اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۲۹:۳۲
کد خبر: ۱۲۵۰۳۸

شمار کاربران پیام‌ رسان‌های داخلی به 7.5 میلیون نفر رسید

ایسنا| وزیر ارتباطات با بیان اینکه کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از 1.5میلیون به 7.5میلیون نفر افزایش داشته که رشد خیلی خوبی را نشان می‌دهد و در ایران بین ۴۲تا ۴۵میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، گفت که نباید پیام‌رسان‌های داخلی را با نمونه‌های مطرح آنها در دنیا مقایسه کرد.

وزیر ارتباطات درباره دستور رییس‌جمهور در زمینه اعلام دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰تومانی تاکید کرد: تمام اعضای کابینه برای اجرای دستور رییس‌جمهور تلاش می‌کنند اما شاید ملاحظاتی در حوزه اجرایی وجود داشته باشد که تصمیم‌گیری را برای مدیران کمی سخت می‌کند.

همچنین وزیر ارتباطات از تدوین دستورالعمل تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های تامین‌کننده خدمات میزبانی وب خبر داد.

 محمدجواد آذری‌جهرمی در شبکه اجتماعی توییتر در پاسخ به توییتی درباره افزایش نرخ ارز برای میزبانی سایت‌های اینترنتی و اعتراض کاربران به این موضوع که شرکت‌های میزبانی تاکنون نتوانسته‌اند ارز دولتی(۴۲۰۰تومانی) بگیرند، توضیح داد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: مطابق ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، ارز به این فعالیت‌ها پس از تایید سازمان فناوری اطلاعات توسط بانک مرکزی قابل تخصیص است.  وی گفت: دستورالعمل نحوه درخواست توسط شرکت‌های تامین‌کننده خدمات میزبانی وب آماده شده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آذری‌جهرمی ادامه داد: این تخصیص‌ها به محض تایید در سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر خواهد شد.

انتشار به‌روزرسانی امنیتی برای گوشی‌های گوگل

فون‌آرنا| گوگل اعلام کرد که نسخه به‌ روزرسانی امنیتی گوشی‌های پیکسل و نکسوس را برای کاربران این دستگاه‌ها منتشر کرده است.

 از آنجا که آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی این روزها سروصدای خیل عظیمی از کاربران را درآورده و غوغای بسیاری به پا کرده است، شرکت‌های تولیدکننده موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی همگی مدت زمان انتشار نسخه‌های به‌ روزرسانی امنیتی و نرم‌افزاری خود را اندکی کوتاه‌تر و کمتر از قبل کرده‌اند تا بتوانند جلو نفوذ مجرمان سایبری و هکرهایی که از وجود روزنه‌های امنیتی و آسیب‌پذیری در گوشی‌های هوشمند سوءاستفاده می‌کردند، را بگیرند و در کل، امنیت دستگاه مورد نظر را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

گوگل که قرار بود در ماه ژوئیه سال جاری ۲۰۱۸میلادی نسخه آپدیت امنیتی خود را برای دسترسی کاربران منتشر کند، حالا در گزارشی تایید کرده است که این نسخه برای برطرف کردن آسیب‌پذیری‌های امنیتی موجود در گوشی‌های هوشمند پیکسل و نکسوس در دسترس کاربران قرار گرفته است.

طبق اعلام گوگل، شرکت سازنده گوشی‌های پیکسل و نکسوس، این نسخه به‌ روزرسانی ۲۴ آسیب‌پذیری را مورد هدف قرار می‌دهد و موجب می‌شود، امنیت این دستگاه‌ها بیش از پیش افزایش و بهبود یابد تا کاربران با خیال آسوده بتوانند اطلاعات خود را در فضای مجازی و با استفاده از این گوشی‌ها به اشتراک بگذارند و تبادل اطلاعات کنند.

این آپدیت امنیتی برای تمامی گوشی‌های ساخت گوگل از جمله پیکسل، پیکسل ایکس ال، سری پیکسل ۲، تبلت پیکسل سی، نکسوس ۶ پی، نکسوس ۵ ایکس ارائه شده و کاربران قادر خواهند بود با اتصال به اینترنت پرسرعت به راحتی این نسخه را دریافت و دانلود کنند.

تشخیص زلزله با استفاده از «کابل‌ فیبر نوری»

دیلی‌میل| «کابل‌های فیبر نوری» که معمولا برای انتقال اطلاعات اینترنتی استفاده می‌شوند می‌توانند هشداری برای وقوع زلزله‌ باشند. محققان موفق شدند با استفاده از کابل‌های فیبر نور فعلی، فعالیت‌های لرزه‌یی زمین را نظاره‌گر باشند.  این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد. این کابل‌ها برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند.

این مطالعه به رهبری «فیلیپ ژوزت» محقق آلمانی مرکز تحقیقاتی «علوم زمین» در شهر «پوتسدام» انجام شد.  در این پروژه، ژوزت و تیم تحقیقاتی‌اش آزمایشی درایسلند انجام دادند. جایی که کابل‌های فیبر نوری به یک سری حسگر تبدیل شده بودند تا تمامی امواج لرزه‌یی را به ثبت برساند. آنها از ۱۵کیلومتر کابل فیبر نوری که در سال ۱۹۹۴میلادی بین دو نیروگاه «ژئوترمال» در ایسلند نصب شده بود، استفاده کردند. یک پالس لیزری نیز برای تشخیص هر گونه اختلال در فیبر استفاده شد.  در نهایت این محققان دریافتند که نه ‌تنها این فیبرها سیگنال‌های لرزه‌یی را ثبت می‌کنند بلکه می‌توانند گسل‌های اطراف آن منطقه و دیگر ساختارهای زمین‌شناسی در زیر زمین را نیز بررسی کنند.  جوزت گفت: معیارهای اندازه‌گیری ما ویژگی‌های ساختاری در زیرزمین را با وضوح بی‌سابقه‌یی نشان داد.  جالب است که این محققان حین آزمایش خود سیگنال یک زلزله قدرتمند که در اندونزی اتفاق افتاده بود را نیز دریافت کردند.  این تیم تحقیقاتی معتقدند شبکه کابل‌های فیبر نوری در سراسر جهان می‌تواند به عنوان یک «زلزله‌سنج» استفاده شود و راهی برای ارزیابی و اکتشاف خطرات زمین باشد. مطالعات بعدی با هدف بررسی کابل‌های دریایی است که آیا می‌توانند به عنوان ابزار سنجش زلزله استفاده شوند یا خیر.

آن‌ها اظهار کردند این کابل‌ها می‌توانند به مشاهده لرزه‌های زمین در زمان واقعی کمک کنند و ‌همچنین امدادرسانی در مواقع اورژانسی را بهبود بخشند.

 

ارسال نظر