برنامه‌نویسان همکار گوگل جیمیل‌های خصوصی را می‌خوانند

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۵۱
برنامه‌نویسان همکار گوگل جیمیل‌های خصوصی را می‌خوانند

سی‌نت| گوگل این روزها با رسوایی تازه‌یی دست و پنجه نرم می‌کند که موجب اعتراض بسیاری از کاربران و گروه‌های مدافع حریم شخصی در امریکا و جهان شده است.

برخی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی که اپلیکیشن‌ها و خدمات سازگار با جیمیل گوگل را کدنویسی می‌کنند می‌توانند به ایمیل‌های خصوصی کاربران دسترسی داشته و محتوای این ایمیل‌ها را مطالعه کنند.

این افراد به بهانه عرضه برنامه‌های مفید و کاربردی که برای خرید آنلاین مناسب باشند یا مدیریت مسافرت را تسهیل کنند، به مطالعه ایمیل‌های خصوصی کاربران می‌پردازند و عملا حریم شخصی کاربران را نقض می‌کنند.

بررسی‌هایی که توسط خبرنگاران وال استریت ژورنال انجام شده، نشان می‌دهد دو اپلیکیشن با چنین سوءاستفاده‌هایی طراحی شده‌اند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها Return Path است که محتوای نامه‌های دریافتی کاربران را جمع‌آوری می‌کند و این داده‌ها را برای فعالان بازار و شرکت‌های بازرگانی ارسال می‌کند. براساس گزارش وال استریت ژونال Return Path ایمیل‌های ۸۰۰۰ کاربر را در دو سال قبل بررسی و مطالعه کرده تا از اطلاعات موجود در آنها برای توسعه نرم‌افزار این شرکت بهره بگیرد.

اپلیکیشن دیگر در این فهرست Edison است که به کاربران کمک می‌کند ایمیل‌های خود را مدیریت کنند. کارمندان شرکت طراح این نرم‌افزار هم هزاران ایمیل را مطالعه کرده‌اند تا برنامه یادشده را هوشمند کرده و بر کیفیت قابلیت پاسخ خودکار آن بیفزایند.

در دنیای طراحی نرم‌افزار، دسترسی به داده‌های کاربران برای ارتقای کیفیت برنامه‌های مختلف پدیده تازه‌یی نیست، اما اینکه کارمندان چند شرکت نرم‌افزاری بدون هیچ مشکلی بتوانند ایمیل‌های خصوصی افراد را بی‌دردسر و به بهانه ارتقای کیفیت نرم‌افزارهای تولیدی خود مطالعه کنند، امری بی‌سابقه است. گوگل پیش از این مدعی شده بود کنترل‌های دشوار و محدودکننده‌یی در زمینه دسترسی توسعه‌دهندگان به محتوای جیمیل‌های افراد اعمال می‌کند. اما با افشاگری‌های اخیر این ادعاها چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

 

 

ارسال نظر