افزایش مسدود‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۲۷
افزایش مسدود‌سازی پیامک‌های تبلیغاتی

گروه دانش و فن

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ادامه اجرای طرح مسدودسازی شماره‌های موبایل ارسال‌کننده پیامک‌های انبوه به مشترکان در راستای حل معضل پیامک‌های مزاحم خبر داد.

مجید حقی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که طی ۴ ماه اخیر میزان ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته، کاهش یافته است، اظهار داشت: مطابق با مکانیسم‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم که از سوی مشترکان به سامانه‌های ۱۹۵ و ۸۰۰ گزارش داده می‌شوند، برخورد می‌کنیم.

وی گفت: هم‌اکنون مشکل عمده به پیامک‌های تبلیغاتی مربوط می‌شود که از سرشماره‌های شخصی موبایل به صورت انبوه به کاربران ارسال می‌شود. این شماره‌ها پس از شناسایی مسدود خواهند شد.

معاون رگولاتوری با تاکید بر اینکه مسدودسازی شماره‌های شخصی که مبادرت به ارسال پیام انبوه می‌کنند، همچنان ادامه دارد و برای مقابله با این کاربران راهکارهایی جدید نظارتی درنظر گرفته‌ایم، افزود: متاسفانه در طول زمان، این کاربران خطوط خود را تغییر داده یا رفتار تجاری خود را تغییر می‌دهند، اما با وجود این ما نیز رفتار نظارتی خود را با آنها مطابقت داده و در کمترین زمان ممکن، این شماره‌ها را شناسایی کرده و با آنها برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه با مکانیسم‌های نظارتی درنظر گرفته شده شاهد کاهش میزان ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم هستیم، ادامه داد: بنا است به‌زودی اپراتورهای تلفن همراه، پنل کاربری ویژه هر مشترک تلفن همراه را راه‌اندازی کنند که مدیریت دریافت پیامک در اختیار مشترک باشد.

حقی خاطرنشان کرد: با وجود این پنل کاربری که مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات به اپراتورها دستور داده شده است، مشترک می‌تواند ارسال یا عدم ارسال انواع مختلف پیامک را انتخاب و تنظیم کرده و مطابق با آن لیست، اپراتور امکان ارسال پیامک را برای مشترک فراهم می‌کند.

به گفته وی، این پنل کاربری از نوع اپلیکیشن یا وب بیس خواهد بود که به مشترک اختصاص می‌یابد تا بتواند مسیر ورود پیامک‌های لازم را باز و پیامک‌های مزاحم را مسدود کند؛ با وجود این انتظار می‌رود با اجرای این دستورالعمل که در راستای حفظ حریم شخصی و شهروندی شهروندان انجام می‌شود، شماره‌های مزاحم تبلیغاتی در کمترین بازه زمانی، حذف شوند.

 دلایل شکایت از خدمات اپراتورها

از سوی دیگر مشترکان با بهره‌گیری از سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، می‌توانند شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی و ارتباطات رادیویی مربوط به هر یک از اپراتورها با ذکر مکان اعلام کنند و رگولاتوری نیز با نگاه مردم به ارزیابی اپراتورها می‌پردازد.

سامانه جامع رسیدگی و پاسخگویی به شکایات شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و اپلیکیشن تحت اندروید موبایلی آن روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قابل دسترس است و پیش از این اعلام شده بود که کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافیایی اعلام کرده و منتظر پیگیری موضوع از طرف رگولاتوری باشند.

باتوجه به اینکه اختلالات صوت و دیتا همواره ممکن است برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف اتفاق بیفتد و از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات ازجمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است، «سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی» با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدمات‌دهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه‌اندازی شد. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره این سامانه مکان‌محور گفت: رویکرد این سامانه با ذکر مکان جغرافیایی از طرف کاربر این است که به ما کمک ‌کند، دقیق‌تر به مشکل رسیدگی کنیم. ویژگی دیگر این سامانه این است که مردم می‌توانند شکایت خود و سایرین را در سامانه ببینند. به عبارتی ما تلاش کردیم از نگاه مردم برای ارزیابی اپراتورها استفاده کنیم.

در این سامانه همچنین امکان رویت شکایت سایر مشترکین فراهم است. حقی معتقد است این موضوع رویکردی برای اپراتورهاست که سریع‌تر به حل اشکال بپردازند، زیرا اشکال‌شان در معرض دید است. او می‌گوید: هرچه تعداد این اشکالات بیشتر باشد، ممکن است در نگاه مردم تاثیر بگذارد و از آنجا که این موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سریع‌تر موضوع را پیگیری می‌کنند. اپراتورها جزئیات شکایات را می‌بینند و رسیدگی می‌کنند.

گفتنی است چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به این سامانه مکان‌محور و با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت گفته بود: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است و با رونمایی از سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی، از این پس اپراتورها مطابق وعده‌یی که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.

با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، مشترکان می‌توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با وارد کردن شماره تلفن همراه و متن شکایت و آدرس مکان مورد نظر، شکایت خود را از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی و ارتباطات رادیویی مربوط به هر یک از اپراتورها اعلام کنند.

مشترکان شکایت خود درباره اینترنت را می‌توانند با ذکر اپراتورها اعلام کنند. در حوزه اینترنت پرسرعت، انتخاب موضوع شکایت می‌تواند تحویل سرعت کمتر از قرارداد، گرانفروشی، نبود گزارش مصرف مشتری، فروش اجباری و عدم درج قیمت باشد. در حوزه اینترنت وایمکس هم می‌توان تحویل سرعت کمتر از قرارداد را مورد شکایت قرار داد. هر یک از زمینه‌های اینترنت هوشمند، پهنای باند اختصاصی و نارضایتی از پرسنل می‌تواند با انتخاب موضوع پشتیبانی مورد شکایت قرار گیرد. در حوزه تلفن اینترنتی وایمکس نیز مشترکان می‌توانند موارد درباره جداسازی ترافیک داخل و بین‌الملل یا اینترنت پرسرعت موبایل ۳G و ۴G  شکایت کنند.

 

 

ارسال نظر