شرط‌بندی آنلاین

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۹۳
شرط‌بندی آنلاین

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

فوتبال در همه جای دنیا طرفدار دارد به خصوص زمانی که 32 کشور برای رسیدن به جام جهانی با یکدیگر مسابقه می‌دهند تا قهرمان جهان مشخص شود. روسیه در سال جاری میزبان 32 کشور از 5 قاره دنیا است و تب و تاب فوتبال در دنیا نفس طرفداران و هواداران فوتبال را را در زمان بازی‌ها و حتی پس از آن در سینه حبس می‌کند. طرفدارانی که با یک گل سر از پا نمی‌شناسند و در مقابل اشک‌هایی که برای باخت تیم محبوب جاری می‌شود. بازی‌های جام جهانی تمام مردم دنیا را دور هم جمع کرده است و در این بین برخی افراد سودجو در حال درآمدزایی و کلاهبرداری از طرفداران و هواداران هستند. شرط‌بندی در فضای مجازی و وسوسه کردن کاربران برای ورود به سایت‌های شرطبندی را شاید تنها نقطه تاریک جام جهانی می‌توان بر شمرد.

با شروع جام جهانی و تنها با گذشت یک روز از برگزاری بازی‌ها بسیاری از کاربران در فضای مجازی ازجمله اینستاگرام و تلگرام تبلیغاتی را برای شرط‌بندی روی بازی‌های جام جهانی دریافت کردند، تبلیغاتی که بسیاری از کاربران را وسوسه می‌کرد تا در این شرط‌بندی شرکت کنند و یک شبه ره صد ساله را طی کنند و پولدار شوند. به گفته برخی کاربران حتی برخی از آنها سرمایه خود را به پول تبدیل کرده‌اند و وارد این سایت‌های شرط‌بندی شده‌اند. با روند افزایشی این سایت‌ها پلیس فتای تهران به دفعات به کاربران هشدار داد که و اعلام کرد: پلیس فتا برحسب دستور مقام قضایی با متخلفان و سودجویان در این فضا برخورد می‌کند و علاوه بر آن نیز ممکن است ماموران فتا در رصدهای خود با چنین سایت‌هایی روبه‌رو شوند یا اینکه گزارش‌های مردمی به دست ما برسد که در این موارد نیز با دستور مقام قضایی نسبت به مسدود کردن سایت مذکور و برخورد با متخلفان اقدام خواهیم کرد.

سرهنگ تورج کاظمی با بیان اینکه متاسفانه برخی از این سایت‌های شرط‌بندی درگاه‌های بانکی و پرداخت هم دارند، ادامه داد: متاسفانه سایـت‌هایی هستند که از درگاه‌های پرداخت بانکی استفاده می‌کنند، که ما در این زمینه نیز با دستور مقام قضایی این درگاه‌ها را هم مسدود کرده و حتی‌الامکان بلوکه کردن مبالغ داخل آنها نیز وجود دارد.

کاظمی با بیان اینکه دستور مسدودسازی سایت‌های شرط‌بندی و قمار آنلاین از سوی مقام قضایی صادر شده یا در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به تصویب می‌رسد، گفت: در مواردی هم پلیس فتا با شناسایی این درگاه‌ها دستور انسداد آن را از یکی از این دو شیوه اخذ می‌کنند. کار شرط‌بندی و کلاهبرداری از کاربران به قدری بالا گرفته است که پلیس فتا از تشکیل چندین پرونده در این خصوص خبر داده است و حتی برخی گردانندگان این سایت‌ها که در ایران بوده‌اند دستگیر شده‌اند، ‌اما برخی از گردانندگان در خارج از کشور فعال هستند و نه تنها امکان دستگیری آنها وجود ندارد بلکه پول رفته از جیب کاربران نیز که فریب سایت‌های شرط‌بندی را خورده‌اند نیز باز نمی‌گردد.

گفته می‌شود تا به امروز 5 هزار سایت شرط‌بندی بسته و 700 نفر در ارتباط با این سایت‌ها دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند و 37 میلیارد تومان در حساب این سایت‌های شرط‌بندی بوده است که از طرف دستگاه قضایی مسدود شده است.

این درحالی است که گفته می‌شود برخی از این سایت‌های شرط‌بندی درگاه‌های بانکی و پرداخت هم دارند و هنوز مشخص نیست که از کجا توانسته‌اند به چنین مجوزهایی دست پیدا کنند.

در سال گذشته نیز بیش از 130 درگاه شناسایی و بسته شده است با وجود این به نظر می‌رسد در زمان بازی‌های جام جهانی یا برخی رویداد‌های دیگر سایت‌های شرط‌بندی در حال رشد قارچ‌گونه هستند.

