نوسان ارز در بازار به نفع دلالان به ضرر کاربران

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۲۶
نوسان ارز در بازار به نفع دلالان به ضرر کاربران

گروه دانش و فن|

نوسان‌های این روزهای بازار ارز، دامان تلفن همراه را گرفت تا جایی که شاهد افزایش 30 تا 40درصدی قیمت این محصولات در بازار هستیم. با توجه به گستردگی میزان استفاده مردم از این فناوری، قیمت بالای تلفن همراه گلایه‌هایی را به دنبال داشته است. در همین راستا وزیر ارتباطات به این موضوع ورود کرده و می‌خواهد با شفاف‌سازی، مانع هرگونه سوءاستفاده و سودجویی از این بازار آشفته شود. این در حالی است که گفته می‌شد با اجرای رجیستری در کشور نه تنها از ورود گوشی قاچاق به کشور کاسته می‌شود بلکه قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود، اما نه تنها قیمت‌ها متعادل نشد بلکه قیمت گوشی در بازار همچنان روند رو به بالای خود را طی می‌کند و گویی در این بازار لجام‌گسیخته تثبیت قیمت‌ها نیز وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده در ابتدای سال جاری دلار مورد نیاز خود را با بهای 4200تومان دریافت کرده‌اند، معتقد است که نباید قیمت گوشی در بازار بالاتر از حد معمول برود.

محمدجواد آذری‌جهرمی با اشاره به طرح رجیستری گفت: ما بحث پروژه ثبت تلفن همراه (رجیستری) را با هدف کنترل و نظارت دقیق بر بازار اجرا کردیم و در این چارچوب، آمارهایی مشخص از میزان واردات تلفن همراه با تخصیص ارز را در اختیارداریم. آنچه امروز آمار ما در رابطه با واردات گوشی با تخصیص ارز 4200تومانی به این کسب و کارها از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، این است که ابتدا 54شرکت برای واردات 7میلیون و 229هزار و 646هزار گوشی تلفن همراه به ارزش 580میلیون و 629هزار و 283 یورو درخواست دادند که این موضوع در سامانه ثبتارش (سیستم الکترونیکی ثبت‌سفارشات واردات کالا) ثبت شده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، در نهایت از این تعداد برای 40 شرکت تخصیص ارز صورت گرفت و مبلغ ارز تخصیص یافته از بانک مرکزی به این شرکت‌ها نیز بالغ بر 220میلیون و 643هزار و 206 یورو بوده است. وزیر ارتباطات ادامه داد: طبق آمار ما که بازه زمانی آن تا 29خرداد است، پس از این ثبت‌سفارش‌ها حدود 140هزار و 399گوشی به ارزش 75میلیون و283هزار و 860یورو ترخیص شده که متوسط قیمت گوشی‌های ترخیص شده از بازار بر اساس فرمولی که عرض کردم، 536یورو است.

 وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی قیمت‌های نجومی برخی گوشی‌ها در بازار از جمله آیفون گفت: پشت پرده گوشی‌های گران قیمتی که امروز اتفاقا در بازار با ارز بالایی محاسبه می‌شوند و به فروش می‌رسند، افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.

این در حالی است که در سال جاری بیش از ۷۳۶ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده است.

بر اساس آمار منتشره از سوی گمرک ایران، طی دو ماهه نخست سال جاری ۷۳۶هزار و ۶۱۰دستگاه گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده که ارزش آن به ۱۰۹میلیون و ۲۵۰هزار دلار می‌رسد. واردات تلفن همراه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 163.22درصد افزایش داشته است.

در دو ماهه نخست سال گذشته میزان واردات گوشی تلفن همراه به ایران، ۲۸۲هزار و ۶۷۲دستگاه بوده است که ارزش آن نیز رقمی برابر ۴۱میلیون و ۵۰۶ هزار دلار است.

بر اساس آنچه گمرک ایران اعلام کرده است، تمام مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف ۳۰روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت کد شناسایی تلفن همراه خود در سامانه اظهار گوشی تلفن همراه مسافری اقدام کنند.

گمرک ایران همچنین به واردکنندگان گوشی تلفن همراه مسافری و تجاری هشدار داد تا در ثبت کد شناسه بین‌المللی گوشی‌ها در سامانه گمرک دقت کنند، چرا که در صورت هرگونه مغایرت و اشتباه در ثبت این کد با مشخصات گوشی تلفن همراه، امکان فعال‌سازی و رجیستری وجود نخواهد داشت.

بر این اساس با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیرتجاری مسافران صرفا یک دستگاه تلفن همراه را می‌توانند در سامانه ثبت کنند.

در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسوولیت آن با مسافر است.

تمام کالاهای ورودی به ایران از مبادی رسمی گمرکی مجوزدار هستند و کنترل‌های گمرکی روی آنها انجام و پس از آن اجازه ترخیص داده می‌شود.

 

ارسال نظر