اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۳۱

 ممنوعیت استفاده ایرانی‌ها از سرویس «گوگل‌مپ»

گوگل  قطع یک‌باره گوگل مپس روی کسب‌و کارهای اینترنتی ایرانی‌ها تقریبا با یک تغییر سراسری اساسی در مدل سرویس‌دهی APIهای گوگل مپس همزمان شده است. از 11 ژوئن دسترسی مجاز برنامه‌نویسان به این APIها منوط به داشتن بیلینگ اکانت است. صاحبان کسب‌وکارهای ایرانی که در سرویس‌هایشان از نقشه گوگل استفاده می‌کنند اخیرا از مسدود شدن امکان استفاده از قابلیت‌های این سرویس خبر داده‌اند. بنابر گفته این کسب‌وکارها، محدودیت‌های جدید روی API گوگل مپس تنها برای سرویس‌های دارای دامنه داتای آر ایجاد شده و از این رو در گفته‌های غیررسمی از این محدودیت به عنوان تحریم جدید گوگل یاد شده است. اما قطع یک‌باره این سرویس گوگل برای کسب‌و کارهای ایرانی‌ها با یک تغییر اساسی در مدل سرویس‌دهی API گوگل مپس برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها تقریبا همزمان شده است. گوگل از این اقدام به عنوان بزرگ‌ترین تغییرات یاد می‌کند. پیش از این گوگل اعلام کرده بود که از 11 ژوئن تمامی توسعه‌دهندگان برای دسترسی مجاز به APIهای گوگل مپس باید بیلینگ اکانت

(billing account) داشته باشند. این تغییرات همچنین نیازمند داشتن کردیت کارت است.

 ساخت هدفون گرافنی با شارژ سریع

دیجیتال‌ترندز  به تازگی هدفونی با غشای گرافنی ساخته شده که کیفیت صوت را ارتقا می‌دهد. این هدفون پس از ۱۰ دقیقه شارژ ۲ ساعت کار می‌کند. به تازگی هدفون بی‌سیم جدیدی در وب سایت کیک استارتر عرضه شده که از جنس گرافن است و می‌تواند تا ۱۶ ساعت موسیقی پخش کند. این هدفون که Firefly نام گرفته پس از ۱۰ دقیقه شارژ می‌تواند ۲ ساعت کار کند. اگر کاربر هدفون را به مدت ۳۰ دقیقه در قاب شارژ خود قرار دهد می‌تواند تا چهار ساعت از آن استفاده کند. هدفون‌ها به وسیله بلوتوث 5.0 به موبایل کاربر متصل می‌شوند. این هدفون تا فاصله ۳۳ فوتی به موبایل متصل می‌ماند. بنابراین اگر موبایل روی میز کار باشد کاربر می‌تواند هنگام راه رفتن در محل کار به مکالمه خود ادامه دهد. در این هدفون از گرافن برای ساخت یک غشای نانو بسیار مقاوم استفاده شده است. این غشا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از فولاد است، اما وزن بسیار کمی دارد. این غشای گرافنی کیفیت صوت را ارتقا می‌دهد.  هدفون Firefly با سیری و دستیار گوگل نیز یکپارچه می‌شود، بنابراین کاربر می‌تواند از دستیارهای هوشمند نیز استفاده کند. درکنار تمام این موارد هدفون مذکور کاملا ضدآب است.

 فناوری تشخیص چهره برای جلوگیری از تیراندازی

فیوچریسم  برخی شرکت‌های امنیتی خصوصی در امریکا قصد دارند با همکاری نهادهای دولتی از فناوری‌های نوین برای شناسایی مظنونین احتمالی که قصد تیراندازی و به راه انداختن کشتار در مدارس را دارند، بهره بگیرند. به همین منظور دوربین‌های مجهز به نرم‌افزارهای شناسایی چهره در نقاط مختلف مدارس و در بیرون و داخل ساختمان آنها نصب می‌شوند. دوربین‌های یادشده با دقت دانش‌آموزان را زیرنظر می‌گیرند و چهره افرادی را که ممکن است باتوجه به ظاهر و شرایط‌شان مشکل‌آفرین باشند، علامت می‌زنند. البته در برخی ایالت‌های امریکا در این زمینه محدودیت‌های قانونی وجود دارد و اقداماتی از این دست بدون کسب رضایت افراد یا والدین آنها ممنوع است. به عنوان مثال شرکت‌های فناوری در ایالت‌های ایلینویز و تگزاس باید قبل از اسکن کردن چهره افراد از آنها رضایت بگیرند. انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده بسیاری از مدارس در امریکا با صرف هزینه‌های چند میلیون دلاری به دوربین‌های بسیار پیشرفته مجهز شوند که دارای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای تعقیب دایمی افراد مظنون به اعمال خشونت باشند. البته این دوربین‌ها مشکلاتی نیز دارند. به عنوان مثال برخی آنها از دقت و کیفیت لازم برای تهیه تصاویر باکیفیت و قابل استفاده برای نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برخوردار نیستند. هک شدن و سرقت اطلاعات این دوربین‌ها نیز یک نگرانی عمده دیگر محسوب می‌شود.

 شناسایی مجرمان با امضای میکروبی

ایندپندنت  محققان روش جدیدی به نام «امضای میکروبی» برای شناسایی مجرمان ابداع کرده‌اند که بر پایه بررسی میکروب‌هایی است که هر فرد در محیط منتشر می‌کند. در آینده نزدیک می‌توان با استفاده از اثر باکتری‌ها و موجودات‌ریزی که مجرمان در صحنه جنایت جا می‌گذارند، آنها را شناسایی کرد. گروهی از میکروبیولوژیست‌ها و کارشناسان امور جنایی، روشی به نام «امضای میکروبی» را ابداع کرده‌اند که در کنار اثر انگشت و دی‌ان‌ای برای شناسایی مجرمان به کار گرفته خواهد شد. انسان‌ها در هر ساعت حدود ۳۶ میلیون سلول میکروبی منتشر می‌کنند و این انتشارات نامرئی سرنخی از مجرم را فراهم می‌کنند.  هر چند تحقیقات در این حوزه هنوز در مرحله ابتدایی است، اما محققان امیدوارند در آینده از این روش برای ردیابی مجرمان استفاده کنند. جارد همپتون مارسل محقق ارشد این طرح می‌گوید: جرقه این پژوهش زمانی زده شد که تحقیقی دیگر نشان داد در هر خانه یک اجتماع از ارگانیسم‌های ریز و یگانه (میکروبوم خانگی) وجود دارد.  این روند نشان می‌دهد محیط میکروبی با وجود یا غیبت افراد در محیط شکل می‌گیرد.  پس از آن محققان با انجام چند مطالعه در کفش‌ها و موبایل نشان دادند میکروب‌های فردی به دستگاه‌های شخصی منتقل می‌شود و می‌توان این دو را به‌هم مرتبط کرد.

 

 

ارسال نظر