از سوی دیگر عبدالصمد خرم‌آبادی با تاکید بر این مساله که هرگونه شرط‌بندی که منجر به برد و باخت مالی شود برخورد صورت می‌گیرد و آن را جوایز پیش بینی تفکیک شده است، گفت: «برای هماهنگی بیشتر و برخورد برخط با این جرم، با حضور نمایندگان کلیه نهادهای ذی‌ربط از جمله قضات ویژه رسیدگی‌کننده به جرم قمار و شرط‌بندی و ضابطین قضایی جلسه‌یی در دادستانی کل کشور تشکیل خواهد شد و به تناسب گسترش این موضوع در روزهای اخیر برخوردها را تشدید خواهیم کرد.»

طبق قانون اساسی ایجاد قمارخانه به هر شکل چه فیزیکی چه مجازی تا دو سال حبس و همچنین مصادره و توقیف تمام وجوه حاصل از قمار را در پی خواهد داشت. همچنین قماربازان هم بین 6ماه حبس تا 74 ضربه شلاق مجازات‌شان خواهد بود. سایت‌های شرط‌بندی از طریق فرآیند مالی ناشفاف و ناهنجار، سود نامشروع خود را کسب می‌کنند گفته می‌شود برخی از این سایت‌های شرط‌بندی دارای گرش مالی نجومی هستند و به‌طور متوسط یک‌میلیارد تومان ماهانه گردش مالی و سود این سایت‌ها است.

 ترفند‌های جدید کلاهبرداری

بسیاری از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی چند ساعت مانده به شروع بازی راه‌اندازی می‌شوند و در این فرصت با هزینه تبلیغات حدود سه برابری از طریق گسترده‌ها و کانال‌های پربیننده در فضای مجازی شروع به تبلیغ می‌کنند. در این تبلیغات، لینک سایت معرفی می‌شود و بازدید این پست تبلیغی تا 10 میلیون بار نیز می‌رسد، کاربران از طریق این لینک به سایت شرط‌بندی وارد شده، ثبت‌نام و پیش‌بینی می‌کنند و از طریق درگاه بانکی به سایت شرط‌بندی پول واریز می‌کنند. هر چه تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر شود، قیمت شرط‌بندی افزایش می‌یابد. اما اغلب سایت‌های شرط‌بندی اینچنینی پس از پایان بازی در صورت برنده شدن کاربر پولی به برنده پرداخت نمی‌کنند و درواقع شرط‌بندی‌کننده متضرر می‌شود.

این سایت‌ها برای جلب اعتماد مخاطبان به صورت مرحله به مرحله برای مخاطبان دام پهن می‌کنند، به این صورت که در مراحل اولیه، در صورت پیش‌بینی صحیح جایزه‌های با رقم‌های پایین را پرداخت می‌کند، اما پس از جلب اعتماد مخاطب در پرداخت هدیه وقتی کاربر با رقم بالا شرط‌بندی می‌کند، حتی اگر برنده شود جایزه را نمی‌پردازند.

این افراد برای پنهان ماندن از پیگیری‌های حقوقی پس از پایان شرط‌‌بندی سایت شرط‌بندی را غیرفعال می‌کنند و در برخی موارد حتی به کشورهای دیگر ازجمله ترکیه و مالزی متواری می‌شوند و پس از مدتی بازمی‌گردند و داستان را از سر می‌گیرند. اگرچه سایت‌های پیش‌بینی یکی یکی و در بازه‌های محدود از دسترس خارج می‌شوند اما آشنایان به برنامه‌نویسی می‌گویند به‌دلیل یکسان بودن قالب سایت‌ها تمامی زیرمجموعه‌های مشابهی که جایگزین می‌شوند متعلق به سایت اصلی هستند. آنها همچنین برای پنهان کردن رد پول‌ها از ردگیری، از حساب‌های افراد غیرمطلع برای مثال افراد کم‌سن و بیسواد در روستاها استفاده می‌کنند که پیگیری نهایی ماجرا به افرادی می‌رسد که نقشی در این کلاهبرداری نداشته‌اند و آنها نیز قربانی سوءاستفاده بوده‌اند.

از سوی دیگر کانال‌های منتشر کننده تبلیغ شرط‌بندی نیز پس از بازی تبلیغ را حذف می‌کنند که ردپا را از بین ببرند و اتهامی متوجه‌شان نباشد.

اقبال کاربران به این بازار نشان می‌دهد تقاضای برای آن در جامعه وجود دارد و کسانی هستند که تمایل به پیش‌بینی نتایج بازی و حتی شرط‌بندی روی آنها دارند.

در حال حاضر این نیاز در قالب مجاز توسط اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خصوصی‌ و حتی برنامه‌های رسمی سازمان صدا و سیما پاسخ داده می‌شود. در این روش اصل هدیه به شرط‌بندی و پیش‌بینی نتیجه تعلق نمی‌گیرد بلکه در ازای پیش‌بینی کاربر سرویسی محتوایی به او تعلق می‌گیرد و در صورت برنده شدن از محل هزینه سرویس جایزه‌ها پرداخت می‌شوند.

اگرچه این روش شاید موردپسند تمام کاربران نباشد اما این شکل از کار مجاز است و در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری و اعاده حق برای شرکت‌کنندگان وجود دارد.

 

 

ارسال نظر