اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۸۷

وزیر ارتباطات: منتظر دادستانی برای رفع فیلتر «توییتر» هستیم

ایسنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خبری از فیلترینگ اینستاگرام نیست، گفت: مگر من مسوول فیلترینگ هستم که بخواهم درباره فیلتر نشدن اینستاگرام قول بدهم.

محمدجواد آذری جهرمی در خصوص بحث فیلترینگ اینستاگرام اظهار کرد: خبری از فیلترینگ اینستاگرام نیست. وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص فیلترینگ اینستاگرام، افزود: مگر من مسوول فیلترینگ هستم که بخواهم درباره فیلتر نشدن اینستاگرام قول بدهم؟وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: باید از مسوول فیلترینگ قول گرفت که اینستاگرام فیلتر نشود اما می‌گویم که خبری از فیلترینگ اینستاگرام نیست.

آذری جهرمی با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص رفع فیلتر توییتر عنوان کرد: پیگیری‌های لازم را جهت رفع فیلتر توییتر انجام داده‌ام و نامه‌یی را در این زمینه تنظیم کرده‌ام که امضای شش وزیر پای آن است. امیدوارم این مساله در دستور کار قرار بگیرد و شاهد رفع فیلتر توییتر باشیم. وی در خصوص زمان رفع فیلتر توییتر گفت: در این زمینه باید دادستانی نسبت به این کار اقدام کند و ما منتظر اقدام دادستانی کشور هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص رفع فیلتر شدن تلگرام بیان کرد: در خصوص رفع فیلتر تلگرام اظهارنظری ندارم و در این زمینه باید از مرجع فیلترینگ سوال کرد که آیا تلگرام رفع فیلتر می‌شود یا خیر؟ ما تلگرام را فیلتر نکرده‌ایم و باید در این خصوص دستگاه قضایی کشور تصمیم‌گیری کند.

کاهش جرایم با مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی

ایسنا| معاون دادستان کل کشور در فضای مجازی گفت: مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی علاوه بر اینکه امنیت و آسایش را برای خانواده‌ها به همراه داشته و جرایم را کاهش داده است، موجب صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برای کشور و کاهش هزینه‌های اینترنتی مردم شده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در کانال شخصی‌اش در پیام رسان سروش نوشته است: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی تا ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۷ حدود ۲۹ میلیون کاربر در ۷ پیام‌رسان اجتماعی داخلی (سروش، بیسفون، ویسپی، گپ، ایتا، بله و آی‌گپ) ثبت‌نام کرده و فعالیت دارند. پیام‌رسان سروش به تنهایی حدود دوازده و نیم میلیون نفر عضو دارد. مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی علاوه بر اینکه امنیت و آسایش را برای خانواده‌ها به همراه داشته و جرایم را کاهش داده است و موجب صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برای کشور و کاهش هزینه‌های اینترنتی مردم شده است. کسانی که اعلام می‌کنند فیلتر تلگرام در ایران شکست خورده است، در اشتباه محض هستند. سال گذشته کمتر از ۵ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی عضویت داشتند اما بعد از فیلتر تلگرام جذابیت‌های مختلف پیام‌رسان‌های داخلی موجب شد ظرف مدت کوتاهی میلیون‌ها نفر عضو این پیام‌رسان‌ها شوند. همان‌گونه که قاچاق و واردات بی‌رویه کالا به تولید داخلی لطمه جدی وارد می‌کند، فعالیت غیرقانونی فیلترشکن‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی در فضای مجازی کشور، اساسی‌ترین مانع بر سر راه پیشرفت و ترقی پیام‌رسان‌های داخلی محسوب می‌شوند. اگر قوانین به درستی اجرا شوند و حمایت‌های مادی و معنوی لازم برای بالا بردن کیفیت و کمیت خدمات پیام‌رسان‌های داخلی به عمل آید، به زودی تلگرام در ایران به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.»

اطلاعات ۱۰۰ شرکت خودروسازی افشا شد

دیجیتال ترندز| 157گیگابایت اطلاعات ۱۰۰ شرکت‌های خودروسازی از جمله تسلا، فورد و تویوتا فاش شده است. این اطلاعات در یک مخزن بدون پسورد نگهداری می‌شده و هرکسی به آن دسترسی داشته است.

کریس ویکی یکی از محققان امنیت اطلاعاتی متوجه یک شکاف اطلاعاتی شده که تعداد زیادی از خودروسازان از جمله تسلا، تویوتا، فورد و فولکس واگن را تحت تاثیر قرار داده است.

 ویکی در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرده حدود ۴۷ هزار سند حساس کشف کرده که در فضای اینترنت منتشر شده‌اند. در کل ۱۵۷ گیگابایت اطلاعاتی که فاش شده شامل نقشه اولیه دقیق و طرح‌های کارخانه، اسناد مربوط به مشتریان مانند رسید، قرارداد و برنامه کاری همراه قراردادهای محرمانه بودند.  خودروسازان بطور معمول اقدامات زیادی برای حفاظت از این نوع اطلاعات حساس می‌کنند زیرا افشای رازهای تجاری فضای رقابت را ناعادلانه می‌کند. به هرحال اطلاعات حدود ۱۰۰ شرکت در این شکاف امنیتی فاش شده است. جالب آنکه تمام این شرکت‌ها یک نقطه مشترک داشتند. همه آنها با شرکتی کانادایی به نام Level One Robotics and Controls همکاری داشتند که در حوزه طراحی فرایندهای اتوماسیون برای خودروسازان و تهیه‌کنندگان تجهیزات فعالیت می‌کند.

ویکی نیز این اطلاعات را در یکی از سرورهای بک آپ Level One یافته است. در این رویداد هیچ عملیات هکی صورت نگرفته بود، زیرا سرور با پسورد محافظت نمی‌شد بنابراین هر کسی می‌توانست به آن دسترسی یابد. جالب آنکه میان موارد افشا شده، اطلاعات جمعی از کارمندان Level One نیز وجود داشته مانند گواهینامه رانندگی و پاسپورت. البته در این رویداد اطلاعات مشتریان شرکت‌های خودروسازی فاش نشده است.

 

ارسال نظر