«توییتر» رفع فیلتر نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۶۲
«توییتر» رفع فیلتر نمی‌شود

گروه دانش و فن|

روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری برای بررسی میزان تحقق احکام قانونی و نتایج کمی و کیفی خدمات ارائه شده پیرامون دولت الکترونیک در کمیسیون صنایع مجلس حاضر شد و توضیحاتی پیرامون این مسائل به اعضای کمیسیون ارائه کرد در این جلسه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز حضور داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه این جلسه گفت: شورای عالی فضای مجازی تاکنون در رابطه با بازشدن توییتر یا بسته شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی نداشته است.

در حاشیه حضور در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی برای پیام رسان‌ها مصوبه‌یی دارد که این مصوبه در حال اجرا است. فعلا به‌طور خاص در این مصوبه راجع به شبکه اجتماعی اینستاگرام بحثی مطرح نشده است.

وی گفت: البته از گذشته تاکنون، ماه‌ها و سال‌هاست که مردم و نخبگان بعضا در مورد بازشدن یا بسته شدن پیام رسان‌ها صحبت‌هایی می‌کنند اما شورای عالی فضای مجازی تاکنون در رابطه با بازشدن توییتر یا بسته شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی نداشته است.

فیروزآبادی در مورد تلگرام نیز تاکید کرد: در مورد تلگرام هم بحث به همین صورت است. فیلتر تلگرام یک تصمیم قضایی بوده که اتخاذ شده و از آنجایی که ما رویکردمان خروج از انحصار تلگرام بوده، با تصمیم قضایی، این بحث خروج از انحصار محقق شد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است با تحقق خروج از انحصار، احتمال رفع فیلتر تلگرام نیز وجود داشته باشد؟ گفت: اگر خدمات داخلی پایداری برقرار شود احتمال تجدیدنظر وجود دارد که البته این موضوع به عهده قوه قضاییه است.

 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه در شاخص توسعه دولت الکترونیک، جمهوری اسلامی ایران رشدی ۳۰ رتبه‌یی را باید حاصل کرده و جایگاه جهانی خود را ۳۰ رتبه بهبود ببخشد.

وی ادامه داد: امسال گزارش سازمان ملل حاکی از این است که در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، جمهوری اسلامی ایران رشد ۲۰ رتبه‌یی را در توسعه دولت الکترونیک تجربه کرده که حاصل مجموعه اقدامات در حوزه‌های زیرساختی و مشارکت عمومی در استفاده از دولت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فرآیند شکل‌گیری دولت الکترونیک با شتاب خوبی در حال پیشرفت است، گفت: به لحاظ میزان رشد در شاخص توسعه عمومی دولت الکترونیک، جمهوری اسلامی رتبه سوم در جهان را دارد طبیعتا باید مجموعه اقداماتی که برای توسعه دولت الکترونیک انجام می‌شود با همین سرعت پیش برود تا به جایگاه پیش بینی شده در برنامه ششم دست یابیم.

آذری جهرمی در خصوص میزان آمادگی زیرساخت‌ها برای اجرای دولت الکترونیک گفت: عمده زیرساخت‌های فنی پیاده‌سازی دولت الکترونیک امروز آماده است و بخش‌های مختلف شامل مراکز داده و مراکز تبادل اطلاعات دولت الکترونیک راه‌اندازی شده است.

وی اظهارداشت: پروتکل‌ها و استانداردهای تبادل اطلاعات ابلاغ شده است. بخش‌های مختلف زیرسیستم‌های دولت الکترونیک آمادگی‌های لازم را دارد.

هرچند در برخی از زیرسیستم‌ها مثل بحث ذینفعان، کاداستر و امضای الکترونیکی باید اقدامات بیشتری انجام شود. این بخش‌ها از نظر فنی مشکلی ندارند فقط از لحاظ تعیین تکلیف ساختارهای مدیریتی و مسوول مشکلاتی دارند که در حال حل است. ان‌شاءالله شاهد تحول در فرآیند اجرایی کشور و شفافیت و مقابله با فساد باشیم.

در ادامه عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: در احکام قانون برنامه ششم تکالیفی برای دولت در نظر گرفته شده است به همین منظور امروز جلسه خوبی را با وزیر ارتباطات، رییس سازمان امور اداری استخدامی و سخنگوی شورای عالی فضای مجازی داشتیم.

وی ادامه داد: مشکل اساسی ما جزیره‌یی فکر کردن است. بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ما به دنبال این هستند که فقط در جزیره خودشان دولت الکترونیک را تشکیل دهند در حالی که دولت الکترونیک عام است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مقرر شد جلسات کارگروه ارتباطات کمیسیون با این مجموعه‌ها هر دو هفته یک‌بار ادامه پیدا کند.

اکبریان اظهارکرد: در قانون بودجه سال آینده بودجه متمرکز و خوبی را در این خصوص در نظر خواهیم گرفت. گزارشی در این خصوص آماده خواهد شد که برای ریاست مجلس ارسال می‌شود.

 

 

ارسال نظر