اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۷۹

روباتی که خطر انفجار را هشدار می‌دهد

نیواطلس| دانشمندان روباتی ساخته‌اند که مجهز به حسگرهای مختلف و دوربین گرمایی است تا در دود ببیند. این روبات می‌تواند خطر انفجار را به آتش‌نشانان هشدار دهد. کنسرسیومی به رهبری دانشگاه اروبو (Örebro) در سوئد روبات SmokeBot را طراحی کرده است. این روبات قرار است، ماموریت‌های شناسایی در ساختمان‌های مملو از دود یا قابلیت دید کم را فراهم کند. به این ترتیب نقشه‌یی برای آتش‌نشانان فراهم می‌شود. این روبات هم‌اکنون می‌تواند با ترکیبی از دوربین گرمایی، یک دوربین با رادار سه بعدی و یک واحد LiDAR (ردیابی و طیف‌یابی نور) در دود ببیند. تصاویر و اطلاعات دیگر به‌طور واقعی برای اپراتور انسانی خارج ساختمان فرستاده می‌شود. این اپراتور با استفاده از اینترنت می‌تواند روبات را کنترل کند. همچنین روبات در صورت قطع ارتباط با اپراتور به‌طور خودکار راه برگشت به آخرین مکانی را می‌یابد که در آنجا به اینترنت دسترسی داشت. SmokeBot همچنین مجهز به حسگر گاز است که قابلیت ردیابی نوع، دما و غلظت گازهای موجود در ساختمان را دارد. روبات با کمک این اطلاعات خطر انفجار را به آتش‌نشانان هشدار می‌دهد.

هوش مصنوعی مرگ را با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند

هات‌هاردویر| واحد تحقیقات هوش مصنوعی گوگل به تازگی موفق به ابداع الگوریتمی شده که می‌تواند خطراتی که سلامت انسان را تهدید می‌کند با دقت بالایی پیشگویی کند. از جمله شاخص‌هایی که توسط این هوش مصنوعی قابل پیش‌بینی است، آن است که احتمال مرگ بیماران بستری در بیمارستان تا چه حدی است. این ابزار هوش مصنوعی با بررسی و تجزیه و تحلیل انبوهی از اطلاعات مربوط به بیماران صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و هزینه‌های پزشکی به عمل می‌آورد و حتی می‌تواند یادداشت‌های موجود در فایل‌های پی دی اف را قرائت کند و در نهایت پیشگویی‌های سریع و دقیقی در مورد احتمال زنده بودن بیماران به عمل آورد. در یک بررسی آزمایشی پزشکان بر مبنای اطلاعات موجود در رایانه‌های یک بیمارستان و عکس‌های رادیولوژی پیش‌بینی کردند احتمال مرگ یک زن مبتلا به بیماری سرطان سینه که آب به درون ریه‌هایش نیز نفوذ کرده بود تنها 9.3درصد است. اما هوش مصنوعی گوگل با بررسی ۱۷۵هزار منبع اطلاعاتی به این نتیجه رسید که احتمال مرگ وی بیشتر و برابر با 19.9درصد است. این زن چند روز بعد فوت کرد.

وعده «ترامپ» به «اپل» درباره آیفون‌های چینی

سی‌ان‌بی‌‌سی| ترامپ به مدیرعامل اپل وعده داده است که قانون افزایش تعرفه واردات از چین شامل محصولات اپل نمی‌شود. با توجه به قانون افزایش تعرفه واردات ۸۰۰ نوع از محصولات مختلف از کشور چین که به تازگی دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا دستور داده و وضع کرده است، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده امریکایی همچون اپل از واردات و نرخ محصولاتی که تاکنون در کارخانه‌هایشان در چین تولید می‌شدند، ابراز نگرانی کرده‌اند. اما حالا گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی است ترامپ به اپل وعده داده است این افزایش تعرفه واردات برروی گوشی‌های آیفونی که در کارخانه‌های اپل مستقر در خاک کشور چین مونتاژ و ساخته شده‌اند، تاثیر نگذاشته و اعمال نخواهد شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ امریکایی برای کاهش هزینه و قیمت نهایی محصولات خود کارخانه‌هایی را در چین احداث کرده و به تولید کالاهای موردنظر خود در این کشور می‌پردازند. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که بخش اعظمی از محصولاتش را در چین مونتاژ و تولید می‌کرد، اپل است که از این قانون وضع شده جدید بسیار ناراحت و آزرده خاطر شده است.  

حمله هکرها به آزمایشگاه جنگ‌افزارهای شیمیایی

انگجت| هکرهای عامل حملات سایبری به بازی‌های المپیک زمستانی گذشته دوباره فعال شده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد آنها هدف‌های جدی‌تری را برای حمله در نظر گرفته‌اند.

یافته‌های شرکت امنیتی کاسپراسکای نشان می‌دهد که این گروه با عنوان مستعار نابودگر المپیک یا Olympic Destroyer حملات ایمیلی موسوم به فیشینگ را بر علیه آزمایشگاه‌هایی سازمان داده‌اند که برای تولید موادی برای مقابله با جنگ افزارهای شیمیایی فعالیت می‌کنند.

این آزمایشگاه‌ها در اروپا و اوکراین فعال هستند. هکرهای یادشده به برخی سازمان‌های مالی در روسیه نیز حمله کرده‌اند. بررسی کدهای مورد استفاده در حملات فیشینگ این گروه نشان می‌دهد که این افراد اعضای گروه نابودگر المپیک هستند.

اگر چه کاسپراسکای به‌طور رسمی ملیت عوامل این حملات را اعلام نکرده، اما سرنخ‌های موجود نشان می‌دهد که هکرهای یاد شده روس هستند. ظاهرا آزمایشگاه‌های هدف حملات همگی در حال همکاری با برگزارکنندگان کنفرانس تهدیدات بیوشیمیایی بوده‌اند که توسط آزمایشگاه Spiez برگزار می‌شود و در تحقیقات مربوط به مسمومیت یک مامور اطلاعاتی روس به نام سرگی اسکریپال و دخترش یولیا در انگلیس نیز دخالت داشته است. تصاویر و پیام‌های رد وبدل شده در اسناد مربوط به هکرها نیز به زبان روسی است. تحقیقات برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.

 

ارسال نظر