اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۵۴

مشکل قربانیان باج‌افزار «تاناتوس» حل شد

هکرنیوز| متخصصان و کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری که در شرکت امنیتی سیسکو تالوس (Cisco Talos) مشغول به کارند، با کشف یک آسیب‌پذیری و روزنه امنیتی در رمزنگاری بدافزار تاناتوس (Thanatos) به تازگی دریافته و اعلام‌ کردند که دیگر نیازی نیست قربانیان برای احیای اطلاعات شخصی و ذخیره شده خود برروی رایانه، مبالغ هنگفتی را به مجرمان سایبری بپردازند. این پژوهشگران عنوان کرده‌اند که آسیب‌پذیری موجود در این بدافزار که به رمزنگاری و قفل کردن اطلاعات ذخیره شده کاربران روی رایانه‌شان اقدام می‌کند، به سادگی بدون نیاز به پرداخت پول قابلیت باز شدن یا دیکریپت (decrypt) شدن را دارد؛ این خبر به‌طور قطع برای بسیاری از کاربرانی که رایانه‌هایشان مورد حمله سایبری این بدافزار قرار گرفته بود، خبر بسیار خوشایندی محسوب می‌شود.

باج‌افزار، بدافزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند، به گونه‌یی که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند و به اطلاعاتش دسترسی داشته باشد، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می‌شود و به او هشدار می‌دهد تا زمانی که هزینه‌یی پرداخته نشود، نمی‌تواند قفل فایل‌های رایانه‌اش را باز کرده و از آن استفاده کند. به همین خاطر هر ساله تعداد زیادی از کاربران مجبور می‌شوند برای احیای اطلاعات رایانه خود، مبالغ هنگفتی را به هکرها و مجرمان سایبری بپردازند.

حالا بر اساس پیش‌بینی‌ تحلیلگران و متخصصان امنیت سایبری، بدافزارها و باج افزارها آنقدر تکامل یافته‌اند که احتمالا در سال آینده دیگر تنها به قفل و رمزنگاری کردن فایل‌های موجود در رایانه‌ها اکتفا و بسنده نمی‌کنند و به‌طور کلی دسترسی کاربران به فایل‌های موجود در رایانه‌ها را قطع می‌کنند، به گونه‌یی کاربر تا زمانی که پول مورد نیاز مجرمان سایبری را نپردازد، به هیچ‌وجه حتی نمی‌تواند رایانه خود را روشن کرده و وارد آن شود.

 

معرفی پروتکل افزایش امنیت اینترنت «وای‌فای»

فون آرنا | نهاد مرجع شبکه اینترنتی وای‌فای الاینس (Wi-Fi Alliance)، اعلام کرده که امنیت سایبری وای فای سرانجام پس از ۱۴ سال به‌روزرسانی شده است.

وای‌فای الاینس (Wi-Fi Alliance) به تازگی اعلام کرده است برای محصولاتی که از پروتکل امنیتی WPA3 بهره می‌برند، به انتشار و عرضه تاییدیه اقدام کرده است. به نظر می‌رسد نهاد مرجع شبکه اینترنتی وای‌فای بالاخره تصمیم گرفته است، پس از ۱۴سال از آخرین به‌روزرسانی، امنیت سایبری وای‌فای (WiFi) را افزایش دهد تا آن دسته از محصولاتی که از نسل جدید این شبکه استفاده می‌کردند، نیز بتوانند با خیال آسوده از آن بهره‌مند شوند. کمتر از یک سال پیش بود که پروتکل WPA3 به‌طور رسمی معرفی و رونمایی شد؛ این پروتکل امنیتی در اصل استانداردهای شناخته شده‌یی بود که به کاربران اطمینان می‌داد تا بتوانند امنیت محصولات مورد استفاده خود را بهبود بخشیده و دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت خود را در برابر بسیاری از آسیب‌پذیری، حفره‌های امنیتی، حملات بدافزاری و سایبری مقاوم کند. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌های این پروتکل امکان رمزنگاری کردن مجزاست تا اطلاعات شخصی، مالی و محرمانه کاربران را در برابر جاسوسی و شنود در شبکه‌های اینترنتی وای فای محافظت کند. یکی دیگر از امکاناتی که این پروتکل فراهم می‌آورد، دشوار و ناممکن ساختن گذرواژه شبکه اینترنت وای‌فای در محل کار یا منزل کاربران است. به عبارتی دیگر، هکرها در صورت وجود این پروتکل امنیتی قادر نخواهند بود رمز عبور یا گذرواژه وای‌فای کاربران را به راحتی حدس بزنند. به نظر می‌رسد که از این پس پروتکل امنیتی WPA3 برای تمام محصولاتی که تاییدیه وای‌فای الاینس را دریافت می‌کنند، اجباری و ضروری خواهد بود. این بدان معناست که نسل جدید گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی متصل به وای‌فای از پروتکل WPA۳ پشتیبانی خواهد کرد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میلادی دستگاه‌های بیشتری به این پروتکل مجهز باشد.

پشتیبانی اسپیکرهای هوشمند «گوگل» از زبان اسپانیایی فون آرنا| دستیار صوتی و اسپیکرهای هوشمند گوگل از امروز به زبان اسپانیایی نیز مجهز شد.

 دستیار صوتی گوگل اسیستنت (Google Assistant)

که روی اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم مینی و ماکس به‌طور پیش‌فرض نصب شده است، از هم‌اکنون به پشتیبانی از زبان اسپانیایی نیز مجهز شده است و کاربران اسپانیایی زبان از این پس قادر خواهند بود با اسپیکر هوشمند گوگل خود به این زبان صحبت کرده و گجت مورد نظر نیز به آن پاسخ و واکنش نشان خواهد داد. از آنجا که سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی سالی مملو از محصولات جدید و شگفت‌انگیز در عرصه تکنولوژی و اشیای هوشمند بود، یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌ها نیز میان دو شرکت آمازون و گوگل بر سر اسپیکرهای هوشمند بود. اسپیکرهای هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند تا در صورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند، به عنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار مطلع شده، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس برقرار کنند. بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده و بر این باورند که اسپیکرهای هوشمند سریع‌تر از ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیشتری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آن خود خواهند کرد. کاربران برای استفاده از زبان اسپانیایی باید به قسمت منوی گوگل هوم رفته، به تنظیمات آن مراجعه کرده و وارد بخش اولویت (Preferences) شوند. سپس زبان اسپانیایی را به جای انگلیسی انتخاب کنند. این قابلیت پس از درخواست خیل عظیمی از کاربران در مکزیک و اسپانیا به اسپیکرهای هوشمند گوگل اضافه شد.

 

ارسال نظر