌خورد. این سکونت‌گاه، یک محفظه عمودی به شکل تخم مرغ است. تمرکز این پژوهش بر ابداع سکونت‌گاهی است که با شرایط مریخ سازگار باشد.

پژوهشگران، ترکیبی از فیبرهای بازالت موجود در سنگ‌های مریخ را به کار بردند و اینگونه، نیاز به موشک‌ها را برای انتقال مواد از زمین برطرف کردند.

«مارشا» که به شکل عمودی روی سطح مریخ قرار می‌گیرد، تحولی در روش‌های ساخت سه‌بعدی خودکار، فناوری مواد و طراحی محسوب می‌شود. این فناوری، طراحان را به ابداع سکونت‌گاه‌های انسانی برای فضانوردانی که به مریخ سفر می‌کنند، ترغیب می‌کند.

ساختار دو لایه‌یی مارشا، فضاهای انعطاف‌پذیری را برای نورپردازی، حریم خصوصی و میزان صدا فراهم می‌کند.

در طبقه همکف مارشا، علاوه بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی، یک آزمایشگاه وجود دارد. در طبقه دوم که به سالن اجتماعات شبیه است، آزمایشگاه اصلی و آشپزخانه قرار گرفته‌اند. فضای بین دو بدنه، مانند یک منبع نور عمل می‌کند و پله‌ها به شکل مارپیچ هستند. طراحی مارشا برای نورپردازی، به گونه‌یی است که رنگ و شدت نور را به صورت خودکار و با توجه به زمان تغییر می‌دهد. اتاق‌های خواب و حمام نیز در طبقه سوم قرار دارند.

این پروژه موفق شد در رقابت ناسا، رتبه دوم را به دست آورد.

 

ارسال نظر