اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۱۶

میلیون‌ها دستگاه اینترنت اشیا در خطر حمله سایبری

ماهر  مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری نسبت به تحت تاثیر قرار دادن میلیون‌ها دستگاه مرتبط با فناوری اینترنت اشیا (IoT) با حمله به پروتکل ارتباطات بی‌سیم Z-Wave هشدار داد.  مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات اعلام کرد: پروتکل ارتباطات بی‌سیم Z-Wave که برای بعضی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) استفاده می‌شود، دارای آسیب‌پذیری بوده و موجب طراحی حمله‌یی می‌شود که امکان ردگیری و تغییر ترافیک بین دستگاه‌های هوشمند را برای مهاجم فراهم می‌کند.

Z-Wave یک پروتکل بی‌سیم است که توسط حدود ۲۴۰۰ فروشنده عرضه می‌شود. تراشه‌های بی‌سیم آن در حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه هوشمند استفاده می‌شود که عمدتا توسط دستگاه‌های اتوماسیون خانگی برای ارتباط با یکدیگر تعبیه شده است.  Z-Wave از یک کلید شبکه مشترک برای رمز ترافیک استفاده می‌کند. این کلید بین کنترلر و دستگاه‌های مشتری هنگامی که دستگاه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند مبادله می‌شوند.  آخرین استاندارد امنیتی Z-Wave، به نام S۲، از یک پروتکل توافق کلید (Diffie-Hellman (ECDH برای به اشتراک گذاشتن کلیدهای شبکه منحصر به فرد بین کنترلر و دستگاه مشتری در طول فرایند جفت کردن استفاده می‌کند.  لحظه جفت شدن دو دستگاه، دستگاهی که از نسخه جدیدتر Z-wave s۲ استفاده نمی‌کند، دو دستگاه را مجبور به استفاده از استاندارد S۰ می‌کند. مشکل این است که در استاندارد S۰ تمام ترافیک به‌طور پیش فرض با کلید رمزنگاری «۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰. » رمز می‌شود.

افزایش تمایل مجرمان به کلاهبرداری اینترنتی

ایلنا    رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه افتتاح حساب با مدارک مفقودی بالاترین آمار جرایم اینترنتی را دارد، گفت: طی تحقیقات انجام شده و آمارهای به دست آمده، مجرمان تمایل بیشتری به کلاهبرداری‌های اینترنتی دارند. سردار محمدرضا مقیمی رییس پلیس آگاهی ناجا به آمار کشفیات کلاهبرداری و جعل اسناد دولتی اشاره کرد و گفت: آمارها نشان‌دهنده این است که مجرمان تمایل بیشتری به کلاهبرداری‌های اینترنتی دارند.  وی با اشاره به روش‌های کلاهبرداری اینترنتی ادامه داد: در بین کلاهبرداری‌های اینترنتی موضوع افتتاح حساب با مدارک مفقودی و کارت به کارت به بهانه برنده شدن در مسابقات مختلف در صدر کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار دارد. سردار مقیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود سارقان اینترنتی موفق شوند، طمع بیش از حد است، گفت: رسانه‌ها باید در این خصوص هشدارهای لازم را به مردم بدهند چرا که سارقان با بهانه‌های مختلف به دنبال اخاذی از آنها هستند.

راه‌اندازی مرکز درمان اعتیاد به پول مجازی

میل‌آنلاین   در اسکاتلند مرکزی برای درمان اعتیاد به پول مجازی ایجاد شده است.

یک مرکز توانبخشی در اسکاتلند کلاسی برای درمان اعتیاد به بیت کوین یا پول‌های مجازی ارائه کرده است.  بیمارستان کستل کریگ در نزدیکی مرز اسکاتلند در کنار معتادان به الکل، مواد مخدر و غیره، افرادی را درمان می‌کند که به پول مجازی اعتیاد دارند.  به گفته کارشناسان معتادان به تجارت بیت کوین رفتارهایی مشابه قماربازهای آنلاین دارند. درهمین راستا معتادان به پول مجازی با شیوه‌هایی درمان می‌شوند که در برنامه‌های اعتیاد به قمار آنلاین وجود دارد.  به گفته این بیمارستان هنوز آمار دقیقی از افراد مبتلا به پول مجازی وجود ندارد. اما در سراسر جهان ۱۳ میلوین نفر مشغول مبادله آن هستند.  کریس بارن یکی از درمانگران این مرکز می‌گوید: بازار ارزهای دیجیتال با نوسان زیاد و ریسک بالا به مشکل اعتیاد دامن می‌زند، زیرا نوعی هیجان و گریز از واقعیت فراهم می‌کند.

اضافه شدن قابلیت نظرسنجی به «فیس‌بوک»

ونچور بیت   فیس‌بوک قصد دارد قابلیت نظرسنجی را که قبلا در استوری‌های اینستاگرام وجود داشت و بسیار محبوب بود به مسنجر فیس‌بوک اضافه کند.

فیس‌بوک قصد دارد نظرسنجی را در استوری‌های مسنجر خود استفاده کند. این درحالی است که استوری‌های اینستاگرام بسیار محبوب شده است.

به هرحال این ابزار در مسنجر به کاربران اجازه می‌دهد، آپدیتی از status خود را پست کنند و دوستانشان می‌توانند آن را تماشا کنند.

 پیش از این نظرسنجی در استوری‌های اینستاگرام فراهم شده بود. کاربر برای استفاده از این ویژگی نخست تصویر یا ویدئویی در فیس‌بوک مسنجر فیلمبرداری می‌کند. در اینجا او استیکر «نظرسنجی» را اضافه و سوال خود را نیز تایپ می‌کند. پس از آن دو پاسخ از پیش تعیین شده را انتخاب می‌کند که دوستان باید یکی از آنها را گزینش کنند.  پس از انتشار نظرسنجی، دوستان می‌توانند با کلیک روی گزینه پاسخ، به‌طور مستقیم در نظرسنجی شرکت کنند. همچنین کاربران می‌توانند با کشیدن انگشت به سمت بالا فهرستی از افرادی را مشاهده کنند که نظرسنجی را مشاهده و پاسخ داده‌اند.

 

ارسال نظر