کیفیت اینترنت پایین آمده نه سرعت

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۳۳
کیفیت اینترنت پایین آمده نه سرعت

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما افت سرعت نداشته‌ایم، اما شاهد کاهش کیفیت بودیم که امیدواریم به زودی برطرف شود؛ افت کیفیت اینترنت حق‌الناس است.

محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت این هفته درجمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حکم قضایی صادره برای فیلترینگ تلگرام سازمان تنظیمات مقررات اشکالاتی را در مورد سرعت اینترنت جمع‌آوری کرد که جلسه‌یی با شرکت‌های اینترنتی داشتیم راه‌کارهایی برای رفع افت کیفتی که در سرویس‌های اینترنتی ایجاد شده بود اندیشیده و استفاده از روش‌هایی که کیفیت را بهبود ببخشد، آغاز شد.

وی در تصریح گفته‌هایش یادآور شد: کیفیت، دو بحث دارد. یکی به کیفیت ارائه خدمات شرکت‌های اینترنتی بازمی‌گردد که همواره بحث بر سر این موضوع وجود داشته است و برخی از مطالبات به افت کیفیت براثر فیلترینگ بازمی‌گردد. همه این موضوعات مورد توجه است؛ چرا که افت کیفیت سرویس بخشی از حق‌الناس است و ما بر حل این موضوع جدیت داریم. مطالبه به حق مردم را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به سرانجام مطلوبی برسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: آن موضوعاتی که تا امروز تلاش شده تا شرایط بهتری پیدا کند یکی کیفیت بازی‌های رایانه‌یی بوده است که بخش عمده‌یی از جوانان به آن سرو کار داشتند و مورد اعتراض بود. برای کسب و کارها نیز تمهیداتی اندیشیده شده است تا از طریق شرکت‌ها مشکلاتشان برطرف شود.

وی ادامه داد: سرویس‌های داخلی که مسیریابیشان از داخل دچار مشکل شده بود با تشکیل کارگروهی مشکلاتشان هدایت شد. دیروز جلسه‌یی با مدیران شرکت مخابرات داشتم تا این مشکل را کامل برطرف کنم. موضوع کیفیت بحثی است که خود من با آن مشکل دارم و خواهان برطرف شدنش هستم امیدوارم ظرف روزهای آینده رضایت را به سرویس‌ها بازگردانیم.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا داریم اگر در حوزه کیفیت مشکلاتی دارند با جزییات اطلاع دهند. کانال‌هایی برای کسب و کارهای کوچک فراهم کرده‌ایم شرکتارتباطات زیرساخت ارتباط ایمیلی را فراهم آورده با آدرس help@tic.ir که کسب و کارها می‌تواننداطلاعاتشان را ارسال کنند.

 وی افزود: همچنین برای خبرگزاری‌ها و خبرنگاران تسهیلاتی از سوی وزارت ارشاد فراهم آمده است. خبرنگاران و خبرگزاری‌ها می‌توانند اطلاعاتشان را از طریق وزارت ارشاد برای حل مشکلات به ما برسانند.

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق 195 نظراتشان را درباره مشکلات اینترنتی ارائه کنند. ما افت سرعت نداشته‌ایم اما شاهد کاهش کیفیت بودیم که امیدواریم به زودی برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد تلگرام تصمیمات جدیدی گرفته شده است یا خیر گفت: ما صاحب تصمیم نیستیم اگر صاحب تصمیم‌ها تصمیم جدیدی گرفتند خودشان اعلام می‌کنند.

آذری جهرمی اظهار کرد: نرم‌افزاری‌هایی که در عرصه فضای مجازی ارائه خدمت می‌کنند باید از صنف خودشان مجوز بگیرند. و مطابق قانون موجود صنفشان برای آنها تصمیم‌گیری می‌کند. کسب وکارهای اینترنتی یک صنف دارند وکسب‌ کارهای سنتی یک صنف دیگر دارند. اپلیکیشن‌ها بر اساس نوع فعالیت‌شان از یکی از این اصناف مجوز می‌گیرند و از سوی دیگر برای خدمات بانکی‌شان مجوز «ای‌نماد» را می‌گیرند و در حوزه گردشگری از سازمان میراث مجوزشان را تهیه می‌کنند. البته قرار است که تمام این مجوزها تجمیع شود و به صورت پنجره واحد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

گفتنی است در حالی که بسیاری از کاربران اینترنت از اختلال در اینترنت شکایت دارند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز دایما از مشترکان می‌خواهد که شکایت و اعتراض خود را ثبت کنند یک عضو کارگروه مصادیق مجرمانه اینترنتی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اختلالات اخیر اینترنت، گفت: این اختلال ممکن است فنی و مخابراتی باشد و عمدی نباشد.

چندی پیش، محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که بعد از فیلترینگ تلگرام برخی از سایت‌های اینترنتی دچار اختلال شدند آیا در جریان این موضوع هستید و قرار است در این باره تصمیمی گرفته شود گفت: من در این باره اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که شما عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه هستید و در این باره اطلاع ندارید؟، بیان کرد: بله عضو هستم ولی این مسائل فنی است و از آقای سبحانی‌فر بپرسید.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان با این اختلال مواجه شده‌اید گفت: این اختلال ممکن است مخابراتی یا فنی باشد و عمدی در کار نباشد؛ چون که ما تلگرام را از مدار خارج کردیم ممکن است آسیب‌هایی هم به بخش‌هایی دیگر از فضای مجازی وارد شود. من به این مسائل مسلط نیستم.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای مسدود شدن تلگرام و استفاده نکردن کاربران از این اپلیکیشن در اینترنت محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند محدودیت‌هایی که باعث اختلال‌های اخیر اینترنت شده است. طبق گفته این کارشناسان از آنجا که بسیاری از کاربران به فیلترشکن وصل می‌شوند و برای اتصال به پیام‌رسان خارجی یا دیگر سایت‌های فیلتر شده قانون را دور می‌زنند قطعا با افت سرعت مواجه می‌شوند و با توجه به وضعیت این روزهای اینترنت باید مسوولان چاره‌یی برای این مشکل کاربران بیندیشند.

این در حالی است که بعد از فیلتر شدن تلگرام و اختلال‌های پیش آمده برای اینترنت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در توییتر خود نوشت: ‌دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجددا فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.

همچنین حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در برخی نرم‌افزارهای کاربردی و نیز بازی‌های رایانه‌یی برخط و همچنین اختلال در بعضی از وب‌سایت‌های اینترنتی پس از اجرای حکم قضایی در مسدودسازی یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی، گفت: اجرای این حکم نباید در مورد سایر کاربری‌های اینترنت اختلال ایجاد کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم درخواسته است در صورتی که برای استفاده از سایر کاربری‌های اینترنت با مشکل روبرو شدند، موارد را از طریق سامانه ۱۹۵ جهت پیگیری اعلام کنند. وی همچنین درباره نحوه رسیدگی به این شکایات عنوان کرده است که در صورتی که با بررسی به این نتیجه برسیم که اپراتور در این زمینه سرویسی را با کیفیت نامناسبی ارائه کرده است در چارچوب پروانه با اپراتور برخورد می‌شود.

 

 

ارسال نظر