راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی برای پیشرفت

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۵۵
راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی برای پیشرفت

گروه دانش و فن  مرجان محمدی  

چندی پیش معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بررسی 3 پیشنهاد برای ساخت ارز دیجیتال ملی با عنوان ارزهای دیجیتال اختصاصی، ارز دیجیتال کنسرسیومی با کشورهای مورد نظر همچنین رگولیت کردن ارزهای دیجیتال جهانی خبر داد و گفت، وزارت ارتباطات مذاکراتی را با بانک مرکزی برای راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی داشته و در انتظار پاسخ بانک مرکزی است، مساله‌یی که به نظر می‌رسد تا به امروز به سرانجام نرسیده است.

این درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است باید برای دور نماندن از توسعه به سمت اقتصاد دیجیتال قدم برداشت و ارز دیجیتال ملی را برای کشور راه‌اندازی کرد. به طوری که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ارزهای دیجیتال مفاهیم بانکداری و اینترنت اشیا و سبک زندگی را تغییر می‌دهد و این تکنولوژی مفاهیم حکمرانی را عوض می‌کند و ارزهای دیجیتال مفاهیم بانکداری و اینترنت اشیا نیز سبک زندگی را تغییر می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دستاورد‌های بی‌نظیر بشری را فضای مجازی عنوان کرد و افزود: شاید تا به امروز هیچ چیزی زندگی بشر را تا این حد دستخوش تغییرات نکرده و تا حدی که تاکنون دستخوش تغییرات کرده است چندین برابر تغییرات نیز در پیش رو وجود دارد.

وی با تاکید به اهمیت فضای مجازی گفت: فضای مجازی فقط یک پیام‌رسان نیست و ابعاد و عمق آن از چیزی که امروز می‌بینیم، فراتر است و تحلیل اقتصاددانان بزرگ دنیا این است که ما به زودی با انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در آینده با مفهوم جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه می‌شویم، افزود: در آینده با تغییر سبک حکمرانی، زندگی و فرهنگ مواجه می‌شویم به طوری که جاری شدن تکنولوژی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را به وجود می‌آورد. محمدجواد آذری‌جهرمی ضمن اشاره به انجام بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های بانکی بر بستر اپراتورها به‌ لطف فناوری‌های نوین پرداخت درخصوص آینده‌نگری مسوولان امر گفت: یکی از مسوولیت‌های جمع حاضر این است که نقشه راه توسعه شبکه بانکی را به سمت بلاک‌چین طراحی کند.

متاسفانه این موضوع و عدم آینده‌نگری در آن ضررهای بسیاری را متوجه مردم کرده و باعث خروج ارز از کشور شده است. نه‌ تنها مردم بلکه بسیاری از مسوولان نیز با این موضوع آشنا نیستند.

جهرمی معتقد است که چنانچه توسعه‌دهندگان فناوری نوین بانکی فعلی بر پایداری آن بدون لزوم پیشرفت پافشاری کنند، حرکت کشور در مسیر ترقی و پیشرفت را با وقفه مواجه خواهند کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به لزوم توجه به مدل اقتصادی کشورهای مختلف در زمینه اقتصاد دیجیتال برای دور نماندن از توسعه تایید کرد که در سال آینده اقتصاد دیجیتال بخشی از برنامه بودجه دولت خواهد بود. جهرمی اعتراف می‌کند که به‌‌ دلیل وجود انحصار در نظام پرداخت، کسب‌وکارهای نوپا با مانع بزرگی در این بخش مواجه هستند. وزیر ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد: البته ما منتظر نظام بانکی نماندیم و شیوه‌نامه‌یی را برای پرداخت آنلاین از طریق اپراتورها تدوین و ابلاغ کردیم تا هم‌راستا با نظام بانکی کار پیش رود؛ ولی هیچ‌ چیزی به اندازه نظام بانکی در این مهم اثرگذار نیست.

جهرمی همچنین گفته بود: دستورالعملی برای جلوگیری از حضور بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ابلاغ شده؛ اما حاصل دستورالعمل یاد شده این است که بانک‌ها در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی حضور نداشته باشند و این مساله ما را از اهدافمان عقب می‌اندازد.»  این درحالی است که وزیر ارتباطات صراحتا به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی در کشور است به طوری که در صفحه اینستاگرامش نوشت:«دنیا درحال تحول است و یکی از این تحولات «ارزهای دیجیتال» هستند. رویکرد انفعالی درخصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.

بر این اساس و با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور در جلسه‌یی که با هیات‌مدیره پست بانک ایران داشتم، مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، نخستین ارز دیجیتال طراحی شده در کشور را به صورت آزمایشگاهی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور عرضه کند. از همه عزیزانی که در این حوزه تخصص دارند، دعوت می‌کنم در فراخوان پست بانک حضور فعالانه داشته باشند.»

گفتنی است، ارزهای دیجیتال که یکی در بستر بلاک‌چین اجرا می‌شود حدود یک دهه است که شکل گرفته و درحال مبادله و معامله میان مردم است و اگر در اقتصاد ایران از آن غفلت شود به طور حتم خسارات و لطماتی را به دنبال خواهد داشت.

در همین خصوص معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه تکنولوژی ارزهای دیجیتال فرصت جدید و بزرگی است، گفته بود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام آمادگی کرده اما اجرای سرویس ارزهای دیجیتال یک اقدام مشترک بانکی و تکنولوژی است که با بانک مرکزی مذاکراتی درحال انجام است.

 

ارسال نظر