پهپادها جایگزین جنگنده‌ها می‌شوند

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۴۰
پهپادها جایگزین جنگنده‌ها می‌شوند

پی سی ورلد|

 پهپادها همه جا هستند. در کشوری مانند امریکا قوانین محدود‌کننده‌یی برای این پرندگان کوچک در نظر گرفته شده تا امنیت و حریم شخصی دیگر افراد رعایت شود.

امروزه پهپادها کارهای زیادی انجام می‌دهند، از گرفتن عکس در یک کنسرت گرفته تا تحویل بسته‌ها در آمازون همچنین کاربردهای مفیدتری مانند عملیات جست‌وجو و نجات هم گاهی اوقات بر عهده پهپادها گذاشته می‌شود. پهپاد می‌توانند به مناطق صعب‌العبور و خطرناک رفته و اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند. این پرنده‌های کارآمد در برخی ماموریت‌های جنگی هم خودنمایی می‌کنند و سوال اصلی اینجاست که آیا روزی پرنده‌های بدون سرنشین جایگزین جت‌های جنگنده امروزی خواهند شد؟

نیروی هوایی ایالات متحده امریکا درحال حاضر ۶۵ هواپیمای بدون سرنشین گشت هوایی دارد، بیشتر آنها ماموریت‌های خارج از مرزها را انجام می‌دهند و با موشک‌های هلفایر همچنین دوربین تجهیز شده‌اند که نمایی بدون تاخیر را در اختیار خلبان کنترل‌کننده در مقر اصلی قرار می‌دهد. این تنها بخش کوچکی از ناوگان هوایی ایالات متحده است که درحال افزایش بوده و حجم و دامنه عملیاتی آنها نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود. این پرنده‌ها همچنین قابلیت درگیری در آسمان و با دیگر هواپیماها را دارند، برخی از متخصصین جنگی اظهار می‌کنند روزی پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور جایگزین هواپیماها شده و آنها را از دور رقابت خارج می‌کنند. امروزه نیروی دریایی امریکا درحال توسعه پهپادهایی است که قابلیت جنگ در آسمان را همچون جنگنده‌های دارای خلبان داشته باشند. با این حال هدف، جایگزینی این هواپیماهای بدون سرنشین با جنگنده‌های دارای خلبان نیست و بیشتر تلاش‌ها بر این است که کارهایی مانند حمل سلاح و سوخت را به پرنده‌های بدون سرنشین واگذار کرده تا شعاع عملیاتی و همچنین میزان موفقیت جنگنده‌های دارای خلبان بیشتر شود اما رویای جنگنده‌های بدون سرنشین هنوز هم پا برجاست و بدون شک و تردید روزی خواهد رسید که هواپیماهایی بدون سرنشین و حتی بدون کنترل‌کننده از راه دور و تنها با هوش مصنوعی اقدام به درگیری با اهداف خود کرده و از موشک‌های خود برای مقاصد از پیش تعیین شده استفاده کنند. اما اینکه این نوع از پرنده‌ها چه زمان کاملا جایگزین انسان‌ها می‌شوند، معلوم نیست.

 

ارسال نظر