تولید بزرگ‌ترین قطعه چاپ 3 بعدی ماهواره

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۹۵
تولید بزرگ‌ترین قطعه چاپ 3 بعدی ماهواره

انگجت| اگرچه تولید انواع اشیا و محصولات با استفاده از چاپگرهای سه بعدی در جهان متداول شده اما تهیه قطعات و محصولات حساس بدین شیوه هنوز چندان گسترده نشده است.

شرکت لاکهید مارتین برای نخستین بار یک قطعه بسیار مهم و بزرگ فلزی را که قرار است در مخزن سوخت یک ماهواره مورد استفاده قرار بگیرد با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه و تولید کرده است.  درحال حاضر آخرین تست‌های کنترل کیفیت روی این قطعه گنبدی شکل درحال انجام است. این گنبد تیتانیومی بزرگ بخشی بسیار مهم از مخزن سوخت مذکور است و با توجه به حساسیت و ظرافت‌های مربوط به طراحی تا به حال با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه نشده بود.

پیش از این، بزرگ‌ترین قطعه مورد استفاده در حوزه فناوری فضایی که با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تهیه شده بود، یک محفظه الکترونیک بود که ابعاد آن به اندازه یک دستگاه برشته کردن نان است. گنبد فلزی طراحی شده برای ذخیره‌سازی ۲۸۰ لیتر سوخت مایع ظرفیت دارد. گنبد مذکور از جنس تیتانیوم بوده است. استفاده از این فلز موجب کاهش وزن این گنبد شده و در عین حال مقاومت آن را هم افزایش داده است.

در صورت استفاده از روش‌های سنتی برای ساخت این گنبد تا ۸۰ درصد از مواد مورد استفاده دور ریخته می‌شد. اما با استفاده از این روش هیچ ضایعاتی به بار نیامده است. سرعت ساخت گنبد مذکور هم به این شیوه افزایش چشمگیری یافته است.

 

ارسال نظر