اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۰۰۳

اپلیکیشن «ویز» به سیستم عامل خودروها می‌آید

اجی‌اس‌ام‌آرنا| اپلیکیشن مسیریاب ویز (Waze) سرانجام از نسخه اندروید اتو پشتیبانی خواهد کرد. اپلیکیشن مسیریاب و موقعیت‌یاب ویز که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است، از این پس می‌خواهد امکان پشتیبانی از نسخه سیستم عامل اندروید اتو (Android Auto) را به پلتفرم خود بیفزاید تا کاربران بتوانند در خودروهای خود از خدمات و سرویس‌های بی‌شمار و متعدد آن بهره‌مند شوند. پشتیبانی از نسخه اندروید اتوی اپلیکیشن مسیریاب ویز به کاربران این امکان را می‌دهد تا رانندگان بتوانند به راحتی مسیر و اماکن جغرافیایی موردنظرشان را در خودروهای هوشمند و خودران خود بیابند.

گفته می‌شود آپدیت و به‌روزرسانی این اپلیکیشن در آینده امکان مسیریابی کاربران در خودروهای خود را به پلتفرم آن اضافه خواهد کرد.

تولید باتری سیال با فلز مایع

نیواطلس| باتری‌های سیال که از مواد مایع تشکیل شده‌اند می‌توانند ذخیره‌سازی انرژی را در مقیاس گسترده ممکن کنند و در آینده به ابزاری برای ذخیره کردن منابع انرژی تجدیدپذیر مبدل شوند. گروهی از مهندسان دانشگاه استنفورد نوع جدیدی از باتری‌های سیال را تولید کرده‌اند که ایمن و کارا و ارزان قیمت هستند و برای ذخیره میزان زیادی انرژی قابل استفاده هستند. برای تولید این باتری از ترکیبی از فلزات مختلف استفاده شده که در دمای اتاق مایع باقی می‌مانند. در باتری‌های مذکور دو قطب کاتد و‌اند ماهیتی مایع دارند و در یک مخزن خارجی نگهداری می‌شوند. محتوای این دو قطب در صورت نیاز به سلول اصلی باتری پمپاژ می‌شوند. برای جداسازی دو قطب مایع از یکدیگر از یک غشای سرامیکی خاص استفاده می‌شود که تبادل الکترون میان کاتد و‌اند را تسهیل می‌کنند و از این طریق ذخیره‌سازی و انتقال انرژی تسهیل می‌شود. محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند استفاده از این روش نه‌تنها ساده و کم هزینه است، بلکه کاربران را از خطر استفاده از مواد شیمیایی سمی و خطرناک می‌رهاند. نمونه اولیه باتری که به این شکل تولید شده برای ذخیره‌سازی انرژی برای هزاران ساعت استفاده قابل کاربرد است و پژوهشگران در تلاش برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تری از آن هستند.

مخفی شدن کاربران آنلاین در اینستاگرام

بیزینس‌اینسایدر| به‌تازگی قابلیتی به شبکه اجتماعی اینستاگرام اضافه شده که اگر چه ممکن است برای برخی کاربران جذاب باشد، اما می‌تواند به کابوسی برای تعدادی از کاربران مبدل شود. اینستاگرام خدمات تازه‌یی به مشترکان خود ارائه داده و به آنها امکان می‌دهد تا از آنلاین بودن یا نبودن دیگر افراد مطلع شوند. از این پس در صورت آنلاین بودن هر فرد نقطه سبزرنگی در برابر نمایه کاربری وی نمایش داده می‌شود که در زیر آن عبارت «سلام، من آنلاین هستم، اگر می‌خواهید با من گپ بزنید»، درج شده است. در این شرایط افراد می‌توانند برای دیگر کاربران آنلاین پیام‌های مستقیم یا دایرکت ارسال کنند. فیس‌بوک که مالک اینستاگرام است این خدمات را از مدتی قبل به پیام رسان فیس بوک و واتس‌آپ هم اضافه کرده بود. البته غیرفعال کردن خدمات یادشده در اینستاگرام نیز با تمهیداتی ممکن است تا میزان مزاحمت‌های دیگران به حداقل برسد. برای غیرفعال کردن خدمات یادشده باید به بخش تنظیمات رفته و در بخش حریم شخصی و امنیت، گزینه وضعیت فعالیت یا activity status را انتخاب کنید. سپس گزینه Show Activity Status را غیر فعال کنید تا دیگر کسی از آنلاین بودن یا نبودن شما مطلع نشود. پس از اقدامات مذکور نمایه کاربری شما به حالت عادی بازمی‌گردد.

ابداع روبات‌هایی به اندازه حشره

دیجیتال‌ترندز| «دارپا»، برنامه‌یی برای ابداع روبات‌های کوچک و جایگزین کردن آنها به جای روبات‌های بزرگ ارائه داده است. «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا» یا «دارپا» (DARPA) در نظر دارد روبات‌های بسیار کوچکی را برای فعالیت در محیط زیست ابداع کند. برنامه «شریمپ» (SHRIMP)، تلاشی برای ابداع ربات‌هایی به اندازه حشرات و جایگزین کردن آنها به جای ربات‌های بزرگی است که شاید تاثیر کمتری در محیط‌زیست داشته باشند.  این سازمان، در جست‌وجوی پیشنهاداتی برای ابداع روبات‌هایی است که وزن آنها کمتر از یک گرم و اندازه آنها کمتر از یک سانتی‌متر مکعب باشد. سپس، روبات‌ها در مجموعه مسابقاتی مشابه المپیک به رقابت می‌پردازند که رشته‌هایی از جمله پرش از مانع، صعود عمودی، پرتاب وزنه و وزنه‌برداری را شامل می‌شود. دکتر «رونالد پولکاویچ» (Ronald Polcawich)، مدیر برنامه دارپا و سرپرست برنامه شریمپ گفت: هدف این برنامه به‌طور کلی، نوآوری در مواد عملگر مکانیکی، مکانیسم‌های عملگر مکانیکی و سیستم‌های فشرده نیرو است. این رقابت، در پایان مرحله سوم برنامه شریمپ صورت می‌گیرد و زمان تعیین شده آن، سال 2010 است. این رقابت، راهی برای ارزیابی فناوری‌های ابداع شده در این برنامه محسوب می‌شود. مقامات دارپا امیدوارند که با این کار، ابزاری برای استفاده در عملیات جست‌وجو و نجات، امدادرسانی پس از فاجعه و بازرسی محیط‌های خطرناک ابداع شود. دارپا با در نظر داشتن این اهداف مهم، سرمایه‌گذاری بزرگی در این زمینه انجام داده است که مبلغ بودجه آن، به 32 میلیون دلار می‌رسد. پولکاویچ افزود: «وزارت دفاع ایالات متحده امریکا» در همه زمینه‌ها به علم روباتیک علاقه نشان می‌دهد.گسترش روبات‌های کوچک، به رقابت‌های منحصربه‌فرد میان آنان بستگی دارد. به‌طور کلی، برنامه شریمپ، بر نوآوری در مواد عملگر مکانیکی، مکانیسم‌های عملگر مکانیکی و سیستم‌های فشرده نیرو تمرکز دارد که عملکرد کنونی روبات را در فعالیت‌های پژوهشی محدود می‌سازند.

 

ارسال نظر