نابودی زیرساخت‌های اینترنت در جهان

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۹۳
نابودی زیرساخت‌های اینترنت در جهان

گروه دانش‌و‌فن|

محققان به تازگی دریافته‌اند که گرمایش زمین و افزایش آب دریاها علاوه بر خطراتی که برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد، موجب نابودی زیرساخت‌های اینترنت در جهان نیز خواهد شد.

بسیاری از پژوهشگران و محققان با انجام تحقیقات جدید اعلام کرده‌اند که گرم شدن زمین و افزایش آب دریاها و اقیانوس‌ها برای زیرساخت‌های برقراری ارتباطات نظیر کابل و هاب‌های اینترنت یک خطر و تهدید جدی محسوب می‌شود به‌گونه‌یی که در این زمینه شهرهای ساحلی بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

همانطور که تغییرات زیست محیطی نظیر توفان‌های سهمگین می‌تواند برقراری اینترنت در بسیاری از مناطق جهان را با اختلال روبه‌رو کند حالا کارول بارفورد – کارشناس بیوژئوشیمی در دانشگاه ویسکانسین امریکا – می‌گوید: این اتفاق خواه ناخواه در حال رخ دادن است و اطلاعات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد آب دریاها به‌شدت در حال افزایش است و این امر به‌طور قطع سلامت کابل‌های اینترنتی را که در داخل آب دریاها تعبیه شده است، به مخاطره خواهد انداخت.

به گفته وی، افزایش سطح آب دریاها برای سرویس اینترنت در شهرهای ساحلی نظیر نیویورک، سیاتل و میامی خطر بسیار بزرگ‌تری ایجاد خواهد کرد. او به همراه گروهی دیگر از محققان از یک نقشه جهانی برای شبکه اینترنت و اطلاعات مبنی بر افزایش سطح دریا رونمایی کرده‌اند که رابطه مستقیم گرمایش زمین و اختلال در اینترنت را نشان می‌دهد.

خشکسالی، گرما، توفان و گرد و خاک از ابتدای قرن ۲۱ باعث شد تا دمای متوسط زمین 0.8 درجه افزایش پیدا کند و پیش‌بینی می‌شود در صد سال آینده زمین بین ۱ تا 6.5 درجه گرم‌تر شود. بنا بر گزارش ناسا ۹۷ درصد از دانشمندان علم هواشناسی بر این موضوع توافق دارند که گرم شدن کره زمین یک پدیده طبیعی نیست بلکه بر اثر فعالیت‌های انسان به وجود آمده است.

از آخرین سال‌های سده‌ ۱۹ میلادی دانشمندان حرارت متوسط زمین را ثبت کرده و تغییرات آن را بررسی کرده‌اند و بسیاری از سازمان‌های علمی پیشرو از ادامه این وضع و صدمات جبران نشدنی آن بر زمین ابراز نگرانی کرده‌اند. به‌طوری که در سال ۲۰۱۳ هیات بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (IPCC) گزارش داد تغییرات آب و هوایی بیشتر از گذشته به فعالیت‌های انسان وابسته شده است.

گرم شدن کره‌ زمین با پدیده‌یی به نام اثر گل‌خانه‌یی شناخته می‌شود آغاز می‌شود. بین جو زمین و اشعه‌های دریافتی از خورشید تعادلی بر قرار است. در سال ۱۸۹۶ سوانت آرهنیوس کشف کرد که نور خورشید پس از عبور از اتمسفر به سطح زمین برخورد می‌کند و سپس به سمت بالا منعکس می‌شود، گازهای موجود در جو چیزی در حدود ۹۰ درصد از این گرما را جذب کرده و سطح زمین را گرم نگه می‌دارند. در‌واقع همین فرآیند مفید باعث پا گرفتن زندگی در این سیاره شده است.

از سوی دیگر گرم شدن بیش از حد کره‌‌زمین ناشی از فعالیت‌های انسانی زمانی رخ می‌دهد که مقداری زیاد از انواع خاصی از گازها به اتمسفر وارد شود. گازهای گل‌خانه‌یی شناخته شده شامل بخار آب، دی اکسید کربن (CO2)، متان (CH4) و اکسید نیتروژن (N2O) است که شایع‌ترین آنها دی اکسید کربن است. مقداری از CO2 موجود در جو بر اثر فعالیت‌های طبیعی به وجود آمده است، تا قبل از انقلاب صنعتی نسبت این گاز در جو چیزی حدود ۲۸۰ قسمت در میلیون (ppm) بوده است. در طول ۸۰۰هزار سال گذشته، در دوره یخبندان میزان این گاز تا ۱۸۰ ppm کاهش یافته اما در دوره‌های گرم باز به ۲۸۰ ppm رسیده است، اما از زمان انقلاب صنعتی سرعت افزایش CO2 تا ۱۰۰برابر بیشتر از گذشته شده است. در سال ۲۰۱۳ دانشمندان میزان دی‌اکسیدکربن موجود در جو را ۴۰۰ppm اعلام کردند، چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیون سال است که زمین این میزان دی اکسید کربن را تجربه نکرده است. CO2 تقریبا ۸۲ درصد گازهای گل‌خانه‌یی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. این گاز با به دام انداختن اشعه مادون قرمز خورشید باعث افزایش بی‌سابقه دمای زمین می‌شود. دی اکسید کربن از راه‌های مختلفی وارد جو می‌شود؛ سوزاندن سوخت‌های فسیلی مهم‌ترین دلیل این امر است و در درجه دوم جنگل زدایی انسان باعث این افزایش می‌شود. با کشته شدن هر درخت، دی اکسید کربنی که آنها برای فتوسنتز ذخیره کرده بودند آزاد می‌شود، به این ترتیب هر سال نزدیک به یک میلیارد تن کربن وارد اتمسفر می‌شود. اما استفاده از سوخت‌های فسیلی نخستین علت افزایش دمای کره زمین است. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده گازهای متصاعد شده از سوختن سوخت‌های فسیلی را عامل ۳۲ درصد از کل گازهای گل‌خانه‌یی منتشر شده از امریکا و ۲۷ درصد از CO2 آن کشور اعلام کرده است.

 راه‌حل ناسا برای مقابله با گرما

در حال حاضر اثرات گرمایش کره زمین در نقاط مختلفی از دنیا قابل مشاهده است، خوشبختانه نگرانی‌های زیادی در این مورد در میان سران کشورهای جهان به وجود آمده است.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که بازگشت به گذشته امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان انواع خاصی از تخریب مثل یخ‌های ذوب شده قطبی را باز گرداند اما عده‌یی اعتقاد دارند که این سیاره می‌تواند این زخم را نیز التیام بخشد اگرچه برای این کار زمان لازم است. درواقع برای از بین بردن این میزان گسترده از گازهای گل‌خانه‌یی که توسط انسان به جو وارد شده صدها و شاید هزاران سال زمان لازم است. اما کارهای زیادی است که انسان با انجام آنها می‌تواند به التیام زمین کمک کند، ناسا یک راه‌حل دو‌جانبه شامل کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌یی و ایجاد ثبات در سطح گازهای جو را برای حل این مشکل مطرح می‌کند.

حال به نظر می‌رسد با افزایش دمای زمین و بالارفتن دما در کره جهانی زیرساخت‌های اینترنت در جهان با مشکل مواجه شود مساله‌یی که دانشمندان و متخصصان فناوری باید راهکاری برای آن بیندیشند.

 

ارسال نظر