هوش مصنوعی و تشخیص مرگ از روی چشم

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۹۵
هوش مصنوعی و تشخیص مرگ از روی چشم

انگجت| پژوهشگران لهستانی موفق شدند با الگوریتم جدیدی، هوش مصنوعی را برای شناسایی تفاوت میان چشم افراد مرده و زنده آموزش دهند.

شناسایی عنبیه، یک روش زیست‌سنجشی است که در آن با پردازش داده‌های به‌ دست‌ آمده از تصاویر عنبیه چشم افراد و مقایسه آنها با داده‌های بانک اطلاعاتی، می‌توان به هویت آنها پی برد.

گروهی از پژوهشگران «دانشگاه فناوری ورشو» (Warsaw University of Technology) در لهستان، نوعی الگوریتم یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند عنبیه افراد مرده و زنده را با دقت 99 درصد از یکدیگر تشخیص دهد. آنها مجموعه داده‌هایی شامل اسکن عنبیه افراد زنده و مرده فراهم کردند و سپس، الگوریتم یادگیری ماشینی را برای تشخیص تفاوت میان آنها آموزش دادند.

چشم‌پزشکان، تا مدت‌ها بر این باور بودند که ساختار پیچیده عنبیه، منحصر به فرد است. این جزییات معمولا در تصاویر نزدیک به مادون قرمز عنبیه مشخص می‌شوند و تصاویر عنبیه در این طول موج، کاربردهای امنیتی گسترده‌یی دارند. در هر حال، اینگونه سیستم‌ها، بی‌نقص نیستند. برای مثال، سال گذشته هکرها توانستند یک تلفن همراه سامسونگ را با چاپ تصویر عنبیه شخص روی یک لنز تماسی و قرار دادن آن روی مردمک مصنوعی، باز کنند.

پژوهشگران در این بررسی، 574 تصویر نزیک به مادون قرمز را از عنبیه 17 نفر در زمان‌های گوناگون پس از مرگ فراهم کردند. زمان ثبت این تصاویر، بین پنج تا 34 روز پس از مرگ بود. سپس، 256 تصویر از عنبیه افراد زنده تهیه شد.

سازندگان این الگوریتم، با استفاده از دوربین یکسانی، تصویربرداری می‌کنند و این تصاویر، در مجموعه داده‌های مربوط به جسد استفاده می‌شود.

نهایتا، پژوهشگران، بیشتر مجموعه داده‌ها را برای آموزش سیستم هوش مصنوعی به کار بردند تا عنبیه افراد زنده و مرده را تشخیص دهند و از بقیه داده‌ها برای آزمایش الگوریتم خود استفاده کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که الگوریتم می‌تواند عنبیه افراد مرده را با دقت تشخیص دهد و به ندرت، عنبیه افراد زنده را اشتباه طبقه‌بندی می‌کند.

البته این سیستم، محدودیت‌هایی نیز دارد. کاربرد دقیق سیستم، تنها برای عنبیه افرادی است که 16 ساعت یا بیشتر از مرگ آنها می‌گذرد.

 

 

ارسال نظر