اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۳۸

«کوالکام» تراشه مخصوص واقعیت مجازی ساخت

انگجت  شرکت کوالکام تراشه‌یی مخصوص هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته که قدرت شخص صوت و تصویری بالایی دارد.  تراشه‌های اسنپ‌دراگون متعلق به شرکت کوالکام در دستگاه‌های مختلف از موبایل و لپ‌تاپ گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی به کار می‌روند.

این شرکت به تازگی تراشه XR1 را ساخته که نخستین پلتفرم مخصوص واقعیت ممتد

(XR Extended Reality (XR) platform) است. این یک تراشه مخصوص برای هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. تراشه XR1 در دستگاه‌های موجود در بازار به کار می‌رود و قدرت پخش با کیفیت صوتی و بصری را همراه کنترل‌های 3-DoF و 6-DoF فراهم می‌کند. همچنین کوالکام اعلام کرده شرکت‌هایی مانند متا، ویوا، ووزیکس و پیکو از هم‌اکنون دستگاه‌هایی با تراشه‌های XR1 ساخته‌اند تراشه XR1 از ویدئو4K تا۶۰ فریم در ثانیه، لایه‌های سه بعدی، نمایشگرهای دوتایی و API‌های محبوب گرافیکی OpenGL, OpenCL و Vulkan پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر از فناوری‌های صوتی کوالکام مانند سوییت آئودیو سه‌بعدی، Aqstic و aptX نیز در تراشه به‌کار رفته است.

تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی

سی‌ان‌ان  محققان بین‌المللی یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند که سریع‌تر و دقیق‌تر از ۵۸ متخصص پوست توانست ملانوماهای بدخیم را از خال بی‌ضرر پوستی تشخیص دهد. محققان آلمانی، امریکایی و فرانسوی یک سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند که هنگام بررسی ۱۰۰ هزار تصویر توانست ضایعات خطرناک پوستی را تشخیص می‌دهد. این در حالی است که عملکرد رایانه در ایجاد تمایز میان ملانوماهای بدخیم و خال‌های بی‌ضرر، سریع‌تر و دقیق‌تر از ۵۸ متخصص پوست از ۱۷ کشور دنیا است. در این آزمایش نرخ صحت تشخیص متخصصان پوست ۸۶. ۶ درصد و ماشین هوش مصنوعی ۹۵ درصد بود. همچنین باید توجه داشت که این سیستم در مقایسه با متخصصانی به کار گرفته شد که حداقل ۵ سال تجربه داشتند. به گفته محققان، هوش مصنوعی ابزاری کارآمد برای تشخیص سریع‌تر و آسان‌تر سرطان پوست است و به پزشکان کمک می‌کند تا قبل از گسترش سرطان، آن را با جراحی حذف کنند. البته ممکن نیست یک ماشین بتواند به‌طور کامل جایگزین پزشک شود.

آزمایش پلاک دیجیتالی برای خودروها

یو‌اس‌ای‌‌هرالد  نوعی پلاک دیجیتال برای خودروها ساخته شده که اطلاعات ثبتی وسیله نقلیه را به‌طور لحظه‌یی آپدیت می‌کند. این پلاک‌ها هم‌اکنون در ایالت کالیفرنیا در حال آزمایش هستند.

پلیس کالیفرنیا هم‌اکنون مشغول آزمایش پلاک خودروهایی است که اطلاعات ثبتی خودرو را به‌طور لحظه‌یی تجدید می‌کنند و پیام‌های تعیین شده را نمایش می‌دهند.

در ماه جاری آزمایش این پلاک خودروهای دیجیتال در شهر ساکرامنتو آغاز شده و درحال حاضر این پلاک‌ها روی ۲۴ خودرو نصب شده است. این درحالی است که نگرانی‌هایی درباره قابلیت‌های جی پی اس این پلاک‌های هوشمند به وجود آمده است.

شرکت Reviver Auto این پلاک‌ها را ساخته این فناوری مشابه فناوری است که در کتابخانه‌های الکترونیکی کیندل به کار برده شده است.

به این ترتیب پلاک را می‌توان برحسب تمایل کاربر شخصی‌سازی کرد و رانندگان می‌توانند پس زمینه‌یی روشن یا تیره را انتخاب کنند. همچنین راننده می‌تواند پیامی خلاصه شده که سازمان وسایل نقلیه کالیفرنیا نیز آن را تایید کرده زیر شماره پلاک نمایش دهد. به گفته شرکت سازنده از این پیام‌ها برای حمایت از یک خیریه یا نمایش شعار یا پیام‌های مختلف استفاده کرد. همچنین آپدیت آتی این پلاک، به کاربر اجازه می‌دهد تبلیغاتی هدفمند را روی خودروی پارک شده نمایش دهند.  

گوشی ۳۳۱۰ جان سخت‌تر از تلفن‌های همراه پیشرفته

اسین‌ایج  احتمالا تصور شما بر این است که یک گوشی قدیمی مانند نوکیا ۳۳۱۰ از گوشی‌های هوشمند جدید مجهز به سیستم عامل اندروید ضعیف‌تر و شکننده‌تر است.

نتایج یک آزمایش علمی که به تازگی روی گوشی ۳۳۱۰ انجام شده عکس این مطلب را نشان می‌دهد.

بر اساس آزمایش یادشده که فیلم آن توسط یکی از کاربران مشهور یوتیوب موسوم به Kreosan منتشر شده گوشی نوکیا ۳۳۱۰ می‌تواند در برابر تزریق برق با فشار یک میلیون ولت مقاومت کرده و سالم بماند، اما گوشی‌های هوشمند اندرویدی از چنین توان مقاومتی برخوردار نیستند. شاید از همین‌رو باشد که نوکیا ۳۳۱۰ توسط بسیاری از علاقه‌مندانش پاره آجر لقب گرفته است؛ لقبی که نشانگر استحکام و صلابت این گوشی در برابر ضربه، فشار، جریان برق و غیره است. در جریان آزمایش یادشده ابتدا یک میلیون ولت جریان برق به گوشی نوکیا ۳۳۱۰ متصل شد. گوشی مذکور در جریان انجام آزمایش ابتدا از کار افتاد و سپس نمایشگر آن روشن و خاموش شده و پیام‌های عجیبی را نمایش داد. اما زمانی که با آن تماس گرفته شد، گوشی زنگ خورد و شماره تماس مخاطب هم به نمایش درآمد. نکته مهم‌تر اینکه بعد از پایان آزمایش گوشی نوکیا ۳۳۱۰ بدون مشکل خاصی به فعالیت عادی خود ادامه داد.

 

ارسال نظر