اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۷۰

انگلیس «یاهو» را ۲۵۰ هزار پوند جریمه می‌کند

انگجت| شرکت یاهو کماکان در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات هک شدن صدها میلیون حساب کاربری ایمیل کاربران خود در سال ۲۰۱۴ است.

کمیسیونر اداره اطلاعات انگلیس به تازگی اعلام کرده که نمایندگی شرکت یاهو در این کشور موظف به پرداخت جریمه‌یی ۲۵۰هزار پوندی (در حدود ۳۳۴۳۰۰ دلار) بر اساس قانون حفاظت از اطلاعات کشور انگلیس است. بر اساس قانون مذکور یاهو اقدامات مناسب و کافی را برای حفاظت از داده‌های ۵۱۵۱۲۱ کاربر انگلیسی خدمات ایمیل خود انجام نداده است و به همین علت ایمیل‌های آنها در سال ۲۰۱۴ توسط هکرها هک شد. یاهو در واکنش اعلام کرده که در برابر این حکم تقاضای فرجام خواهی کرده و تلاش می‌کند آن را نقض کند. این شرکت مدعی شده اقدامات لازم برای ایمن‌سازی خدمات ایمیل خود را انجام داده است. پیش از این هم امریکا یاهو را به همین علت ۳۵ میلیون دلار جریمه کرده بود. تعداد کاربرانی که ایمیل‌های یاهوی آنها هک شده بود بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

بدافزاری که 40 هزار دستگاه را آلوده کرد

افتا| مرکز مدیریت راهبری امنیت فضای تولید وتبادل اطلاعات از کشف یک بدافزار مخرب جدید خبر داده که بیش از ۴۰ هزار دستگاه متصل به اینترنت را مورد حمله قرار داده است. پس از کشف بدافزار بزرگ و خطرناک VPNFilter، پژوهشگران امنیتی بات‌نت غول‌پیکر و خطرناک‌تر دیگری را شناسایی کرده‌اند که بیش از ۴۰هزار سرور، مودم و دستگاه‌های متصل به اینترنت را که متعلق به تعداد زیادی از سازمان‌ها در سراسر جهان است، تحت تاثیر قرار داده است.

مرکز مدیریت راهبری امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست جمهور (افتا) اعلام کرد: این بدافزار که Prowli نام گرفته است، در حال پخش و تزریق بدافزار به سرورها و وب‌سایت‌های مختلف در سراسر جهان است. تکنیک‌های مورد استفاده این بات‌نت شامل اکسپلویت‌ها، حملات brute-force و بهره‌برداری از پیکربندی‌های ضعیف است. بدافزار Prowli تاکنون بیش از ۴۰ هزار دستگاه و بیش از ۹۰۰۰ کسب و کار در حوزه‌های مختلف، از جمله مالی، آموزش و سازمان‌های دولتی را مورد حمله قرار داده است.

 سرورهای Drupal و Wordpress، سرورهای جوملا، سرورهای پشتیبان‌گیری که نرم‌افزار HP Data Protector را اجرا می‌کنند، مودم‌های DSL، سرورهایی که پورت SSH آنها باز است PhpMyAdmin، سرورهایی که پورت SMB آنها در در دسترس است و دستگاه‌های اینترنت اشیا یا IoT آسیب‌پذیر دستگاه‌ها و سرویس‌هایی هستند که که توسط این بدافزار آسیب دیده‌اند. تمام موارد فوق با استفاده از یک آسیب‌پذیری شناخته شده یا حدس نام‌کاربری و رمزعبور آلوده شده‌اند.

مهاجمان همچنین از این بدافزار برای نصب کاوشگر ارز دیجیتالی Monero نیز استفاده می‌کنند. از آنجا که مهاجمان از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده مختلف و حدس زدن اطلاعات ورود برای نفوذ به دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، کاربران باید مطمئن شوند که سیستم‌های آنها به‌روز هستند و همیشه از گذرواژه‌های قوی برای دستگاه‌های خود استفاده کنند.

روسیه ابر حسابرس می‌سازد

دیفنس وان| روسیه در حال ساخت یک خدمت ابرحسابرسی عظیم است که هنگام جنگ و در صورت قطعی اینترنت به شبکه داخلی ارتش متصل شود تا فعالیت‌های اینترنتی کشور ادامه یابد. ارتش روسیه در حال ساخت خدمت عظیم ابر حسابرسی است که به عنوان یک شبکه اینترنت پشتیبان عمل می‌کند. این ابر حسابرسی تا ۲۰۲۰ تکمیل می‌شود. روسیه ادعا می‌کند هنگام جنگ این ابر حسابرسی با اتصال به شبکه داخلی و عظیم ارتش کمک می‌کند تا فعالیت‌های اینترنتی کشور در صورت قطعی اینترنت، با مشکلی روبرو نشود. به گفته منبع این خبر، روسیه حتی می‌تواند ترافیک تجاری شبکه داخلی خود را نیز مدیریت کند. این طرح که «ابر جنگ» نام گرفته بخشی مهم از فرایند ادامه‌دار نوین‌سازی این کشور است. ابر حسابرسی مذکور با هزینه ۳۹۰ میلیون روبل (۶ میلیون دلار) ساخته می‌شود و قرار است برای تضمین ادامه فعالیت آن مراکز داده‌یی در سراسر روسیه ساخته شود. نخستین مرکز داده آن نیز تکمیل شده است.

تولید پهپاد استوانه‌ای به شکل فنجان قهوه

دیجیتال ترندز| امروزه پهپادها به شکل‌ها و اشکال متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند، اما تا به حال سابقه نداشته که یک پهباد به شکل فنجان قهوه عرضه شود.

این پهباد که LeveTop نام دارد، از قابلیت‌های پروازی خوبی برخوردار بوده و مجهز به یک دوربین عکاسی و فیلمبرداری نیز هست. پهپاد یادشده در زمان بسته‌بندی شدن شبیه یک فنجان قهوه بزرگ است و پس از باز شدن ابعادی چهار برابر حالت اصلی پیدا می‌کند. باز و بسته کردن این پهپاد کاری ساده بوده و حمل و نقل آن باتوجه به فضای کمی که اشغال می‌کند ساده است. این پهپاد فاقد قطعات شکستنی است و وزن آن در حدود ۴۵۰ گرم است. پهپاد یادشده بعد از شارژ کامل قادر به ۲۰ دقیقه پرواز با سرعت حداکثر ۱۵ متر بر ثانیه است و حداکثر می‌تواند در ارتفاع ۱۰۰ متری از زمین پرواز کند. دقت فیلمبرداری دوربین این پهپاد به ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد. یکی دیگر از مزایای پهپاد LeveTop سیستم جی پی اس پیشرفته آن است که باعث می‌شود بتوان از آن برای تعقیب کاربر تعریف شده استفاده کرد. البته برای این کار باید گوشی تلفن همراه خود را با استفاده از اپلیکیشن مربوط به این پهپاد تنظیم کنید. قرار است این پهپاد یک ماه دیگر به قیمت ۱۸۰ دلار روانه بازار شود.

 

ارسال نظر