تغییر مسیر فضاپیمای اینسایت

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۸۴
تغییر مسیر فضاپیمای اینسایت

گیزمگ  فضاپیمای اینسایت ناسا با اصلاح مسیر و جدا کردن مسیر نهایی خود از موشک همراهش، هنگام رسیدن به سیاره سرخ، موجب پیشگیری از آلودگی زیستی مریخ خواهد شد.

 فضاپیمای «اینسایت» (InSight) ناسا نخستین اصلاح مسیر خود را به پایان رساند و در مسیر سیاره سرخ قرار گرفت. هدف از پرتاب این فضاپیما این است که به مطالعه زلزله‌های احتمالی سطح مریخ و شناخت رمز و راز تشکیل این سیاره و موادی که زیر سطح مریخ وجود دارد، بپردازد.  هدف این ماموریت محافظت سیاره سرخ از تهدیدهای زیست‌محیطی است که این فضاپیما این کار را توسط تقویت‌کننده موشک «Centaur» انجام خواهد داد.  اینسایت یک فضاپیمای روباتیک سطح‌نشین (فرودگر) مریخ است که قرار است برای نخستین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند.  این فضاپیما در تاریخ 5 مه 2018 ساعت 11:05 به وقت محلی از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و قرار است 26 نوامبر 2018 روی سطح مریخ فرود بیاید و ماموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کند.  محل فرود، «هامونه الیسیوم» دومین منطقه بزرگ آتش‌فشانی در مریخ در نظر گرفته شده که در آنجا با به کار انداختن یک حسگر و یک دماسنج و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی، برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ انجام خواهد شد.

«اینسایت» ظرفیت حمل 50 کیلوگرم بار مفید را دارد و این‌بار شامل تجهیزات علمی مانند لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس بازتابگر لیزری است.  اکنون این فضاپیمای ناسا نخستین اصلاح مسیر اصلی خود را به پایان رسانده و در مسیر مریخ قرار گرفته است. این فضاپیما همراه با سطح‌نشین روباتیک خود، چهار موتور از هشت موتور خود را به مدت 40 ثانیه روشن کرد تا نه تنها مسیر خود را به مسیر درست تغییر دهد، بلکه توسط ماموریت تقویت‌کننده موشک «Centaur» به محافظت از سیاره سرخ از تهدیدهای زیست‌محیطی بپردازد.

 

ارسال نظر