اندازه‌گیری بهره هوشی افراد به وسیله اسکن مغزی

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۳۷

مدیکال‌اکسپرس| دانشمندان طی مطالعه اخیرشان دریافتند که می‌توان میزان بهره هوشی افراد را تنها از اسکن مغزی آنها دریافت.

 دانشمندان اکنون تنها با نگاه کردن به اسکن مغزتان می‌توانند میزان «بهره هوشی» (IQ) شما را تشخیص دهند.

البته این کار را خود دانشمندان انجام نمی‌دهند بلکه یک الگوریتم یادگیری ماشین که دانشمندان توسعه داده‌اند انجام می‌دهد. محققان «مرکز پزشکی Cedars-Sinai» و «دانشگاه سالرنو» در مطالعه جدیدشان دریافتند که ابزار محاسباتی جدید می‌تواند میزان بهره هوشی انسان را توسط «اف‌ام‌آرآی» یا «تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی»(fMRI) و اسکن فعالیت مغز افراد در حالت استراحت پیش بینی کنند.

اف‌ام‌آرآی نوعی روش تصویربرداری در ‌ام.آر.‌ای است. در این روش تصاویری متناوب از مغز درحال فعالیت و سپس درحال استراحت گرفته می‌شود و از یکدیگر بطور دیجیتالی تفریق می‌گردند که حاصل این پردازش عملکرد مغزی در اثر تغییرات جریان خونی در مغز را از لحاظ فیزیولوژیکی نشان می‌دهد.

 «رالف آدولفز»(Ralph Adolphs) استاد روانشناسی، علوم اعصاب و زیست‌شناسی و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: اگر هنگامی که ما از طریق اسکن درحال اندازه‌گیری الگوی فعالیت مغز آنها هستیم، افراد هیچ حرکتی نداشته باشند، می‌توانیم از داده‌ها برای پیش‌بینی میزان بهره هوشی افراد استفاده کنیم. آدولفز و تیم او با استفاده از جمع‌آوری داده‌های پروژه «HCP» توانستند الگوریتم خود را برای الگوهای پیچیده فعالیت مغز انسان توسعه دهند. پروژه HCP، پروژه‌یی 5 ساله است که توسط 16عضو موسسه ملی بهداشت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. HCP پروژه‌های تحقیقاتی خود را در قالب دو کنسرسیوم جدا دنبال می‌کند.

 

ارسال نظر